Marvel's Midnight Suns

Marvel's Midnight Suns

Det har blivit dags för Firaxis att dunka ut sitt senaste alster fyllt till brädden av stryksugna serietidningsikoner. Patrik har delat ut betyg...

Midnight Suns är ett äventyr fylld av superkrafter, odödliga ikoner och hjältar många av oss älskar sedan barnsben. Premissen bygger på att Hydra, en hemlig organisation som oftast kämpar mot superhjältarna i universumet lyckats väcka Lilith till liv. Hon sägs vara moder till alla demoner. Det är här vår protagonist kommer in i bilden. Ditt namn är enbart Hunter, din livsuppgift är att stoppa eller förgöra din moder. Detta skapar en intressant ny sida för ett strategilir som denna.

Till skillnad från tidigare alster av utvecklarna som rebooten av Xcom finns en mer utmejslad berättelse. Du kan även styra runt din karaktär i tredjeperson mellan uppdragen. Där kan du lösa pussel, uppgradera hjältar och ha trevliga pedagogiska samtal. Detta är det som jag anser är det minst kompetenta biten i upplevelsen. Det blir sällan riktigt sådär engagerande, karaktärerna ser livlösa ut och jag känner mig inte motiverad att leta skattkistor för att få kostymer.

Marvel's Midnight SunsMarvel's Midnight SunsMarvel's Midnight Suns
Utvecklarna Firaxis har bland annat gjort Xcom-serien.

Tack och lov är alla sidoaktiviteter inte obligatoriska och du kan fokusera på själva uppdragen. Dessa fungerar annorlunda mot Xcom. Du kan bygga kort i en kortlek som genererar attacker och annat för hjältarna du tar med dig i striden. Dessa slumpas fram ur en kortlek. Ursprungligen tänkte jag att det skulle vara en tråkig gimmick men det fungerar alldeles ypperligt. Du vet dock inte alltid vad du har att jobba med. När du utför en attack samlar du på dig poäng som tillåter dig att göra attacker med fällor och föremål i naturen. Du kan dock bara använda tre kort åt gången vilket skapar taktiska beslut. Som du kanske gissat handlar detta om ett extremt aggressivt strategispel. Du ska försöka hålla dig i skurkarnas ansikten och helst slå ut flera åt gången för att klara dig. Fienderna är sällan "pushovers" och får förstärkningar varje runda. Det blir en kamp om att slå ut fler än de som tillkommer. Jag älskar dynamiken mellan dessa kort, poängsystemet för fällor och andra mindre våldsamma attacker. Jag tycker inte att det riktigt är lika intressant som Xcom, men för någon likt mig som inte gillar kortspel är det överraskande djupt och bra.

Striderna är djupa och tillfredsställande men storyn är kanske inte något vi kommer att minnas särskilt länge.

Tyvärr känner jag inte att berättelsen lyckas fånga mig. Karaktärerna är intressanta men röstskådespelarna är av blandad kvalitet. Storyn har sina moment men det känns mer som en normal söndag för karaktärerna. Jag upplevde aldrig att det fanns någon fara eller något att förlora. Det märks att styrkan är striderna med en inramning av Marvel. Kan man förbise bristerna finns det ett riktigt belönande strategispel här. Musiken och estetiken är vanligtvis av toppklass även om den tekniska grafiken inte levererar. Det ser tyvärr lite gammalt ut och problem från Xcom kvarstår. En av mina stora problem med deras föregående titlar har varit lagg mellan att du trycker på attackera och att karaktären gör det. Sådant finns här, men jag ser inte riktigt lika många problem med att karaktärer går genom saker och liksom går ihop med objekt. Det har skett en utveckling från tidigare alster.

Detta är verkligen mumma för den serietidningstokige.

Utan att avslöja så mycket gillar jag karaktärsvalet. Det hjälper striderna att vara intressanta. Oavsett om du har Iron Man, Spider-Man, Dr. Strange, Blade eller Ghost Rider med flera, finns det ett stort sortiment. Alla karaktärer spelar väldigt olika varandra och att hitta symmetrin mellan de tre hjältar du tar med dig till striderna är ett sant nöje. Berättelsen tillåter dig även att strida i generiska uppdrag som slumpas vilket fungerar bra att testa nya förmågor. Som du kanske förstår älskar jag stridssystemet. Det är långt över förväntan och lyfter hela upplevelsen. Jag kunde inte bry mig mindre om att köpa möbler till en gammal kyrka som sidospår. Jag vill verkligen konstant ut och använda superkrafterna. När jag för första gången slog ut fem skurkar med en stor superstråle från Captain Marvel log jag glatt. Eller när Blade gör ett gigantiskt hopp och använder en vass träbit för att hugga mot hjärtat på fiender gav det mig nostalgi till filmerna och serietidningarna. Det finns otroligt mycket fanservice av rang, det märks tydligt hur passionerade Firaxis Games är när det kommer till varumärket.

Marvel's Midnight Suns
Black Dynamite-skådespelaren Michael Jai White gör rösten till Blade.

På den tekniska sidan flyter det på bra, och fungerar väl. Jag har haft nästintill noll problem alls med att spela. Det är sömnlöst att ladda och allt jag testat fungerar som det ska. Alternativmenyn är robust och det funkar bra med både handkontroll samt med mus och tangentbord. Ljud och musik gör sitt och det är aldrig att jag stannar upp och tycker dessa bitar är dåligt genomförda. Tvärtom märks det att det är ett högbudgetspel som fått poleras ordentligt. Det ser kanske inte riktigt så pass bra ut som jag önskade men det är å andra sidan väldigt roligt att spela.

Är du som mig och kan förbise lite svagare narrativ och sidoaktiviteter kan du finna mycket glädje i det taktiska och strategiska djupet. Jag tror att utvecklarna missade lite att förankra striderna med det som sker utanför lite mer. Även om du uppgraderar kort, skapar nya, öppnar kistor och annat så bryr jag mig tyvärr lite mindre i detta än i Xcom. Det kändes mer personligt att designa basen och namnge soldaterna. Det försvinner som en konsekvens av varumärket och att allt är etablerat. Du får däremot lite kontroll över din karaktär. I slutändan gillar jag vad vi erbjuds här. Det bjuds på bra gameplay, utmanar, vankas fanservice och låter oss träda in i skorna på favoriterna bland ikoniska superhjältar och antihjältar.

8 / 10
+
Grymma strider, spelmässigt djupt, bra urval av karaktärer och riktigt bra kortsystem i striderna