Svenska
Gamereactor
recensioner
Diablo III

Diablo III

Blizzards trea landade på PC och Mac för lite mer än ett år sedan. Vi har tagit reda på om konsolversionen har något nytt att erbjuda...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Min första timme i sällskap med Xbox 360-versionen av Diablo III gör mig djupt bekymrad. Vi är tre spelare, en Barbarian, en Wizard och en Demon Hunter. Varje föremål vi hittar går att använda lika bra oavsett vem som använder det, och snart rusar häxan runt med en enorm yxa på ryggen. Har Blizzard verkligen låtit sin högt aktade serie sjunka såhär lågt? Vart är alla klass-specifika föremål!? Vart är statistiken på mina föremål?

Det visar sig snart att jag bara lider av uruselt minne. Föremålen man får i början av spelet är generiskt strunt som inte kunde bry sig mindre om statistisk såsom strength eller dexterity, men det ska snart visa sig att slagna fiender lämnar efter sig riktiga godbitar som bara passar till en av oss. Balansen är återställd i universum. Jag kan pusta ut.

Det har gått mer än ett år sedan Diablo III släpptes till PC och Mac. Då var pressen på servrarna så stor att den största utmaningen låg i att komma in och börja spela. Något som konsolversionen har förskonats från, helt och hållet. Framförallt på grund av att det inte finns några som helst onlinekrav den här gången. Förutom den lilla, men ack så signifikanta, skillnaden är det här i stort sett en rak konvertering till konsol.

Diablo III
Konsolversionen av Diablo III erbjuder framförallt möjligheten att spela tillsammans i samma soffa.
Detta är en annons:

De flesta skillnaderna i övrigt är relaterade till spelkontroll och användargränssnitt. En stjärna har återigen kraschat genom katedralen där det första spelet i serien utspelade sig, och de kvarvarande demonerna försöker återigen att erövra himlen, helvetet och allt däremellan.

Med det sagt menar vi inte att förminska Blizzards arbete. Inte alls. Det märks att man har lagt ordentliga mängder tanke och arbete på att utföra konverteringen på ett så bra vis som möjligt. Som exempel har hela gränssnittet gjorts om i grunden för att passa bättre i kombination med handkontroll. Istället för att se allt du äger i en stor ryggsäck har man delat upp föremålen i kategorier såsom stövlar, axelskydd och byxor. Behändigt och smidigt.

Detaljerad statistik syns inte omedelbart men går att få fram genom att trycka på X. Istället får man en kort summering. Röda eller gröna pilar visar om ett specifikt föremål är bättre eller sämre än det du redan bär, men fokuserar enbart på kategorierna skada, skydd och hälsa. Det ger en rask överblick, men saknar känslan av full koll som PC- respektive Mac-versionerna erbjuder.

Diablo III
Det finns inget auktionshus den här gången. Du kan fortfarande köpa till dig de föremål du vill ha, men enbart direkt från andra spelare.
Detta är en annons:

En liten ikon visas i hörnet varje gång man plockar upp något, och med hjälp av styrkorset kan jag välja om jag vill använda eller slänga det omedelbart. En snabb funktion som är helt unik för konsolversionen.

Spelkontrollen har inte blivit lidande i konverteringen. Färdigheter placerar man ut på A, B, X, Y och axelknapparna. Karaktären styr man med vänster spak (såklart) medan höger dito används för att ducka, vilket förvisso är en nyhet, men enkom en kosmetisk sådan.

Det nya kontrollschemat fungerar perfekt. Spelet siktar automatiskt in sig på fienden man ämnar döda med en röd silhuett och en liten pil ovanför huvudet. Är man flera som spelar färgas pilen efter spelarens färg. Faktum är att spelkontrollen fungerar så bra att jag hoppas att Blizzard adderar möjligheten att spela med handkontroll även till PC.

Avsaknaden av auktionshus har kompenserats med faktumet att det nu droppas bättre utrustning i frekventare takt. Jag har inte suttit med papper, penna och miniräknare och kan därmed inte säga att jag har gjort någon kalkyl, men magkänslan säger mig att mängden droppade föremål verkar vara i sin ordning.

Diablo III
Grafiken är inte riktigt lika vass som till PC, som för övrigt inte var särskilt vass till att börja med.

Den kanske viktigaste distinktionen mellan PC och konsol är att sistnämnda erbjuder möjligheten att spela fyra spelare på samma skärm. Självklart kan du också spela online eller till och med koppla ihop två konsoler över ett lokalt nätverk. Ett varningens ord utfärdas förresten till den med aggressiva vänner: spela inte i samma soffa om ni inte är fullt på det klara med vem som ska ha vilken typ av vapen. Allt syns ju för alla, nämligen.

Endast en spelare åt gången kan komma åt ryggsäcken, vilket innebär att det blir en del dödtid för övriga spelande. Inte minst när någon plockar upp ett svärd som någon annan vill jämföra med sitt nuvarande vilket påbörjar en omständlig process av att gå in i ryggsäcken, kasta ut svärdet varpå näste man (till rakning) plockar upp det, öppnar sin ryggsäck och börjar jämföra.

Om du har spelat Diablo III online med vänner förut så vet du hur frustrerande det kan vara att vänta medan stannar för att titta i sin ryggsäck. Där kan du åtminstone få tiden att gå genom att själv organisera med dina egna prylar. Något som alltså inte går i konsolversionen, vilket sätter tempot på kant om man inte vet exakt vad man letar efter.

I övrigt är Diablo III till konsol en njutbar upplevelse på alla sätt och vis. Grafiken lever inte riktigt upp till PC-upplagan, vilket är förvånande med tanke på hur simpel den trots allt är, men det känns petitessartat i sammanhanget. Om du inte redan har spelat PC-utgåvan så bör du definitivt ge konsolversion en chans.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Smidigt gränssnitt, härlig spelkontroll, inget auktionshus, mäktigt ljud
-
Smått omständligt vid lokal co-op
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • SinnerAndSaint87
    Ett roligt spel om du vill lira med en polare, Vi körde igenom det på första svårighets graden enbart, känndes lite tråkigt att börja om med... 6/10
  • SpamKnugen
    Diablo 3 är ett spel för systematiska och uttråkade människor... Oändliga timmar spenderade i repetetiva grottor med i princip ingen... 7/10
  • KAKx
    Efter tolv års vänta så har Diablo lll äntligen släppts ut den 15 maj. Diablo lll är den tredje delen på Blizzards ''hack and slash'' serie... 6/10
  • slydotcom
    Diablo för mig var ett spel som inte var så eftertraktat, jag köpte spelet egentligen bara för att alla andra på min skola och i min omgivning... 6/10

Relaterade texter

Diablo IIIScore

Diablo III

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Det har tagit tolv år för Blizzard att utveckla en uppföljare till Diablo II. Oskar som har väntat och längtat - har nu satt betyg

9
Rykte: Netflix Diablo-serie är tecknad

Rykte: Netflix Diablo-serie är tecknad

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Förra månad började det ryktas om att Blizzard och Netflix inlett ett samarbete för att göra en TV-serie baserad på Diablo-universumet tillsammans med med...



Loading next content