Dwarf Fortress

Dwarf Fortress

Patrik har grävt sig djupt ner i marken och försökt bygga en fästning, som kan stå emot tidens tand...

Det finns få simuleringar med samma rykte som Dwarf Fortress. Detta är har varit inspirationen till Minecraft och indirekt Fortnite. Att simuleringen har haft en påverkan på sin omgivning är tydlig. På ytan är det precis som alla andra överlevnadsspel. Du hugger ner träd, odlar mat och på sikt bygger ett storskaligt samhälle med långa produktionslinjer. Du erbjuds av de djupaste upplevelserna på marknaden. Nästintill allt är simulerat. Oavsett om det är vad dina dvärgar gjorde dagarna innan, landets historia eller deras kärleksliv. Att skapa saker är ofta ett kugghjul i ett längre produktionsled där varor blir till andra varor och slutligen kan användas. Olyckor, incidenter och annat bortom det normala sker också. Det skapar en känsla av att allt inte är inom din kontroll. När du spelar Dwarf Fortress inser du snabbt att kontroll är en fantasi.

Dwarf Fortress börjar med en grupp dvärgar ovanför marken. Du har lite djur, resurser och undersåtar med hopp om en bra framtid. Världens historia har skrivits och den mark som blottar sig inför dig är ditt nya hem. Gröna kullar, djupa skogar och öppna fält kommer alla vara viktiga aspekter av din fästning. Allt är inte så hoppfullt när du inser att du grävt för djupt i din jakt på skatter. Monster börjar tränga in i din fästning från ett djupt schakt och du får något som liknar Moria-sekvensen från Sagan om Ringen. Eller när du råkat slå hål in i en sjö under marken och alla i din fästning drunknar. Det finns tecken, stöd och annat som hjälper dig att förutse dessa saker men du kan inte alltid veta med full säkerhet. Mitt andra försök att bygga en fästning i en vulkan slutade ungefär som du kan föreställa dig. Ond bråd död och brinnande undersåtar. Då har jag inte nämnt alla hot som kan komma från land och inifrån om politikerna blir osams.

Dwarf Fortress
Dvärgarnas liv är kantade av många behov. Din uppgift är att se till så att de är glada och belåtna.

Hur bygger man en ståtlig fästning som kan hantera detta? Tid, tålamod, experimenterande, guider och många förluster. Ingen är en expert på detta vid första start, det är en extremt nischat äventyr där du behöver hantera allt en levande varelse kan tänkas behöva i en sådan här fantasy miljö. Det är svårt, obönhörligt utmanande periodvis men erbjuder en underbar belöning om du överlever. Det finns inga mål, ingen vinstskärm eller dylika som du är van med. Du spelar så länge du orkar och har roligt. Det finns fler spellägen än det klassiska där du bygger en fästning. Du kan starta Adventure och Legends mode. Det förstnämnda sätter dig ut på en vandring genom världen du skapat lite som i första Sagan om Ringen. Du och en grupp äventyrare kan resa genom världen, utföra quester och lära dig mer om den. Legends mode är mer av ett läge där du kan läsa om allt som skett och sker i världen. Sistnämnda är inte så mycket ett spel i sig utan möjligheten att läsa om all information, historia och världsbyggande.

Världsbygget sker bokstavligen av dig men också indirekt av allt som sker i världen. När du startar en ny skapas ett par hundra års historia åt världen. Det innebär att den inte magiskt dök upp när du började utan det finns saker som skett och format den. När du sedan tar över rodret uppdateras den över tid. Nya tidsåldrar kan ske när något stort händer, små roliga fotnoter till berättelser kan utvecklas sig mellan dina karaktärer och datorstyrda. Det är ett narrativ som skapas, formas och utvecklas när du spelar och inte presenteras till dig direkt. Spelar du Adventure eller Fortress-läget är mycket dolt och du måste utforska världen för att ta del av mer. Du kommer aldrig få reda på människornas historia om du inte träffar dessa i världen. Vädret, årstiderna, biomerna speglar också vad för mat, djur och annat du har åtkomst till. Det finns över 50 träd som ger frukter exempelvis. Dina dvärgar kommer också ha preferenser över mat och dryck. Efterhand kommer du att lära dig vad du behöver.

Dwarf Fortress
Magma och lava är inte att leka med. Vulkaner har en destruktiv förmåga även i detta spel.

När du byggt en ståtlig fästning, gjort nästan allt och känner att nu är jag säker. Då kan du räkna med att fallet inte är långt borta. Du kanske har stort missnöje hos dina undersåtar och de gör uppror, eller ett megastort monster äter allt på ytan, någon av dina dvärgar råkar öppna en läcka som resulterar i flera nivåer av din fästning nu är under vatten. Förvisso kan du bygga pumpar och hitta lösningar att täppa till läckaget men det kan ha orsakat skada. Vatten kommer i olika former, jag försökte utnyttja en fryst sjö under vintern. Våren kom och is blev till vatten och det blev en läxa inför nästa gång. Jag hade inte hunnit bygga ut tillräckligt med byggnader för att hantera flytande vatten. Mina dvärgar lyckades ändå kravla sig ut ur våningarna som nu var dränkta, förutom ett par som kände sig tvungna att försöka rädda lite ädelstenar. Min lösning nu var att täppa igen de lägre våningarna och bygga gångar bortom mina lägre våningar. Jag hade såklart kunnat bygga pumpar och försöka rädda de nedre regionerna, tyvärr hade jag inte tillgång till många av dessa byggnader just då. Spelet skiftar ofta mellan att hantera kriser och hitta lösningar till fortsatt byggande. Det är en av styrkorna. Hela tiden sker ett framväxande narrativ och din reaktion avgör hur den fortsätter.

