Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Nope

Nope

Andrés hjärna har skrynklats sönder och samman av Jordan Peeles senaste nagelbitare...

O.J (Daniel Kaluuya) gör allt i sin makt för att rädda familjeföretaget Hayhood Hollywood Horses från konkurs och det hjälper inte att den excentriska syrran (Keke Palmer) inte tycks ta situationen på allvar. Pengaproblemen glöms dock snabbt bort när ett mystiskt hot från ovan sätter skräck i deras ödsliga ranch och jakten på sanningen leder syskonen till en rad otäcka upptäckter. Jordan Peele är med andra ord tillbaka med ännu en märklig thriller som kommer att sitta kvar långt efter att eftertexterna har rullat klart.

Jordan Peeles märkvärdiga och skruvade stil är inte allas kopp te, men jag undrar om inte hans unika berättarstil är som mest tillgänglig i Nope. Denna övernaturliga rysare är nämligen inte lika syrligt satirisk som exempelvis Us och Get Out och påminner mest om Signs, där Peele - likt Shyamalan - använder humor för att förmänskliga sina karaktärer och balansera ut skräcken. Mystiken är tät och stämningen är påtaglig tack vare Peeles hypnotiska berättarspråk och även om logiken inte alltid är filmens starkaste sida är det snarare det emotionella berättardrivet som gör Nope till en tajt filmupplevelse. Det hjälper också att legenden Hoyte van Hoytema står för fotot och bildspråket är urläckert tack vare Peeles öga för detaljer, men det är nog musiken och den obehagliga ljudmixen som helt stjäl showen här. Gåshuden är nämligen ett faktum när tittaren överlåts till sin egen fantasi för att luska ut vad det hemska ekandet i prärien faktiskt är...

Nope
      Så går det när man glömmer solkrämen!

Nope överraskar ständigt i sin spänning och den långsamma uppbyggnaden är effektiv. Likt ett korthus faller dock Nope något under dess sista akt, där Peele plötsligt får för sig att göra en helt annan typ av film och de sista femton minuterna känns mer krystade än tillfredställande. Trots detta är Nope en sammanhållen historia som fängslar från början till slut och det tonala skiftet är blir något av filmens charm. Peele blandar många idéer som inte alltid klaffar ihop på ett naturligt sätt, men audiovisuellt sett når regissören upp till sina Hitchchock-aspirationer tack vare dennes knivskarpa fokus. Peele bygger sakta men säkert upp spänningen med tålamod och noggrannhet, där filmens första halva känns som lugnet före stormen - och vilken storm det blir sen! Det är ett pussel där man får forcera in några av bitarna, men som i sin helhet imponerar.

Sammanfattningsvis är Nope en härligt skruvad, spännande och originell thriller som känns som en frisk fläkt i den numera utnötta skräckgenren. Peele budskap om exploatering och profitering är något luddigt presenterat, men det gör inte så mycket när berättandet är så hänförande, så intensivt. Det som Nope lyckas bäst med är sin oförutsägbarhet, där tittaren aldrig riktigt vet vad som väntar runt hörnet och nervkittlandet blir ett faktum när Peele väl går loss med sin kreativitet.

8 / 10
      +
      Nope kommer få dig att säga Yep!