Svenska
Gamereactor
recensioner
Sofiya and the Ancient Clan

Sofiya and the Ancient Clan

Ett hentai-spel med mediokra plattformsbanor och utan nakenhet, kan det vara nåt? Olof har djupdykt i Eastasiasofts senaste alster...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Jag hade mina föraningar om Sofiya and the Ancient Clan redan när Petter hörde av sig och frågade om jag var sugen på att recensera ännu en titel signerad Eastasiasoft. Mina minnen av Neko Secret Room, ett annat av utgivarens många billiga fluktspel, hade ännu inte lagt sig, och därför visste jag redan på förhand vad som gällde. Efter att ha tackat ja drog jag återigen för gardinerna och pluggade i hörlurarna för att riva av en... spelsession.

HQ

Maken till högst ambivalent besvikelse när jag sedan märker att Sofiya and the Ancient Clan knappt innehåller något naket överhuvudtaget, bortsett från de enstaka stillbilder som är utplacerade i små böcker man hittar runt om på de tvådimensionella plattformskartorna. Det är nästan som att Eastasiasoft och utvecklarna Hentai Room vill försöka distansera sig från porrgenrens billiga, usla spel som bara lockar med sex och samlevnad, och istället låta det "sensuella" vara mer av ett excentriskt bi-inslag.

Sofiya and the Ancient Clan
Mycket mer naket än såhär blir det inte.

Detta halvhjärtade avståndstagande får mig att tänka på Lukas Moodyssons snart tjugo år gamla rulle Ett hål i mitt hjärta, där Thorsten Flincks karaktär Rickard spelar in amatörporrfilm i sin lägenhet tillsammans med Sanna Brådings karaktär Tess. Vid ett tillfälle i filmen får Tess nog av den bråddjupa misären och stormar ut från lägenheten. I en strax därpå följande, hjärtskärande scen går hon istället och handlar mat - som helt "vanligt" folk. Men hon kan inte göra det. Hennes liv är för djupt rotat i outsider-tillvaron tillsammans med Rickard, och därför återvänder hon till lägenheten.

Sofiya and the Ancient Clan är också Hentai Room och Eastasiasofts försök att uppträda mer "vanligt". Om inte annat cementerar första låtens förmodat kyska, Gregorianska munkar saken, men samtidigt jag kan inte låta bli att undra om de verkligen gett sitt medgivande till att rentvätta spelets smutsiga rykte. Det märks hur som helst snart tydligt att, precis som i Tess fall, hur lite utvecklarna förstår sig på traditionellt spelskapande utan ögonbrynshöjande nakenhet och chockvärde.

Detta är en annons:
Sofiya and the Ancient Clan
Riktigt inspirerande och fantasifull design!

Inför första banan matas jag till exempel med en berättelse i textform, men den spolas förbi snabbare än att jag hinner läsa den. Väl igång med plattformshoppandet måste jag väja undan fiender som i de allra flesta fall helt saknar attackmönster. Somliga soldater går runt med spjut eller svärd, men dessa är bara orörliga accessoarer. Bättre är det med magikerna och fladdermössen, som i alla fall skjuter iväg någon form av magi eller följer efter mig. Ingen av fienderna utgör dock något problem överhuvudet eftersom resurshanteringen är helt obalanserad. Framåt slutet av spelet släpper de allra enklaste fienderna ifrån sig över 150 livpoäng, varav 100 är max. Förresten, på andra kapitlet tilldelas jag en ny attack som det måste hushållas med, till skillnad från grundattacken. Men precis som med livpoängen får jag fort fler laddningar än jag någonsin kan göra av med - och inte nog med det. Jag får snart även extra laddningar av attacker som aldrig introduceras...

Med detta sagt är dock Sofiya and the Ancient Clan rentav obegripligt svårt. Det beror inte enbart på att de skyltar som ska pekar ut riktningen för min framfärd flera gånger pekar fel, och tvingar mig att undersöka passager som leder till min död. Nej, det är de hutlöst malplacerade spikarna i taket och på golvet som omedelbart tar livet av en och skickar tillbaka en hela vägen till början av banan, som gör en förbannad på ett sätt man skäms för.

Sofiya and the Ancient Clan
Dessa. Jäkla. Spikar.
Detta är en annons:

Efter runt två timmar är det sedan slut. Den obligatoriske Platinum-trofén trillar in, och möjligheten att kolla in ovan nämnda, sensuella stillbilder (som i många fall knappt uppfyller kraven för att kallas mjukporr) via ett galleri redan i startmenyn, låses upp. Jag trodde aldrig att jag skulle skriva det, men hade det i Hentai Room och Eastasiasofts fall inte varit bättre om de bara gjort något de varit passionerade över. Jag säger inte att de nödvändigtvis ska fortsätta med kackiga porrspel, men deras försök att verka "vanliga" ger mig mer ångest än Sanna Brådings utfärd i matbutiken.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+
Hade kunnat vara ännu värre.
-
En enda stor identitetskris, svårt på helt fel sätt, usel ursäkt till plattformsspel.
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

2
Sofiya and the Ancient ClanScore

Sofiya and the Ancient Clan

RECENSION. Skrivet av Olof Westerberg

Ett hentai-spel med mediokra plattformsbanor och utan nakenhet, kan det vara nåt? Olof har djupdykt i Eastasiasofts senaste alster...



Loading next content