Neon White

Neon White

Speedrunner, first person shooter, pussel och strategiskt kortspel. Neon White bär många hattar och erbjuder en särpräglat unik, beroendeframkallande spelupplevelse som bubblar av personlighet.

En blå vidsträckt himmel, små fluffiga vita moln, trappor av skinande marmor och nakna, dansande keruber. Eller kanske en tillvaro av oändlig tomhet för meditation reflektion? Nej att försöka föreställa sig efterlivet är ingen lätt uppgift och förhoppningsvis inget som gemene man (eller kvinna) går runt och grunnar över i alltför stor utsträckning. Jag kan knappast påstå mig ha något speciellt bra svar heller på frågan om hur jag tänker mig att paradiset och livet bortom detta tar sig form och uttryck. Men. Om Annapurna Interactives senaste spel Neon White nu råkar vara en korrekt representation av vad som väntar oss så sign me up. Jag är redo.

Välkommen till efterlivet. Du är syndaren som går under namnet White och tillsammans med en handfull jämlikar kallade 'Neons' har du blivit räddad från helvetets misär för att istället spendera lite tid i guds bakgård. Er uppgift? Att rensa himlen från oinbjudet otyg som funnit sin väg in bortom de gyllene grindarna - Demoner. Allt i jakten på den ultimata belöningen, en biljett ut ur helvetet och en alldeles egen plats i himlen vid sidan av de änglalika varelserna som bor och regerar där; The Believers. Under tio dagar pågår tävlingen som sätter dig på kollisionskurs med de andra syndarna som även de bär namn av olika färger såsom Yellow, Violet och Red.

Neon White
Änglakatt!

Uppdragen är korta och ofta är de abstrakta, färgsprakande nivåerna över på bara några minuter. Allting utspelar sig dessutom i ett rasande tempo där det gäller att på ett smart sätt kombinera de egenskaper man har till sitt förfogande för att så snabbt som möjligt komma till banans slut med så mycket poäng som möjligt. Det är snabbt, responsivt och rafflande klurigt med ett otroligt omspelningsvärde. För vill du ha maximalt med medaljer på varje nivå, då får du verkligen räkna med att kämpa. När du navigerar dig igenom de olika nivåerna kommer du plocka på dig spelkort. Dessa erbjuder två olika strategier där de i första hand fungerar som ett traditionellt handeldvapen som avfyrar olika former av skott.

Men korten kan också kastas bort, något som då ger tillfällig tillgång till kraftfullare egenskaper. Dessa tar sig olika former och kan exempelvis vara en förbättrad hoppförmåga, nya versioner av attacker eller kraftfullare skott. Strategiska val som det krävs att man lär sig utnyttja maximalt för att nå högsta möjliga poäng. Varje ny bana blir därmed ett otroligt intressant pussel där du måste finna den mest optimala balansen mellan snabbast målgång och maximalt med poäng. Det gäller helt enkelt att noga tänka igenom och planera sina rörelser baserat på var demonerna och korten finns utplacerade. Något som ofta är lättare sagt än gjort när allt komplexare nivåer och rörelsemöjligheter presenteras för dig.

Neon WhiteNeon White
Vik hädan demoner!

För det är en femma att fundera ut den perfekta planen, en helt annan att faktiskt utföra den. Jag spenderade timmar med att spela om banor i jakten på millisekunder och det är extremt beroendeframkallande, men aldrig orättvist eller frustrerande. Vilket gör striden efter de åtråvärda guld och platinum-medaljerna ännu mer intensiv. Spelkontrollerna är ypperliga och exakta, även på Nintendos bärbara med sina två joysticks. För de riktiga galenpannorna däremot är det PC-versionen som gäller då den naturligt erbjuder en ytterligare nivå av kontroll med mus och tangentbord som helt enkelt inte går att matcha på konsol. Så är det bara.

Utöver de intensiva banorna så erbjuder Neon White gott om härlig dialog mellan uppdragen där du ges chansen att interagera både med de andra syndarna (neonerna) likväl som de änglalika varelserna som bor i himlen. Det är ett minst sagt färgglatt efterliv som spelet erbjuder med en charmerande anime-inspirerad estetik uppbackad av en engagerande story fylld av udda karaktärer. Det är ett nystan väl värt att försöka reda ut och ett perfekt avbrott till de intensiva gatloppen vi finner i spelets banor. Karaktärerna du möter i hubvärlden har dessutom möjlighet att inverka på vilka banor du får uppleva, och genom att ge gåvor till personer kan du få turen att uppleva några av spelets mest galna ögonblick.

Neon White
Var inte en noob, spela inte på easy mode.

Neon White är ett osannolikt hopkok av narrativ och rafflande snabbt gameplay som egentligen inte borde fungera. En uppfriskande genreblandning som erbjuder otaliga timmar av frenetisk spelglädje i en absurd värld fylld av de mest tokiga av karaktärer du kan tänka dig. Lägg därtill en snortajt kontroll och lastvis av hemligheter att låsa upp så har du dig ett regelrätt klockrent litet paket fullt av överraskningar. Neon White är helt enkelt skandalöst, okristligt kul. Underhållning i den renaste av former där varje liten komponent blivit välsignad av spelgudarna. Hatten av till utvecklaren Angel Matrix för vad de här lyckats åstadkomma. För Neon White är gudomligt.

9 / 10
+
Kreativt spelsystem, snabba och tillfredställande kontroller, utmärkta röstskådespelare, beroendeframkallande gameplay