Crisis Core: Final Fantasy VII - Reunion

Jenny har lyft upp svärdet och försöker rädda världen i remaken på Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion...

Crisis Core utspelar sig sju år före Final Fantasy VII och är en föraning för vad som kommer hända i det spelet. Du får följa Zack Fair som mer än allt i världen vill bli första klass Soldier som är den högsta klassen för Shinras privat armé. I början får man lära sig vad alla knappar gör på handkontrollen genom nya uppdrag tillsammans med Angeal Hewley, hans överordnade, som är högsta rang av Soldier sedan tidigare och den Zack ser upp till som mentor och vän. Det som börjar som en räddningsaktion av saknade soldater utvecklas snabbt till ett stort mysterium som måste lösas och samtidigt stoppa de onda för att få övertag. Det blir en omtumlande resa för Zack som får anta ett stort ansvar att lösa situationen på bästa sätt. Utöver huvuduppdraget som är den del som drar storyn vidare så har man sido-uppdrag man kan utföra under tiden där man öppnar upp en svårighetsgrad i taget tillsammans med att spelet utvecklas framåt. Det är ibland lite enformiga med samma fiender som dyker upp vartannat steg man tar men det hjälper en bemästra en fiende i taget och lära sig knep att tackla de större striderna i slutet av varje bana.

Dramatisk start där man slängs in i striderna.

Om din förväntan för Crisis Core: Final Fantasy Reunionen är att den får en lika dramatisk förändring som när de gjorde om Final Fantasy VII som släpptes 2020 så lär du bli besviken. Då Crisis Core ursprungligen om ut till PSP så hade den redan då en stor förändring mot de tidigare spelen, bättre grafik och de hade redan då gått ifrån konceptet som de första spelen hade när man slogs och man har bytt ut turordningsbaserade strider till ett område man måste hålla sig inom och kan döda fienden fritt och försöka undvika dess slag. Den delen har inte förändrats i Crisis Core: Final Fantasy Reunion, de har satsat på att hålla sig till originalspelet så mycket som möjligt. Men bara för förändringen inte är dramatisk i jämförelse, betyder det inte att de inte gjort en massiv uppdatering - ändå. Man har förfinat och förbättrat i princip allting, det som är mindre förändrat är mellansekvenserna som känns väldigt lika originalet till PSP.

Redan i starten märks det att alla rörelser i spelet är snabbare, smidigare och bättre koordinerade. Grafiken är långt bättre och mycket snyggare i jämförelse med det tidigare PSP-spelet och för att förbättra upplevelsen så har alla effekter under striden fått en större betydelse och blivit mer effektfull med sprakande färger och häftiga animationer. Menyn har fått en mer modern vy och är i tid med dagens släppta spel, men utan att tappa den tidigare charmen.

En massiv förbättring och snyggare än originalet.

När jag ändå pratar om sådant som ger den nostalgiska känslan som de som har spelat franchisen sedan barnsben så kommer du inte bli besviken. De traditionella kistorna som "plötsligt" öppnar upp sig och ger ifrån sig lite glitter med en liten notis på skärmen om vad du hittade i den är fortfarande kvar även om kistan i sig har moderniserats. När du klarat en miniboss i de mindre uppdragen så följs det av den berömda melodislingan som indikerar på att du har lyckats. Men detta spelet ska inte jämföras med de nyare som kommer ut på marknaden idag, det är fortfarande baserat på äldre spel med funktioner som dagens spel sällan innehåller, speciellt i denna typ av actionbaserade spel. Zack's humoristiska attityd, kommentarer och unika personlighet kontrar den annars allvarliga situation som han ständigt utsätts för. Man kan gott skratta åt hans lustiga kommentarer som följs av antingen chock eller ett lustigt minspel. Spelet genomsyras av stämningsfull musik av kompositören Takeharu Ishimoto med tillfälliga inslag av Nobue Uematsus fantastiska verk och den ikoniska mix av rockmusik, körer som sjunger och klassisk musik som flätas samman likt musikalisk eufori.

