Svenska
Gamereactor
recensioner
Dredge

Dredge

Med fiskespön, nät och tinor i högsta hugg har Niclas kastat sig ut på havet för att lösa ett mysterium och fiska ut så många bestånd som möjligt...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag tillbringade rätt mycket tid med att fiska när jag var yngre, givetvis då inte som yrkesfiskare utan jag stod oftast med metspöt vid någon brygga och fick i bästa fall en abborre som var värd besväret att rensa och äta. Mängden spel med tema fiske jag spelat genom åren kan jag dock räkna på en hand, men då har det rört sig om sportfiske och aldrig någonsin förr har jag ens hört talas om ett spel där man spelar som yrkesfiskare. Kan det verkligen vara roligt var frågan?

I en liten fiskehamn som ett visst vedervärdigt dansband en gång sjöng vaknar man skeppsbruten utan minne upp och välkomnas av borgmästaren som berättar för en vad på ett ungefär vad som hänt. Det visar sig snabbt att den enda fiskare byn hade sen tidigare har försvunnit under mystiska omständigheter och det finns alltså en plats att fylla, så borgmästaren är vänlig nog att ge en en fiskebåt i sämre begagnat skick, dock med en förmånlig avbetalningsplan utan någon som helst ränta vad det verkar. Han ger en även en hel del goda råd, framförallt så bör jag se till att ta mig tillbaka till hamnen i god tid innan dimman börjar rulla in, den är tydligen inte att leka med. Med dessa goda råd i ryggen och en båt som åtminstone höll en flytande så lättade jag ankar och gav mig ut på det stora, inbjudande havet och vid en första anblick inte det minsta läskiga havet.

Dredge
Till en början får man vara glad att båten faktiskt flyter och håller ihop.

Det kan ju på förhand tyckas rätt enkelt detta, fiska en hel arbetsdag och sedan sälja fångsten. Det var åtminstone vad jag trodde och även om det såklart är något man gör mycket av så finns det så mycket mer under ytan. Ganska snart blir jag varse om att den där dimman är riktigt otäck att fastna i. Dels blir man ordentligt desorienterad dels är det här havet mycket farligare nattetid och håller man inte koll på klockan och tar sig tillbaka till en hamn i god tid så riskerar man att fastna därute och det kan sluta väldigt illa för en. Särskilt då båten i början inte tål alltför mycket stryk och får man en smäll på fel ställe så kan det vara en motor som ryker och då blir det jobbigt. Man har inte något direkt försvar heller så om någon av havets mer ondsinta och ofta enormt stora varelser bestämmer sig för att attackera så är det fly för livet som gäller. Det är dock förstås värt att poängtera att man inte alltid är så hjälplös som i början, ju mer man uppgraderar sin båt desto bättre rustad är man för alla havets faror och drygt tio timmar in så har jag en riktigt stabil skuta som förvisso inte är osårbar men den tål avsevärt mer stryk. Under spelets gång så behöver man även köpa på sig nya fiskespön då alla spön har olika egenskaper, vissa fungerar bara på djupt vatten, vissa på grunt vatten och vissa är anpassade för mangroveträsken och så vidare. Med tiden så låser man också upp klart bättre spön som är mer mångsidiga och klarar fler moment.

Detta är en annons:
DredgeDredge
Nattetid så blir det riktigt farligt att vara ute på havet, det är säkrast att fly till närmsta hamn och invänta morgondagen.

Det finns gott om sidokaraktärer och nästan alla känns förvånansvärt välskrivna och har ofta också en liten historia att berätta. De flesta har också något litet uppdrag åt en som inte sällan har personlig anknytning. Jag märker snabbt att det är en god idé att ta sig tiden till att konversera lite med dessa människor, de säger inte rakt ut att något är galet men de ger små ledtrådar som undan för undan binder ihop historien. Plus att om man hjälper dem så hjälper dem även dig på olika vis och det kan ofta faktiskt vara direkt nödvändigt för att komma vidare med vissa uppdrag. All dialog är i textform men trots det så lyser ändå personligheten igenom på många av karaktärerna och det är lätt att sympatisera med deras öden, vilket jag tycker är imponerande trots att man aldrig får varken höra röster eller se ansiktsuttryck.

Själva ordet Dredge betyder kort och gott muddra och det är något man gör väldigt mycket av, det är via muddring som man hittar de komponenter man sen använder för att uppgradera båt samt fiskespön men det är även så man hittar de föremål som de icke spelbara karaktärerna ofta efterfrågar. Likt fisket så sker det i form av en sorts minispel som går ut på att tajma in knapptrycken rätt. Det blir svårare ju värdefullare fångsten är. Ju bättre man tajmar in det, desto snabbare får man upp sin fångst och när man väl är ute och fiskar eller muddrar så går tiden väldigt fort och då riskerar man att fastna ute på havet när den skräckinjagande dimman rullar in. Ju värdefullare fångst desto svårare blir det och tabbar man sig så går tiden väldigt mycket fortare och det ökar förstås risken att man är klar alldeles försent och det är som vi nu vet inte särskilt bra. Den här biten hade dock helt klart kunnat göras intressantare, då det muddras och fiskas en hel del i spelet så blir dessa moment till slut lite tjatiga. Lite mer variation hade definitivt varit önskvärt här. Med det sagt så uppskattar jag dock den spänning som uppstår när man börjar göra bort sig och klockan rusar. Men där variationen på minispelen är ganska dålig så är den desto bättre vad gäller artrikedom, det finns total 128 olika arter varav vissa är ordentligt sällsynta och finns bara på någon enstaka plats. Det finns också några arter som bara nappar på nätterna så då är det bara att ge sig ut i mörkret och hoppas på det bästa. Utöver fisk så kan man även lägga ut tinor för att fånga krabbor och på så vis tjäna lite extra pengar utan någon större ansträngning.

