Kid Ball Adventure

Kid Ball Adventure

Vi har testat studsen i Spoonbox lilla plattformsäventyr och Mackan delar ut betyg...

Där finns absolut ingen anledning att hymla eller svansa som katten runt het gröt. Kid Ball Adventure är ett infantilt torftigt och rent av onödigt spel, en serie av upprepningar utan vare sig engagerande historia, attraktiv design eller en tillstymmelse till nytänkande så långt ögat når. En charmlös kopia på långt bättre spel utan aspiration att varken vilja överraska eller imponera. Kort och gott, den simplaste av idéer i ytterst rudimentärt utförande. Etthundra nivåer fyllda av plattformshoppande väntar dig och i rollen som den tituläre Kid Ball är det ditt mål att navigera runt alla hinder för att ta dig från punkt a till punkt b. Mer spännande än så blir det inte.

Kid Ball Adventure
Hopp!

Om konceptet känns igen så är det inte speciellt konstigt. Hela spelupplägget är rakt av stulet från Super Meat Boy eller någon av de hundratals kloner som följde i dess framgång. Så har du spelat något av dom, då kommer mekanikerna i Kid Ball Adventure upplevas som väldigt välbekanta. Om än med små, marginella skillnader. Undvik fällorna, hitta nyckeln som låser upp utgången och avancera till nästa nivå. Det blir inte mycket mer avancerat än så, på gott och ont. Och som vanligt i denna typ av spel är det ofta ditt eget tålamod som är din värsta fiende, trots att där inte finns några tidsbegränsningar i Kid Ball Adventure (förutsatt du inte väljer att engagera dig i time trial mode dvs).

Kid Ball Adventure
Hopp, hopp!

Till skillnad mot många av dess förlagor är misslyckande något som faktiskt bestraffas lite hårdare i Kid Ball Adventure. Inte nog med att du får börja om på banans början, du förlorar även ett liv. Har du otur nog att förbruka samtliga av dessa tvingas du inte bara börja om från banans början, utan från spelets senaste autosave. Något som sker på var femte nivå, och just denna del av Kid Ball Adventure var något jag fann rejält frustrerande. Ingen uppskattar att tvingas spela om flera banor som man redan klarat och i ett så pass repetitivt spel som detta blir man bara än mer förbannad. Det blir som att hälla salt i ett öppet sår, något som ingen blir lycklig av.

Kid Ball Adventure
Hopp, hopp, hopp!

Nej Kid Ball Adventure kommer inte vinna några priser i innovation. Här bryts ingen ny mark och mervärdet att spela om äventyret när du väl räddat din bortrövade flickvän (som också är en boll) är lika med noll. Visst, det erbjuds ett simpelt spelläge för att tävla mot klockan eller överleva så långt som möjligt på ett liv, men några belöningar eller hemligheter att låsa upp kan du glömma. Här finns inga skatter att finna vid regnbågens slut. Enbart etthundra nivåer av långsam stegrande svårighetsgrad med enstaka boss-monster att besegra för att bryta upp tristessen. Enformigt är bara förnamnet och lika ospännande som kokt pasta med ketchup.

Kid Ball Adventure
Hopp, hopp, hopp, hopp!

Kid Ball Adventure är dock inte helt hopplöst. Till dess fördel får man nämna att kontrollerna i varje fall är fungerande och responsiva. Där är en bra känsla i Kid Balls "studs" när han hoppar och likaså är utmaningen rätt lagom avvägd och till skillnad från dess (långt bättre) förlagor kommer Kid Ball Adventure knappast få dig att vildsint kasta din spelkontroll ut i stratosfären av frustration. Nej risken är långt större att du kommer somna av ren och skär tristess, något jag själv var nära att göra flertal gånger i soffan. Kid Ball Adventure är vad jag skulle vilja kalla definitionen av ett onödigt spel, billig shovelware. Det är olidligt fult, simplistiskt och helt utan någon egen identitet. Spara dina pengar, håll dig borta.

4 / 10
+
Bra spelkontroll