Resident Evil Re:Verse

Resident Evil Re:Verse

Efter otaliga förseningar har Capcom då äntligen dunkat ut deras multiplayerfest inom Resident Evil-universumet och det är tyvärr inget bra spel...

Jag gillar att tro att jag är generellt sett positivt inställd till spel i alla mina recensioner, kanske för positiv ibland. Men spel är ju underhållning, och majoriteten av tiden har titlarna vi ägnar oss åt underhållande faktorer som gör dem intressanta, och det är något jag gillar att lyfta fram. Men "majoriteten" är en nyckelterm att ha i åtanke här, för ibland hamnar ett spel på min tallrik, och trots att jag försöker förbli positiv, kämpar jag verkligen med att inte slå sönder TV:n.

Resident Evil Re:Verse
Grafiken är hemsk. Musiken är hemsk. Spelmekaniken är slö.

Resident Evil Re:Verse är ett av dessa spel. Innan jag ens går in på vad det här är och vad det handlar om, låt mig börja med att säga att den ena aspekten som jag alltid hatat i Resident Evil-spel är vapnen och vapenhanteringen. Det har alltid känts ruttet och som om skjutvapnet väger 30 kg och huvudpersonen helt enkelt kämpar för att hålla det i ögonhöjd, men i ett skräckspel är det åtminstone acceptabelt, eller det samspelar väl med känslan av långsamt utforskande och utsattheten när man blir attackerad av vrålande zombies. Och det är denna fruktansvärda vapenkänsla som får mig att undra varför vi någonsin skulle behöva ett multiplayerbaserat, snabbt Resident Evil... Men ja, här står vi nu.

Resident Evil Re:VerseResident Evil Re:Verse
Matcherna känns obalanserat stressiga och superenformiga.

Det här spelet ser spelare som tävlar mot andra spelare som en samling Resident Evil-karaktärer. Du spelar som någon av Claire eller Chris Redfield, Jill Valentine, Leon S. Kennedy, Ada Wong eller till och med en maskerad Umbrella Corporation-soldat känd som Hunk. Du kutar runt inuti en ikonisk Resident Evil-plats (Raccoon City Police Station eller Baker House, till exempel) för att plugga andra spelare fulla av kulor. När du dör övergår du till ett virusmonster tills du besegras i den här rollen också, vilket är då du återuppstår som din valda karaktär, igen. I rollen som monster kan du plocka upp virusbehållare utspridda runt kartan vilket gör dig till ett mer potent monster, som Nemesis eller Supertyrannen. Och på samma sätt kan du som en överlevande ta tag i gröna örter för att läka dig själv. Det är allt. Det finns egentligen inget att tillägga när det kommer till spellägen, eftersom du bara kan spela free-for-all (eller Deathmatch som det kallas), och du har ingen betydande kontroll över en i princip något - även om du kan köpa förmåner med valuta i spelet för att öka hälsan, skadan eller hastigheten som du laddar om dina puffror.

Detta spel kan du med gott samvete skippa, helt.

Den riktigt frustrerande delen är att du inte kan välja att förändras till ett monster när du dör, eftersom det sker automatiskt, vilket innebär att mycket av din tid som överlevande kommer att tillbringas med att fly från Jack Baker eller någon annan ruskprick. Lägg till detta faktum att det enda free-for-all-läget innebär att det inte finns något lagspel, och du kommer att befinna dig ständigt död eller beskjuten av fiender, eftersom kartorna är så små att det knappt finns någon tid att få koll på någon eller något. Åh, och nämnde jag att det enda vinstvillkoret för varje match är att klockan tar slut? Japp, varje match varar i fem minuter och det är allt. Det finns ingen jakt på en specifik poäng för att avsluta matchen. Det är som att spela airhockey på en spelhall, och precis när spelet blir intressant stängs luftflödet av och du är bara kvar där, olycklig. Men även om jag inte bryr mig om många av spelelementen, är den verkliga förloraren i detta spel utan tvekan dess brist på innehåll. Resident Evil Re:Verse har känts som om det har varit under utveckling i åratal, på grund av otaliga förseningar, och fortfarande vid lanseringen får vi inget spellägesval, vi har bara ett väldigt simpelt, tunt urval av karaktärer och bara ett fåtal kartor att spela också. För en titel som syftar till att hålla fansen intresserade som en liveservice-produkt är detta en urusel start.

Resident Evil Re:Verse
Resident Evil passar verkligen inte som superhektiskt multiplayerspel.

Finns det något positivt att säga här, då? Inte mycket. Jag skulle kunna skriva att vapenkänslan inte är fullt så dålig som den brukar vara inom denna spelserie men det är fortfarande inte enkelt att bära och avfyra sina vapen. Det känns fortfarande inte det minsta smidigt eller roligt. Bara bråkigt och jobbigt. Grafiken är inte heller bra, trist nog. Capcom har valt någon slags celshading-halvmesyr här som inte passar Resident Evil alls och musiken som består av techno, är hemsk. Genuint hemsk.

Det är innehållslöst bortom all rimlighet, obalanserat, tjatigt, platt och enformigt. Ingen del av mig och ingen del av detta gör att du ska välja det framförallt andra liknande multiplayertitlar på marknaden idag. Även om man bara tittar på scenen som är gratis att spela, finns det otaliga bättre alternativ än detta, och det är ganska tydligt varför Capcom tvingar ut spelet efter en så turbulent utveckling och bara ger bort det till Resident Evil Village-ägare . Re:Verse är uselt.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+