Rejäl förbättring i smidighet och rörelser i striderna.

Så hur mäter sig grafiken med dagens spel där man kan se varenda grässtrå som rör sig i samband med att man rör sig genom slätten, eller de där man ser svetten drypa ner längs ansiktet. Nej jag kan nog påstå jag blev lite besviken, de hade kunnat lägga ner mer tid på att få grafiken lika slående som många andra spel idag där man kan se regndroppar falla nerför ansiktet. Den är betydligt bättre än den tidigare utgåvan, inget snack om saken. Men med den möjlighet man har idag känns det som att de hade kunnat leverera mer detaljer, mer känsla i det. Men de har varit väldigt trogna originalet och det får man ge dem, men det är ändå lite snopet att ett spel som ska få en rejäl uppskalning sedan tidigare inte får den detaljnivå som jag tycker den faktiskt förtjänar. Till och med Final Fantasy VII fick en vassare uppdatering än denna och den släpptes för två år sedan, men då det är inom samma genre och story så är det bara en tidsfråga innan de kommer sättas som direkta konkurrenter.

Som många liknande spel så får man chansen att utveckla sin karaktär genom förbättrade magiska förmågor för att kunna slå de svåraste fienderna och man kan hitta olika typer av smycken eller skydd som förbättrar skyddet. De har även något som kallas DMW vilket är ett slags lotteri där man ser att det snurras siffror uppe i vänstra hörnet med bilder på personer som Zack har lärt känna vilka kan ge en unik attack som är en starkare kombo och hjälper dig i striden. Där är många kombinationer som uppstår och det blir mer alternativ ju fler personer du lär känna under spelets gång och det är såklart en chansning om något bra kommer eller om det blir en "nitlott", men man inser snabbt hur tacksam den boosten är efter man kommer till en av de mer svårare bossarna.

Ren skär njutning i striderna.

Även om du aldrig spelat serien Final Fantasy tidigare när de kom ut utan har hoppat på tåget nu på senare tid så är det ett underhållande spel med bra variation i och med huvuduppdraget och sidouppdragen är helt olika varandra. Det är mycket att lära gällande hur man ändrar sin karaktärs förmåga med de olika kombinationer som går att göra, därmed kan man utföra spelet väldigt olika strategiskt utifrån vilka val man gör. Om man känner igen serien så får man träffa några av de karaktärer som man följt genom tidigare spel och får se hur de var när de var yngre. Något som jag tycker är positivt med handkontrollen är att där är enkla knapptryck att komma ihåg, inte så mycket kombinationer eller att man måste hålla in en knapp för att sikta och sen fyra av utan det är väldigt enkelt att hantera om man är lite ny med den spelmekaniken.

När vi snackar fiender så är där verkligen ingen gräns för vad fantasins värld har kunnat ge, du kan träffa på groteska maskar som slingrar sig slemmigt fram, getingar som vill döda dig med sitt gift, stora eldmonster med fasansfullt heta slag och samtidigt möta små söta "oskyldiga" monster som ger dig en brutal död om du inte passar dig. Det är inte bara Zack som har specialattacker utan det har även fienderna så man måste verkligen vara beredd när man ser de snart aktiverar attacken!

Man dras in i dramat i spelet och vill bara veta mer.

Crisis Core: Final Fantasy Reunion har varit en härlig underhållning och något jag varje dag sett fram emot att sätta igång så fort jag kommit hem från jobbet, jag som annars har en tendens att få panik när ett ohyggligt monster dyker upp såg istället fram emot att kötta fienderna och det är ren fröjd att få tillfredsställelsen att färdigställa ett uppdrag. Helt klart ett spel jag rekommenderar varmt.

Square bjuder här på riktigt snygga filmsekvenser.
8 / 10
+