Efter det vansinnigt beroendeframkallande Guitar Hero II tog utgivaren Activision ifrån utvecklarna Harmonix Guitar Hero-licensen (även om de egentligen inte blev fråntagna den, men ändå) och gav istället uppdraget med att utveckla del tre till Tony Hawk-teamet (som även gjort cowboy-spelet Gun) hos Neversoft Games. En miss, såklart, såhär i efterhand, även om Guitar Hero III: Legends of Rock på intet sätt är ett dåligt spel.
Men efter tio timmar med Legends of Rock skiner svagheterna igenom. Det märks så tydligt att Harmonix var mästare på sitt eget spel, och att skorna som Neversoft försökt fylla varit lite för stora. Det märks att Harmonix utgörs av musiker som börjat med spel, och inte av spelutvecklare som börjat med musik.
Rytmen i spelet stämmer till att börja med ibland ganska dåligt. Neversoft har tagit för lite hänsyn till grundtakterna i låtarna i sig, och kör ibland över hela taktpartier med vissa tonföljder på gitarren, som i slutändan resulterar i ganska förvirrande partier. Inte minst i exempelvis The Killers "When You Were Young" eller Slipknots "Before I Forget" där hela stick, eller verser, ligger i otakt med musiken i sig.
I The Killers-låten uppenbarar sig också ett annat problem med Guitar Hero III: Legends of Rock, nämligen riffbristen. Storheten med låtlistorna i Guitar Hero och Guitar Hero II var för mig aldrig den suveräna mixen, eller den kompletta tidslinjen över en viss musikgenre. Nej, storheten låg i att 99% av alla låtarna som fanns med i de spelen var väldigt rifftunga. Väldigt (väldigt) väl anpassade till den sortens spel som Guitar Hero är. I Guitar Hero II gick det så långt att man enkelt kunde lära sig grundriffen i en låt, och sedan efter lite träning spela den utantill, utan att ens kolla på TV:n. Så väl utvalda, och så väl genomförda, var låtarna och de utplacerade tonerna.
I Guitar Hero III: Legends of Rock går inte riktigt detta, även om spelprincipen såklart fortfarande är exakt densamma. Och även om det fortfarande är riktigt roligt att spela Slashs kniviga, blues-inspirerade sleaze-solon så svetten sprutar. Guitar Hero III: Legends of Rock känns stundtals mer som ett koordinationsspel än ett musikspel där man själv bygger musiken, om jag säger så. Tondöva speltokar kommer därmed knappast att bry sig, men de med ett djupare musikintresse än så, de med tidigare ambitioner att fylla Wembley Stadium, kommer definitivt att uppmärksamma detta.
Vad som däremot rockar stenhårt i Legends of Rock är attityden som är råare, skitigare och mer kaotisk än tidigare, samt det faktum att ett flertal välkända rockgitarrister ställt upp och medverkat i spelet. Bland dessa finner vi bland annat Tom Morello från Audioslave, självaste djävulen och Slash från Velvet Revolver, som båda dyker upp och utmanar mig en bit in i spelet, på ett par riktigt kniviga dueller.
Dessa dueller fungerar lite som traditionella bossfighter där man måste triumfera för att kunna avancera i spelet. Upplägget i dessa bossfighter kretsar dock kring att förstöra för den utmanande gitarristen snarare än att till fullo koncentrera sig på sitt eget gitarrspel, vilket känns lite flamsigt, och mer som en gimmickartad grej som inte riktigt passar in i Guitar Hero-världen.
Med den enorma popularitet som främst Guitar Hero II medförde har Activision inte haft några som helst problem att fylla Guitar Hero III: Legends of Rock med fler riktiga master-spår än tidigare. Betydligt fler. Och även om cover-versionerna i Guitar Hero-spelen alltid varit oerhört bra, är det underbart att se texten "by Aerosmith" istället för "As made famous by Aerosmith" som det tidigare stått.
