Sonic Frontiers

Sonic Frontiers

Sonic Team har för första gången släppt lös Sonic i en öppen spelvärld och Henric är inte besviken över deras beslut...

Efter att Dr. Eggman inte kan hålla sina ondskefulla fingrar från chansen att erhålla de uråldrigas makter hamnar både skurken själv, Sonic och hans vänner i en värld som ingen har skådat förut. Kronos Island är en ödelagd ö, där ruiner viskar om ett tidigare högteknologiskt samhälle men som nu bara är ett minne blått. Ännu är den däremot inte helt tom på liv. Små mystiska varelser försöker fortfarande att leva vidare sina liv, men är i undertal när det kommer till de varelser som vill åsamka andra smärta.

Sonic FrontiersSonic Frontiers
Nivåerna som krävs att klara för att ta sig vidare i berättelsen är alla ett trevligt bryt från den öppna spelvärlden.

Sonic Team har i och med Sonic Frontiers testat att addera något nytt till hjältens spelserie och introducerar i och med denna installation en öppen spelvärld. Denna värld är fylld till bredden av utmaningar för Sonic att ta sig an. Vid en första anblick ser den ganska liten ut, men fortsätter att expandera sig vilket leder till en spännande upptäcktsfärd för den som vill springa tusentals mil som den blå lilla igelkotten.

Spelvärlden är i Sonic Frontiers är dessvärre inte särskilt intressant att upptäcka då den ser oerhört grå och dassig ut. Med det sagt innebär det inte att det inte finns saker att se eller göra, men särskilt spännande är det inte. Snarare är det ganska enformiga uppgifter som erbjuds och ibland kan det kännas som en syssla, mer än ett nöje. För Sonic Frontiers känns inte särskilt belönande utan snarare gör jag saker utan att riktigt förstå varför jag gör det. I själva verket samlar man bara på sig tusentals grejer utan att riktigt känna att det hjälper en nämnvärt.

Sonic Frontiers
Vissa fiender kommer att kräva mycket mer än andra för att besegras.

Det finns som sagt massvis att göra på Kronos Island. Runtom på ön finns det mindre pussel att lösa som sakta men säkert löser upp dimman från spelkartan som avslöjar olika aktiviteter för spelaren att ta sig an. Kocos är en av de få varelserna som fortfarande lever på ön och hittar du Hermit eller Elder Kocos kan de belöna dig rikligt genom att stärka ditt försvar, din attackstyrka, maximal ringkapacitet eller din maximala fart. Därutöver väntar öns väktare på att få försvara sig från inkräktare som i det här fallet är just Sonic. Detta är dock bara ett axplock av de olika aktiviteterna som du kan ta dig an i Sonic Frontiers.

Spelet utspelar sig däremot inte enbart på Kronos Island. Genom att besegra bossar låser du upp kugghjul som sedan kan aktivera mystiska portaler som kastar dig in i andra världar. Vissa kanske helt obekanta medan exempelvis Green Hill Zone känns mer familjärt. Dessa världar ska dock inte uppfattas som öppna världar, utan som nivåer som krävs att du klarar för att låsa upp nya nyckelscener i berättelsen. Dessa varierar i kvalitet men när de väl levererar, hör de till spelets höjdpunkter. För här får vi spela som Sonic både i 2D och i 3D och det är, som man kanske hade kunnat räkna ut, nivåerna i 2D som glänser lite extra.

Sonic Frontiers
Grått och trist. Det är vad som erbjuds.

Det har ju på förhand snackats en hel del om att Sonic slåss i denna installation, vilket varit tämligen sällsynt tidigare. Från att ha studsat på fiendernas huvuden har han nu kavlat upp och är redo att gå över dem med knytnävarna istället. Kronos Island är ett näste för uråldriga varelser som skiljer sig åt från varandra. Medan vissa kan skydda sina ömma punkter bryr sig andra inte det minsta om det, utan kan snabbt slå dig ändå. Lyckligtvis finns det ett par knep för att handskas med de olika typerna. I början av äventyret lär Sonic sig att springa runt fiender vilket skapar ett spår som, när cirkeln sluts, överväldigar fienden. De med någon slags pansar blir då även sårbara för igelkottens nävar. Varje fiende lämnar dessutom efter sig skill points som kan användas i erfarenhetsträdet där man låser upp nya förmågor. Det är inte särskilt många val som står till buds, men det är trevligt att känna att striderna blir mer varierade under det cirka 20 timmars långa äventyret. Exempelvis kan man senare sparka chockvågor mot fienden eller göra en zick-zack-attack mot den vilket ger utrymme för en mängd olika stridstekniker.

