Total War: Warhammer III-Champions of Chaos

Total War: Warhammer III - Champions of Chaos

I det senaste nedladdningsbara paketet för Total War: Warhammer III har Patrik erövrat och härskat som fyra av ondskans undersåtar...

Krig och elände står på menyn när vi får spela som fyra nya legendariska ledare. Med detta paket kommer också nya enheter, en fullt uppgraderad Warriors of Chaos fraktion och mycket annat. Recensionen bygger på min tid med det nedladdningsbara paketet i originalkampanjen för Total War: Warhammer III. Vi introduceras till fyra nya starka personligheter: Festus The Leechlord, Azazel The Prince of Damnation, Valkia The Bloody, och Vilitch The Curseling vilka tillhör antagonisternas sida. Vi har kunnat spelat som skurkar förut men dessa har en ny kampanj, som utspelar sig efter händelserna i huvudkampanjen. Björnguden är funnen och räddad av isdrottningen från Kiselev. Du som en av dessa mörkrets-tjänare ska åter försätta världen i ruiner och visa vem som är mäktigast.

Det har hänt mycket med fraktionen Warriors of Chaos som en gång var ett eget nedladdningsbart paket för det allra första spelet i trilogin. När du spelar som en av dessa karaktärer spelar du inte längre som en "horde". Borta är dagarna du byggde en stad i din armé. Kartan är strösslad av mörka fästningar. Dessa fungerar som borgar du bygger upp dina viktiga strukturer i. Det liknar skogsalverna något då de inte kan bygga mycket i vanliga städer utan fokuserar på sina träd. Beroende på vilken karaktär du spelar som kommer kampanjen få en lite annorlunda twist. Varje karaktär representerar en egen av de fyra ondskefulla gudarna i universumet. Detta visar sig även i det spelmässiga. Warriors of Chaos kan nu markera enheter, hjältar och generaler med märken från en av dessa. Spelar du exempelvis som Festus kommer dina undersåtar märkas med Nurgle och hans gåvor. Det är sjukdomar, förruttnelse och annat. Det innebär att dina soldater kan få unika utseenden och förmågor kontra de som annars representerar alla fyra gudarna.

Du kan även få åtkomst till riktigt mäktiga demoniska enheter med hjälp av den nya valutan själar.

Det finns situationer där du kanske vill ha enheter från Chaos Undivided men möjligheten att tematisera styrkorna finns nu. Även utan detta paket kan du göra det om spelar Immortal Empires med Archaon, Kholek eller Sigvald. Några saker är däremot låsta till detta nya paket. Vissa enheter kan du inte märka och lite annat om du inte äger detta paket. Jag måste ändå säga att detta tillsammans med gratis uppgraderingen av basfraktionen erbjuder en fantastisk uppgradering spelmässigt. Bara en sådan sak att dina generaler kan märkas så pass att de kan bli upphöjda till demoner är otroligt häftigt. Det låter spelaren verkligen tematisera, skräddarsy och leva sig in i rollen som en av dessa mörkretsfurstar. Allt är inte väl med världen trots att huvudkampanjen mött sitt slut. De fyra gudarnas kämpar upptäckt att nya möjligheter finns i en avlägsen stad kallad Zanbaijin. Du hamnar i en tävling om att nå staden först. Denna gång finns det ingen riktig stress som det gjorde i baskampanjen.

Genom att slå sönder städer, erövra territorium och besegra fiender får du en resurs som kallas för "souls". Dessa själar används till en mängd saker inom fraktionen men också för att avancera i kampanjen. De kan användas för att ge dig förmågor eller nya trupper. Det finns även en meny där du kan placera gåvor. Dessa kostar lite varje omgång vilket gör att du uppmuntras att konstant måla kartan. Du kommer också hamna i storbråk med dina rivaler. I min första kampanj spelade jag som Vilich, han är en urstark fotsoldat med en demon på hans kropp som gör att han kan kasta magi. Min första riktiga konflikt landade med Festus vilket inte förvånade mig. I universumet ogillar Nurgle och Tzeench varandra lite extra mycket, precis som att Khorne och Slaanesh ogillar varandra. De är alla rivaler men denna extra avsky syns i spelet. Denna ovilja mot varandra syns även i rekryteringssystemet. Om du ska rekrytera en guds styrkor som inte tillhör din egen behöver du en form av resurs. Denna resurs fås främst genom teknologiträdet men det finns fler sätt, men tillåter dig att ha en viss mängd styrkor utan att det får negativa konsekvenser. Att försöka använda styrkor från Khorne utan tillräckligt med denna resurs som tillåter dig kontroll/ledarskap över dessa kan sluta illa.

Total War: Warhammer III-Champions of ChaosTotal War: Warhammer III-Champions of Chaos
Teknologiträdet, att uppgradera enheterna genom märken och bygga upp fästningar fungerar fantastiskt. Det är såhär jag önskade att fraktionen fungerade när det första spelet släpptes.

En svaghet med kampanjen i mitt tycke är att du inte får någon större belöning för att slå ut dina medtävlare. Det är fortfarande roande och tack vare alla tematiserade styrkor känns det aldrig repetitivt. Jag är väldigt nöjd med hur de nya soldattyperna ser ut. Festur kan märka sina så att det blir gröna, lite förruttnade och har hjorthorn på hjälmarna. Vilich kan göra så att sina får blå lysande ögon, skinande rustningar med Tzeench emblem på. Creative Assembly har gjort grymt jobb med att få de olika sidornas dödliga krigare att se ruskigt bra ut. Det är inte bara utseendet som förändras utan också hur de beter sig. Vilich märkta trupper får barriärer precis som den demoniska fraktionen i baskampanjen med Kairos Fateweaver. Det jag märkte jag på en gång ät att när du spelar som dessa nya karaktärer, blir det lite av en hybrid mellan Warriors of Chaos och sin respektive gud. Jag gillar det skarpt att gränserna är lite flytande. Denna fraktion har gått från att vara en av mina minst spelade till en favorit på samma grunder som Beastmen gjorde, efter sin uppgradering i Total War: Warhammer II.

Oavsett om du spelar den arga krigiska Valkia, glada bryggaren av konkotioner Festus, den charmerande Azazel eller den planerande av intriger Vilich, hyser de alla stor personlighet. Jag gillar alla animationer, röstskådespelet och lyftet Warriors of Chaos fått. Deras kampanjer är alla något enkla men roande. Den nya musiken är också riktigt bra. Jag skulle säga att jakten på Zanbaijin är bättre än den vanliga kampanjen. Den ger dig frihet utan stora begränsningar, är inte för lång men tillåter dig att fortsätta efter kampanjens slut med lite nya färdigheter. Bjuder den på samma överraskningar och twister eller är lika stark berättarmässigt, nej det är den inte. Däremot erbjuder den dig lite mer frihet och har ett extra omspelningsvärde. Jag må ha gillat Tomb Kings och Vampire Coast kampanjerna mest men denna var inte dålig. Även om denna recension handlar om deras kampanj i grundspelet så är de minst lika bra om inte bättre i Immortal Empires. Du minskar också repetitionen av att jaga samma mål och samma slutstrid om du spelar i den stora kampanjen.

Total War: Warhammer III-Champions of ChaosTotal War: Warhammer III-Champions of ChaosTotal War: Warhammer III-Champions of Chaos
Alla legendariska hjältar, markerade enheter och nya inslag ser riktigt bra ut.
8 / 10