Jetpack Joyride 2

Jetpack Joyride 2

Efter att ha kammat hem många hundra miljoner på 20112-supersuccén Jetpack Joyride är Halfbrick tillbaka med en hysteriskt blek, o-inspirerat lat och ihålig uppföljare som mer känns som en kass expansion...

Jetpack Joyride likt Doodle Jump, Angry Birds och Fruit Ninja var och är ett av de där tidiga supersuccéerna till framförallt Iphone, som dominerade topplistorna över de mest nedladdade mobilspelen i flera år. Australiensiska indiestudion Halfbricks supersimpla actiontitel var enligt mig aldrig särskilt underhållande men det har under elva långa års tid genererat mången miljon i finfin vinst vilket nu lett till den obligatoriska uppföljaren.

Med tanke på att utvecklarna haft elva år på sig att smida planer, komma på nya idéer, finslipa spelmekaniken och expandera Jet Pack Joyride som spelkoncept, hade jag förväntat mig något större och mycket bättre än det supersimpla första spelet, men jag tror ärligt talat bara att denna mobiltitel är gjort för att tjäna extra pengar på redan utfört arbete. För detta är ingen regelrätt uppföljare. Det är en något slipad version av det gamla 2011-originalet där grafiken gått från pixelkonst till en flash-aktigt, tecknad variant som ser sämre ut i alla tänkbara lägen.

Jetpack Joyride 2
Det är gräsligt fult.

Jetpack Joyride 2 är i mångt och mycket exakt samma spel med exakt samma miljöer och identisk spelbarhet med skillnaden att det nu finns "banor" snarare än en enda lång, scrollande evighets-level. Banorna avslutas ibland med fantasilöst trista, simpla, enkla bossar som mest bara väntar på att jag ska pricka dem med min autoskjutande pistol som huvudfiguren Barry Steakfries kan plocka upp på specifika ställen, den här gången. Jag trodde nog att tillkomsten av skjutvapen skulle innebära en ny spelmekanisk lösning där jag som spelare skulle få chansen att avfyra själv, skapa lite djup och utmaning, men icke. Allt går som på räls och när de första tio banorna dessutom bara är samma som i föregångaren, men uppdelat, är det svårt att känna sig något annat än besviken.

Jetpack Joyride 2
Det är gräsligt enformigt och bossarna är hopplöst simpla och trista.

Det märks dessutom plågsamt tydligt att det här spelet initialt skulle innehålla mikrotransaktioner. Mängder och åter mängder av dem, dessutom. Hela skiten är strukturerat som ett av de mest giriga mobilspelen där loot-lådor och påtvingade köp av ingame-valuta gör att man kan uppgradera och förbättra Barrys förmågor, men då Apple vräkt upp storpluskan och köpt in spelet till Apple Arcade, har utvecklarna istället tvingats låta smaragderna vara gratis. Det är därmed superknepigt med alla random-uppgraderingar via loot-boxar och jag hade tveklöst föredragit gratis XP-poäng som man sen kunnat använda hur som helst. Det går att samla mynt, dock. Som går att använda för att göra så att Barrys jetpack blir mer kraftfull och att hans temporära pistol skjuter fler skott men det påverkar spelet och spelandet så pass lite att det känns som en grej som klibbats på i sista sekund.

Jetpack Joyride 2
Det finns 1000 andra "shooters" till Apple Arcade som är roligare.

Fult är det, också. Livlös flash-grafik där man hämtat 90% av all estetik från det första spelet och bara geggat till det, är inget som jag går igång på. Det finns ingen story att tala om och jag tycker att banvariationen är för kass. För även om Barry tar sig ur labbet till slut och får möjlighet att flyga med sin jetryggsäck genom en gränd eller två, kommer det för sent in i äventyret då jag redan hunnit bli kräkleds på Jetpack Joyride 2. Synd, för här hade Halfbrick kunnat göra något minnesvärt.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+