Det har försenats, försenats igen, försenats igen och igen. Sen hörde vi ingenting och vips! Så är det släppt, åtminstone till Iphone och Ipad. teamet bakom populära CarX Drift-spelen har nu äntligen dunkat ut sitt ambitiösa open world-racingspel och det påminner väldigt mycket om Need for Speed: Underground 2. Utvecklarna har kikat på EA:s gamla klassiker både en och 122 000 gånger och stöpt en titel som är otroligt ambitiös.
För ja, CarX Street är hutlöst innehållsrikt. För att vara ett mobilspel är det ibland nästan bisarrt påkostat. Du agerar aspirerande street racer i en gigantisk, fiktiv (japansk) storstad och börjar med att ratta runt en trött gammal Honda Civic, i jakt på prispengar och berömmelse. Staden är helt öppen, du är helt fri att åka precis var du vill och en av aspekterna som det här spelet gör, som jag faktiskt inte sett i något annat free roam-racingspel, är att man som förare måste hålla stenkoll på sin bränslemätare. Om soppan tar slut, tar det roliga slut, och även om det är irriterande när man hoppar in i ett race och märker att soppalampan blinkar frenetiskt, är det såklart realistiskt och ett resurshanteringssystem som jag i slutändan gillar.
Precis som i Forza Horizon-spelet finns det drösvis med olika tävlingar utplacerade på världskartan och precis som i Playgrounds omtyckta arkadracingtitlar handlar det om att sätta ut en rutt till någon av dessa, kuska sig dit och försöka vinna prispengarna. Om du vinner inkasserar du såklart en fin slant som i slutändan gör det möjligt att uppgradera sin kärra, och systemet för tuning/styling är verkligen inget litet skitsystem anpassat för en "casual"-upplevelse till mobiler, tvärtom. Här finns mängder och återmängder av delar och detaljer att köpa och det krävs ett visst bilintresse för att begripa vad allt gör och hur det fungerar. Att styla sin bil är också lyckat och det finns väldigt mycket olika delar. Vingar, splitters, spoilers, skärmar, fälgar... Du kan handla dig svettig i det här spelet, om du har pengarna.
För CarX Srtreet är byggt kring mikrotransaktioner och det är verkligen äckligt dyrt. Det finns gott om bilar som kostar 150 kronor, för en enda bil, och vill du toktrimma den och köpa snygga saker till den, kostar det utan problem 300 kronor, till. Det går såklart vinna pengarna och inte öppna den verkliga plånboken, men det tar sån satans lång tid att jag betvivlar att någon som verkligen fastnar för det här spelet kommer att nöja sig, där. Jag köpte bland annat en Supra MKIV för 169 spänn som jag sen trimmat för 250 kronor, till, och det gör ju detta till årets dyraste mobiltitel för egen del. Var det värt det? Nej. Absolut inte. Skulle jag göra det igen? Verkligen aldrig. Och det är väl lite där som CarX Street misslyckas, för egen del. Det blir för girigt, för dyrt, och spelvärlden känns ofta tom och död på ett sätt som skadar atmosfären.
Grafiken är väldigt bra dock. Väldigt bra. CarX Street laddar snabbt, flyter superfint på min Iphone 14 Pro Max och ljussättningen är strålande precis som bilmodellerna. Ljudet är helt okej också och spelmekaniken tillsammans med bilfysiken är bra, också. Bilarna väger alla lagom mycket och på det sätt som utvecklarna simulerar friktion och förflyttning av tyngdpunkt är mer "simulatoraktigt" än vad det är arkadigt, ärligt talat. Carx Street är bra, stundtals riktigt bra, men det borde ha kostat 199 kronor och sen varit genomgående gratis, med alla bilar och delar upplåsta från start. Jag både för gammal och för cynisk för att sitta här i 400 timmar och traggla för att kunna köpa en kolfibervinge till min gamla Supra.