Wild Arena Survivors

Wild Arena Survivors

Ubisoft senaste mobilsatsning är en mix mellan Fortnite och noshörning och Hegevall är verkligen inte imponerad...

Det märks att Ubisoft inte skapat det här spelet för att man verkligen velat, saknat speltypen, velat spela detta själva eller känt någon slags entusiasm för vad Wild Arena Survivors och består av. Inget av det där stämmer när vi pratar om denna strömlinjeformade, ytliga produkt. Detta är snarare en titel som utvecklats efter att man kikat på marknaden, tagit fasta på vilken mobilspelgenre som genererar störst vinst och sen blandat delar från välkända storsuccéer som Apex, Fortnite och Playerunknown's Battlegrounds.

Wild Arena Survivors
Alla 40 deltagare i varje match hoppar fallskärm från ett flygplan i matchens inledande sekunder. Sen gäller "alla mot röse".

Wild Arena Survivors är en blandning av de tre spelen med tillkomsten av djur. Du kan rida på en häst, en tjur och en noshörning genom att vissla lite, på en särskild visslingsknapp, och som alla andra battle royale-spel går allt ut på att överleva till siste man. Alla mot röse. Allting börjar med ett mord, dock, och det märks att Ubisoft Paris hämtat inspiration från det interna nätverket då de inledande minuterna påminner mycket om Far Cry 3 och skurken Vaas. Det är en påtagligt sinnessjuk miljardär som kastar in mig som spelare i vad han döpt till Wild Call Festival, där 40 stycken kidnappade stackare slungas ut ur ett flygplan över en privatägd liten söderhavsö och väl på marken gäller det att snabbt hitta bättre utrustning och börja skuta sina medspelare. Innan dess hinner miljardären slå ihjäl en deltagare med en elgitarr så att blodet sprutar medan han under tiden river av sin bästa Vaas-imitation innan helikoptern fraktar hans solbrända jag därifrån. Låt spelet börja!

Wild Arena Survivors
Rida noshörning, guuuud va kul!

I grunden finner jag battle royale-upplägget riktigt spännande, lyckat. Jag tycker dock inte något existerande spel på marknaden idag verkligen nyttjar det på bästa sätt då den där nervigt stressiga Hunger Games-känslan av att stå ensam mot en hop andra medspelare med endast ett noggrant utvalt vapen vid sin sida, aldrig infinner sig. Aldrig här. Aldrig i Apex. Aldrig i Fortnite och aldrig i PUBG, tyvärr. Sägas ska dock att Wild Arena Survivors inte har något (alls) att komma med mot de andra spelen jag precis nämnde då detta är ett fantasilöst, själlöst, spelmekaniskt ruttet försök att tjäna snabba pengar på en ren "modegrej" inom spelvärlden.

Wild Arena Survivors
Mikrotransaktionerna duggar tätt.

Wild Arena Survivors spelas ut ett isometriskt tredjepersonsperspektiv med väldigt utzoomad vy vilket gör att karaktären man valt (det finns tre klasser och jag har spelat med en bandanaprydd supertönt ur "Soldier"-klassen) blir superliten även om du likt mig har en gigantisk telefon (jag har en Iphone 13 Pro Max). Perspektivet gör att detta känns slött och händelsefattigt uddlöst på ett sätt som samma typ av battle royale-spel med förstapersonsvy aldrig gör. Det hjälper inte heller att eldstriderna nästan känns turbaserade sett till hur hackigt stela och varannan-damernas-styltiga de är. Ska man lyckas knäppa sina motståndare krävs det att man skjuter ett skott. Springer några meter. Vänder sig om, skjuter ett skott till och sen springer en liten bit, till. Det går liksom inte att strafe:a vilket gör detta till ett spelmekaniskt fiasko som i precis enbart frustrerar. Då hjälper det inte att man kan rida på en noshörning eller hugga ned palmträd.

Wild Arena Survivors
Det isometriska tredjepersonsperspektivet är värdelöst och gör striderna sådär utzoomat svintrista och enformigt platta.

Designen i det här spelet är någon slags färgstark tokmix mellan Fortnite och de märkligaste delarna av Watch Dogs: Legion och även om det initialt ser ganska trevligt ut blir det snabbt tjatigt och när man väl står med fötterna på marken på den där lilla tråkiga söderhavs-ön och gör sitt bästa för att skjuta ned sina virriga motspelare. Nä, det här var sannerligen inget vidare det inte. Ubisoft kan bättre.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+