Soul Hackers 2

Soul Hackers 2

Soul Hackers återvänder efter många år i dvala, men är denna comeback värd din tid? Våra danska kollegor har recenserat...

Soul Hackers 2 är uppföljaren till Devil Summoner: Soul Hackers, en Shin Megami Tensei spin-off som släpptes till Sega Saturn i Japan 1997 - och som äntligen kom till västvärlden för tio år sedan i en remake för Nintendo 3DS. Även om Soul Hackers kanske inte är känt för många i västvärlden, kommer fans av Persona och Shin Megami Tensei känna sig hemma i Soul Hackers 2.

Soul Hackers 2 är ett turbaserat rollspel som utspelar sig i en futuristisk version av Japan. Du tar på dig rollen som Ringo, en slags digital agent som skapats i en superintelligent digital enhet som kallas Aion. Aion övervakar mänskligheten som återigen är på väg att utplåna oss själva, så därför tar vår datorskapade agent formen av en människa för att kunna interagera med människor i den verkliga världen - och i slutändan rädda mänskligheten från att utplåna sig själv.

Soul Hackers 2
Atlus bjuder på ett lite mer användarvänligt och intuitivt rollspel denna gång.

Ringo slår sig snabbt ihop med tre så kallade Devil Summoners, som egentligen dödats, men genom att utföra ett riskfyllt Soul Hack där hon går in i deras själar, väcker Ringo dem till liv igen. En Soul Hack har inte utförts särskilt ofta och konsekvenserna av dem är inte helt kända, men det var värt risken eftersom det var viktigt för Ringo att få med sig just dessa tre Devil Summoners i sitt uppdrag att förhindra att världen går under.

Jag kommer inte att avslöja mer av historien här, men eftersom det rör sig om ett japanskt rollspel utvecklas historien i många oväntade, och många gånger obegripliga, riktningar - så var beredd på en typisk överdriven japansk intrig, där du kommer att klia dig i huvudet flera gånger om vad som pågår. Allt börjar långsamt, och de första två-tre timmarna spenderas med otroligt mycket prat och otroligt lite spelande - men sedan tar det fart.

Soul Hackers 2Soul Hackers 2Soul Hackers 2
Om du älskar japansk design och mumbojumbo har du massor att hämta.

Kampsystemet är tydligt baserat på Shin Megami Tensei-serien, där man bland annat måste fokusera på fiendernas svagheter och där så kallade demoner spelar en stor roll. En demon är en sorts fantasifigur som alla dina karaktärer bär med sig (det kan vara en älva, en hare, en häst med horn, en jättelik orm eller något annat). Demonerna bestämmer vilka specialattacker varje karaktär har, och om du träffar en av fiendernas svagheter får du en extra kraftfull attack i slutet av din runda, som utförs av dina demoner.

Ju mer du använder dina demoner i strid, desto bättre blir de och det är viktigt att växla mellan dem så att du får så många bra och olika demoner som möjligt, eftersom de alla har olika styrkor och svagheter. Om du inte har de demoner du drömmer om kan du slå ihop demoner för att skapa nya och ännu starkare demoner.

Soul Hackers 2Soul Hackers 2
Storyn slår tyvärr knut på sig ibland.

Förutom spelets uppdrag kan du fritt (via en karta) besöka olika platser i staden där det finns affärer, klubbar, restauranger med mera. Här kan du till exempel köpa smycken och andra accessoarer som stärker ditt försvar eller andra förmågor i strid, du kan uppgradera dina vapen och du kan utföra sidouppdrag som ger dig olika andra belöningar. Slutligen kan varje karaktär fästa så kallade mystiker, som ger karaktären olika fördelar, till exempel att vissa attacker gör mer skada eller att läkning kostar mindre MP. Mystikerna fås vanligtvis från dina demoner, så de är återigen en mycket central del av spelet.

Det visuella är tyvärr lite blandat. Designen av både dina karaktärer och fiender är ganska uppfinningsrik, medan de platser (dungeons) som du går igenom under spelet, inklusive en nedlagd tunnelbana eller en övergiven kontorsbyggnad, är tråkiga och mycket monotona. Du springer runt i samma korridorer i timmar - och det är inte särskilt inspirerande. Menyerna är lätta att använda och har en lite av den här "egenheten" som vi också har sett i Persona. Ljudspåret är bra och du kan välja mellan både engelska röster och mycket skrikiga japanska röster om du vill satsa helt på Japan här.

Soul Hackers 2Soul Hackers 2Soul Hackers 2Soul Hackers 2
Varm köprekommendation utfärdad.

Soul Hackers är ett mycket typiskt japanskt rollspel och som alltid i den här typen av spel finns det många mekanismer som interagerar och påverkar varandra. Det finns mycket att lära sig och lära sig att hantera, men det råder ändå ingen tvekan om att Atlus med Soul Hackers 2 har skapat ännu ett lättillgängligt rollspel som bygger på formeln från de framgångsrika Persona- och Shin Megami Tensei-spelen, men som riktar sig till ett bredare spektrum av rollspelare. Du måste dock vara beredd på hela den japanska tonen, med en berättelse som är överdrivet och ibland svår att förstå, de mycket japanska karaktärerna och de många udda sociala mekanismerna där du inte bara måste hålla dina karaktärer redo för strid, utan också se till att deras relationer är bra.

Persona är förmodligen det mest spelade rollspelet från Atlus här i västvärlden, men med Soul Hackers 2 har Atlus skapat det perfekta tillfället att hoppa ombord på Shin Megami Tensei-universumet också - och det är ett spel som fans definitivt bör kolla in.

8 / 10
+
Välfungerande stridssystem, snygg design av karaktärer och fiender, lättillgängligt för nybörjare, perfekt anledning att hoppa ombord Shin Megami Tensei-universumet