För att uppskatta Dwarf Fortress behöver du förmodligen gilla framväxande narrativ och titlar som Rimworld och Anno. Min stora kritik är att även om det finns ett träningsläge så krävs det mycket efterforskning av spelarna utanför titeln. Å andra sidan finns det ett argument för att det öppnar för mycket eget provande. Beröm ska Bay 12 Games ha för presentationen. Jag spelade detta när det bara existerade visuellt i formen av Ascii ett datorspråk som består av symboler. Det var inte enkelt att sätta sig in i att förstå vad du såg till att börja med. Utvecklarna kände att de inte var kompetenta att skapa konsten när det släpptes 2006. Steamutgåvan har löst detta med att de hyrt in en konstnär som skapat konsten. Alla symboler är utbytta mot figurer, träd, svampar, bergssidor, sten och annat. Det ser ut som något helt vanligt i mediet. Däremot är det fortfarande inte något extraordinärt, men uppgraderingen är som dag och natt mot det som varit. Även om grafiken inte kan illustrera exakt allt som sker bakom huven ännu (vilket är på väg enligt Bay 12 Games), har det inte förlorat en droppe av det djup som alltid funnits. Det här är ingenting du lär dig på en enstaka dag eller två.

Dwarf Fortress
Världen erbjuder både möjligheter och faror.

Musikaliskt och audiovisuellt finns det musik och ljud men det är inget som gör något extra åt upplevelsen. Det är nästan bättre att spela en egen låtlista externt. Däremot är folkmusiken alltid trevlig, även om det inte finns så mycket av den. Ett problem i nuläget är att varningsmeddelanden och annan viktig information inte syns eller hörs. Du får en liten ruta att klicka på vid sidan av skärmen. Det innebär att saker inte alltid hinner registreras av dig som spelare. Detta fungerade något bättre i den ursprungliga versionen. Kontrollmässigt är det lite blandat jag föredrar den nya versionen tack vare mer stöd för mus. Samtidigt kan jag tycka att det är väldigt många menyer i menyer. Det innebär många klick för att göra enkla saker. Detta har ofta varit ett problem äldre strategispel lidit av men Dwarf Frotress hör helt klart in i den kategorin.

Användargränssnittet är bättre än det brukade vara men det finns helt klart plats för förbättringar. Att klicka färre gånger för att utföra saker är en av dessa. Lite mer information i tooltips och när du håller över föremål hade varit önskvärt. Det finns en gräns mellan att utforska själv och att spelet ger dig rätt information direkt. Många saker som stolar, sängar, broderier, kostymer, uniformer, odlingar, förråd och liknande är ganska enkla att förstå. Sen finns det byggnader som ska byggas på andra byggnader eller behöver vissa saker. Jag hade önskat en skärm där du kan se enkelt vart i logistikkedjan du saknar någon resurs eller något föremål. Komplexiteten i detta verk behöver sådana redskap.

Dwarf Fortress
Du kan gräva otaliga våningar under marken. Men också uppåt i stora berg.

Trots mindre kritik är det fortfarande en upplevelse att bli helt uppslukad av. Eftersom det inte går att vinna kan du bara fortsätta utveckla, bygga nya fästningar eller uppleva spännande historier. När allt är en process i flera led skapas också ett engagemang från mig att fullfölja saker. Jag vill exempelvis skapa bättre kläder åt mina dvärgar. Det är en hel industri att få kläder. Du behöver djur, ull, odlingar, byggnader och manskap att samla in och transportera materialen. Vid olika byggnader får du nya resurser som i sin tur tillslut kan lämnas in till den som skapar kläder. Där bestämmer du vilken storlek på kläderna, vad för kläder, vilket material, färger och annat. På tal om det färgerna kommer betydligt mer i fokus när titeln nu har grafik. Förut kunde vi skapa uniformer i vissa färger men vi fick föreställa oss hur de såg ut. En del av mig uppskattade Ascii av den orsaken. Det blev mer som en interaktiv bok där mycket lämnades åt vår fantasi. Samtidigt är det mycket mer spelbart och överskådligt i Steam-versionen. Alla små varianter på möbler, träd, mark, terräng, väder och möjligheterna att skräddarsy din fästning syns på ett sätt det inte gjorde tidigare.

Dwarf FortressDwarf Fortress
Det finns otaliga inslag som politik, lag och brott.

Dwarf Fortress är ett Magnum Opus, som varit under utveckling i 20 år av två bröder. Det är inte färdigutvecklat ännu. Det som jag provat är en expansiv, nästan onödigt djup simulering av stadsbyggande i en värld fylld av magi, mjöd, arga dvärgar, hjältar och monster. Det lyckas även göra det roligt att förlora. Dwarf Fortress vill simulera alla aspekter av livet och för det mesta lyckas det fantastiskt med detta. Trots ett väsentligt (officiellt) förbättrat användargränssnitt kan det bli lite väl mycket menypillande. Spelets användargränssnitt och signalering av viktig information till dig kan även förbättras något. Helhetsmässigt finns det ingen annan upplevelse på marknaden som lyckas gräva såhär djupt. Antingen älskar du detta, eller så avskyr du upplevelsen som erbjuds. Jag faller in i den lilla grupp som älskar denna simulering. Små problem stoppar inte detta från att stå sig som ett av spelvärlden många mästerverk.

Dwarf FortressDwarf Fortress
Såhär såg Dwarf Fortress ut innan Steam-versionen officiellt. Inofficiellt har moddare skapat grafik, texturer och annat sedan 2006.
9 / 10