Guitar Hero III: Legends of Rock innehåller också fler låtar än något av de tidigare spelen. Faktum att det vid första genomspelningen nästan känns som om det är för många låtar, något man dock snabbt glömmer när man sedan sitter med ett par polare, river av solon och har en hel megadrös med rockklassiker att välja bland. Detta är den kompletta låtlistan:
Tier 1:
Foghat - Slow Ride
Poison - Talk Dirty to Me
Pat Benatar - Hit Me With Your Best Shot
Social Distortion - Story of My Life
Encore: Kiss - Rock and Roll All Nite
Co-op Encore: Beastie Boys - Sabotage
Tier 2:
Mountain - Mississippi Queen
Alice Cooper - School's Out
Cream - Sunshine of Your Life
Heart - Barracuda
Boss: Tom Morello - Guitar Battle
Encore: Rage Against the Machine - Bull's on Parade
Co-op Encore: The Strokes - Reptilia
Tier 3:
The Killers - When You Were Young
AFI - Miss Murder
The Who - The Seeker
Priestess - Lay Down
Encore: Rolling Stones - Paint It Black
Co-op Encore: Red Hot Chili Peppers - Suck My Kiss
Tier 4:
Black Sabbath - Paranoid
The Sex Pistols - Anarchy in the UK
Sonic Youth - Kool Thing
Weezer - My Name Is Jonas
Encore: Pearl Jam - Evenflow
Co-op Encore: Blue Oyster Cult - Cities on Flame with Rock and Roll
Tier 5:
The Dead Kennedy's - Holiday in Cambodia
Scorpions - Rock You Like a Hurricane
Aerosmith - Same Old Song and Dance
ZZ Top - La Grange
Boss: Slash - Guitar Battle
Encore: Guns N Roses - Welcome to the Jungle
Co-op Encore: Bloc Party - Hellicopter
Tier 6:
Santana - Black Magic Woman
Smashing Pumpkins - Cherub Rock
White Zombie - Black Sunshine
Tenacious D - The Metal
Encore: Stevie Ray Vaughn - Pride and Joy
Co-op Encore: Matchbook Romance - Monsters
Tier 7:
Slipknot - Before I Forget
Disturbed - Stricken
Queens of the Stone Age - 3's and 7's
Muse - Knights of Cydonia
Encore: Living Colour - Cult of Personality
Tier 8:
Slayer - Raining Blood
Eric Johnson - Cliffs of Dover
Iron Maiden - Number of the Beast
Metallica - One
Boss: Lou - Guitar Battle
Encore: The Devil Went Down to Georgia
Bonus Tracks:
An Endless Sporadic - Impulse
Backyard Babies - Minus Celsius
Bret Michaels Band - Go That Far
Die Toten Hosen - Hier Kommit Alex
Dragonforce - Through the Fire and the Flames
Fall of Troy - FCP Remix
Gallows - In the Belly of a Shark
The Hellacopters - I'm in the Band
Heroes del Silencio - Avalancha
In Flames - Take This Life
Kaiser Chiefs - Ruby
Killswitch Engage - My Curse
LA Slum Lords - Down N Dirty
Lacuna Coil - Closer
Lions - Metal Heavy Lady
NAAST - Mauvis Garcon
Prototype - The Way It Ends
Revolverhead - Generation Rock
Rise Against - Prayer of the Refugee
Scouts of St. Sebastian - In Love
Senses Fail - Can't Be Saved
The Sleeping - Don't Hold Back
The Stone Roses - She Bangs the Drums
Superbus - Radio Song
Mina favoritlåar bland dessa (utanför Guitar Hero-världen) är When You Were Young med The Killers, Even Flow med Pearl Jam och The Number of the Beast av Iron Maiden. Ingen av dessa tre gör sig särskilt bra som Guitar Hero-material dock, dessvärre, vilket såklart känns som en besvikelse. Killers-låten innehåller helt enkelt för lite gitarr, och därför har Neversoft gjort så att man genom hela verser istället spelar keyboarddelarna istället för gitarren. Säkert en nödvändig åtgärd för att göra låten spelbar, men det känns inte särskilt bra, nej.
Guitar Hero III: Legends of Rock är i slutändan ett bra och matigt musikspel som rockar rätt bra, men inte alls lika bra som sina briljanta föregångare...