Signalis

Signalis

Vi har rest utanför jorden och försökt att överleva monstruösa varelser i ruskiga Signalis och sat betyg på upplevelsen...

Jag vaknar upp från en djupsömn. Något har aktiverat protokollet som ska få mig att vakna. Dörren öppnas från kapseln jag legat i så länge. Jag stiger ut ur den. Ut i det svinkalla skeppet som tycks vara helt övergivet. Var är alla? Varför har vi kraschlandat mitt i snöigt landskap där det inte går att se något än fem meter fram? Efter att ha hittat ett passerkort klär jag på mig min rymddräkt och ger mig ut från skeppet som jag har en känsla är den enda säkra platsen var jag än befinner mig. Något hemskt har hänt här och jag tycks vara den enda som fortfarande inte blivit offer för vad som gömmer sig där ute.

Signalis
De olika pusslen kan vara riktigt utmanande och få en att vilja slita sitt hår.

Signalis återvänder till vad många kanske skulle säga är skräckgenrens rötter inom spelindustrin. Det är sparsamt med dialog och fokus ligger på den kusliga miljön och protagonistens utsatthet och vilsenhet. Signalis påminner starkt om det första spelet i Resident Evil-serien. Inte bara på ett sätt, utan snarare på ganska många sätt, skulle jag vilja påstå. Fokus ligger här på att utforska en numera utrotad station på en främmande planet där något har massakrerat all form av liv. Det är bara du och några enstaka personer som fortfarande är vid liv, men det är du som är deras enda hopp.

Apropå utforskandet så lägger Rose-engine stor vikt vid att spelaren ska lyckas klura ut på egen hand vad exakt som man behöver göra för att ta sig vidare. Flera passager är låsta och du behöver komma på olika lösningar för att de ska öppna upp sig. Det kan innebära att hitta ett passagekort eller en alternativ rutt för att låsa upp dörren från andra sidan. Oavsett vad lösningen är så är den sällan enkel, utan kräver oftast att du ska behöva lösa något form av pussel, alternativt undvika att bli slaktad av de ruskiga kreaturerna som gömmer sig i skuggorna. Man känner sig precis lika utsatt som när man för första gången besökte Spencer Mansion i Resident Evil. Vetskapen om vad man ska göra för att ta sig vidare är dålig och mellan dig och ditt mål står flera fiender som blockerar de trånga korridorerna.

Signalis
Låt dig inte luras av att fienderna ibland är få. En fiende är nog för att slakta dig.

Att huvudstupa ge sig in i Signalis är ett pyramidalt misstag. Snart kommer man att märka hur viktigt det är att med stor försiktighet ta sig an detta ruskiga äventyr. Såväl ammunition som förbandslådor är det sparsamt med och det lönar sig därför att vara snål när det kommer till att använda dem. Det kan undertecknad bekräfta. Både en och två gånger har jag sprungit runt på stationen och försökt finta olika monster för att jag helt enkelt saknat både ammunition och något att läka mina skador med. För dör jag är det bara att börja om från senaste sparpunkt som man hittar i klassiska sparrum där man kan spara sin fil och sortera sitt förråd mellan vad man vill ha på sig och vad man vill reservera för ett annat tillfälle.

Sett till hur Signalis ser ut när man spelar det är det en riktigt spännande bit att prata om. Till att börja med är kameran placerad nästan ovanför rummen och man ser därför Elster, som protagonisten alltså heter, ovanifrån. Medan miljön ser lite mer modern ut och inte så kantig, är karaktärerna däremot helt pixliga vilket ser oerhört läckert ut. Elster gör sig dessutom med oerhört snygga 3D-animationer som får Signalis att sticka ut från andra liknande spel. Det ska dessutom nämnas att man vid flera tillfällen interagerar med olika saker som då skiftar kameraperspektivet till förstaperson. Vid enstaka tillfällen får man till och med navigera i förstaperson vilket får spelet att kännas varierat och intressant.

Signalis
Atmosfären är oerhört kuslig och en av spelets absolut bästa aspekter.

Striderna fungerar på precis samma sätt som i Resident Evil också. Håller du in sikta knappen riktar Elster sitt vapen mot fienden och du kan sedan vrida på dig för att träffa fler än en fiende. Men när vapnet siktas mot fienderna, kommer det också på bekostnaden att kunna flytta på sig vilket kan bli minst sagt jobbigt när fienderna kommer dig allt närmare. Signalis är ett oerhört stressande och välkommet spel som åter igen för skräckgenren i spel till dess rötter samtidigt som det känns så fräscht.

Mellan de hektiska striderna så finns det som jag tidigare nämnde en rad olika pussel att lösa. Medan vissa är lite lättare att lösa, är andra desto svårare. I vilket fall som helst så är de riktigt väl genomtänkta och jag satt flera gånger och kliade mig i hårbottnen efter att ha suttit i flera minuter utan att ha lyckats luska ut lösningen. Tips är extremt sällsynta så förutsatt att du inte vill använda dig av nätet för att låta andra lösa spelet åt dig, kan du räkna med en utmanande spelupplevelse. Både vad det gäller strider och pusslen.

Rent grafiskt är Signalis ett makalöst tjusigt spel. Jag älskar sättet som Rose-engine har kombinerat pixelgrafik med lite mer mjukare spelmiljö. Mellansekvenserna ser mer ut som anime och tyvärr tycker jag att detta är ett riktigt snedsteg då det får spelet att se väldigt billigt ut. Jag hade gärna sett att utvecklarna valde att skippa mellansekvenserna helt och berättade allt i textform och utifrån det vi ser på skärmen istället. I övrigt har spelet en oerhört läcker och kuslig atmosfär med ruskig musik i bakgrunden och snygg ljussättning.

Signalis
Vid ett par tillfällen får du spela i förstaperson vilket är ett trevligt bryt.

Har du saknat skräckspel från de äldre dagarna och är redo att få en dos av ett riktigt spännande sådant så bör du definitivt spana in Signalis. Här finns inspiration från såväl Stanley Kubrick och David Lynch vilket märks tydligt. Se bara till att du har tålamod nog att försöka reda ut vad som hänt på denna mörka och blodiga plats. Risken är stor att du annars kommer bli kvar där i form av ett lik.

8 / 10
+
Utsökt atmosfär, fantastisk grafik, utmanande, geniala pussel, härlig retrokänsla