Något som många troligtvis har missat är att Kronos Island inte är den enda ön man får utforska i Sonic Frontiers. Sonic Team har trots allt inte visat något alls från de övriga öarna som skiljer sig mycket från varandra. Amy, Knuckles och Tails är alla fängslade på de olika öarna och du behöver utforska de alla för att dräpa titanerna och befria dina polare. Hela fem olika öar finns att utforska i Sonic Frontiers och Kronos Island är bara början. Alla skiljer dem sig från varandra både utseendemässigt och sett till dess fiender. En ö tar cirka fyra timmar att klara av men det kan också variera beroende på om man bara vill göra aktiviteter knutna till berättelsen eller även göra lite annat som att exempelvis ta en fiskepaus med Big. I praktiken handlar det dock bara om fyra riktiga öar då en av dem bara är en kortare visit.

Sonic Frontiers
Sonics vänner är alla fängslade och behöver hans hjälp för att ta sig loss från deras spöklika form.

Rent grafiskt lämnar Sonic Frontier oerhört mycket att önska. Spelet känns nämligen lastgammalt rent grafiskt med smetiga texturer som påminner om början på förrförra generationen. Dessutom verkar spelet inte ladda in delar av världen på cirka 100 meters avstånd och med tanke på att det går snabbt när man spelar som Sonic så dyker det upp rälsar, studsplattor och andra saker stup i kvarten. Det ser helt enkelt inte det minsta bra ut. Vad som däremot är bra är att Sonic Team erbjuder två olika lägen där man får prioritera antingen grafik eller bilduppdatering. Eftersom spelet ser så daterat ut finns det däremot ingen riktig mening att lira i 4K-upplösning och då lida av att spelet känns hackigt. Att prioritera bilduppdatering känns helt enkelt självklart.

Sonic Frontiers
Big gillar att fiska. Det gör inte jag.

Bortsett från att Sonic nu är friare än någonsin förr så skiljer sig även tonen väldigt mycket från tidigare spel. De flesta av oss förknippar nog Sonic med glädje och rock- eller popmusik. I Sonic Frontiers är stämningen däremot desto dystrare och melankolisk, vilket jag kom att uppskatta under min tid på dessa sorgsna världar som en gång var fyllda av liv och glädje. Även om Sonic Team inte träffar mitt i prick i alla gånger, vill jag ändå lyfta på min hatt för att de försökt att införliva något nytt i den annars så förutsägbara och (för det mesta) dåliga serien. Detta känns i allra högsta grad som Segas motsvarighet till The Legend of Zelda: Breath of the Wild och även om det inte har en chans i jämförelse, är detta likväl ett bra försök att efterlikna det utifrån Sonics egenskaper.

Berättelsen i Sonic Frontiers är relativt liten och till en början känns det som att det inte riktigt existerar någon berättelse över huvud taget. Men ju djupare man tar sig in i spelet, desto tydligare blir det att där finns något som Sonic Team vill berätta. Varken Super Mario eller Sonic har väl dock aldrig varit synonymt med bra berättelser så egentligen spelar det ingen större roll. I Sonic Frontiers handlar det mer om bakgrundshistorien till dessa öar där man som spelare själv får fundera över vad ruinerna en gång har varit. Huruvida det är en bra sak eller inte, låter jag dig som spelare själv fundera över men personligen tycker jag inte att det hade behövts petas in mer berättelseelement. Jag är dessutom glad över att Dr. Eggman för en gångs skull mer arbetar i skuggorna, snarare än att dyka upp för jämnan och förstöra den melankoliska atmosfären med sitt skrikande. Sonic Team lyckas i vilket fall som helst att göra en fin tolkning av Sonic där han för varje gång han kommer ett steg närmare slutmålet blir mer korrupt och riskerar att dö på kuppen, men likväl fortsätter tills sista andetag.

Sonic Frontiers
Det finns tusentals aktiviteter att göra på de olika öarna. Vissa roliga, andra mindre roliga.

Jag var ärligt talat ganska förvånad över att jag skulle uppskatta Sonic Frontiers så mycket som jag gör. Trots bristfällig grafik och många ointressanta aktiviteter så finns där något som gör det roligt att kuta runt som Sonic i en öppen spelvärld. Jag uppskattar dessutom att varje ö har knappt tio nivåer som blandar 2D- och 3D-miljöer där vi får spela som Sonic på det sättet vi annars är vana vid. Det finns många saker jag hade önskat att utvecklarna hade förbättrat, men det hindrar inte Sonic Frontiers från att stå ut som ett av de bättre spelen i serien på många, många år.

7 / 10
+
Bra atmosfär, stor fiendevariation, riktigt innehållsrikt, schyssta strider