Dredge
Soluppgångarna är inte direkt fula att kolla på om man säger så.
Detta är en annons:

Det är en förvånansvärt stor och ofta mysig öppen värld full av liv och saker att göra, så länge man inte är ute nattetid då förstås. Då är det förvisso en värld full av liv fortfarande, men också mer av varan ond, bråd och död. På dagtid dock så är det stundtals riktigt magiskt att bara glida runt på havet, det händer att man får sällskap av knölvalar och delfiner, knölvalen i synnerhet är väldigt majestätisk när den hoppar bland vågorna. Man ska emellertid inte känna sig för säker när det är ljust heller, det finns vissa områden som är livsfarliga oavsett tid på dygnet, något jag blev plågsamt medveten om. Det är inte en ful värld att titta på heller, det rör sig knappast om något banbrytande rent grafiskt, men det har en helt egen identitet och stil, det ser ibland lite ut som att åka runt i en akvarellmålning och det gillar jag. Jag gillar även att vädret är väldigt variabelt och kan dessutom slå om väldigt fort, precis som i verkligheten. Det blir dock aldrig fråga om något extremväder utan det varierar mestadels mellan regn, molnigt och strålande sol. Lite synd då jag ändå hade velat prova att uppleva min helt egna "The Perfect Storm".

DredgeDredge
Det finns mycket att se och upptäcka, men var beredd på att vissa områden är farliga även under dagtid.

Min främsta kritik mot Dredge är att jag inte tycker att man löst menyerna på ett särskilt bra sätt, det blir lite väl många delmoment och lite för många knapptryck, vilket gör att det är lätt att missa detaljer som kan visa sig vara viktiga. Exempelvis så går det inte att köpa uppgraderingar till sin båt och laga sin båt på samma ställe, trots att det är samma person som har hand om båda. Något annat som också är lite väl omständligt är att det inte går att ta upp kartan snabbt, utan då måste man återigen in i menyn och bläddra fram den. Där hade jag gärna sett att det fanns en dedikerad knapp då kartan är något man använder väldigt ofta. Det hade också varit fint att kunna markera ut platser på kartan för att lättare kunna återvända dit i ett senare skede, till exempel om man då råkar på en art man inte tidigare fångat men lastutrymmet är fullt eller om någon av havets ondsinta varelser är en i hasorna så man helt enkelt inte hinner stanna och fiska just då.

Dredge
Miljövariationen är god, alltifrån vulkaner och lava till mangroveträsk finns att utforska.

Jag ska erkänna att jag inledningsvis var skeptisk, jag trodde inte att det skulle vara särskilt roligt att agera yrkesfiskare och efter den första sega timmen så var det inte mycket som talade för att det skulle kunna vara något annat än ett bottennapp. Men Dredge växte för varje passerad timme och till slut kom jag på mig själv med att gå och fundera på vad jag skulle hitta på härnäst medans jag inte spelade. Mig veterligen har det inte gjorts något likande spel någonsin och Dredge var en mycket trevlig bekantskap.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Fin öppen värld full av liv, välskrivna sidokaraktärer, god artrikedom, fängslande historia med massor av mystik
-
Röriga menyer, minispelen är aningen repetitiva
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Joakim Sjögren:
Jag tycker i regel inte speciellt mycket om att fiska när det kommer till vare sig verkligheten eller TV-spel. It just ain't my thing. Dredge har dock förtrollat mig under de senaste dagarna, och jag har faktiskt haft förbenat svårt att hålla mig på land under några längre perioder sedan jag kastade ankare för första gången. Med sin eminenta blandning av fridfullt fiske och Lovecraft-doftande skräck så bjuder nämligen utvecklaren Black Salt Games på ett av årets trevligaste överraskningar, och om du likt mig älskade båt-sektionerna från The Legend of Zelda: Wind Waker så kommer du älska Dredge från start till mål.
Betyg: 8/10

Relaterade texter

1
DredgeScore

Dredge

RECENSION. Skrivet av Niclas Wallin

Med fiskespön, nät och tinor i högsta hugg har Niclas kastat sig ut på havet för att lösa ett mysterium och fiska ut så många bestånd som möjligt...

0
Dredge är officiellt en miljonsäljare

Dredge är officiellt en miljonsäljare

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Dredge fick enormt mycket uppmärksamhet när det släpptes tidigare i år. Blanda detta med positiva recensioner samt hyllningar från spelarna och du anar kanske att...



Loading next content