Svenska
Gamereactor
recensioner
Forza Horizon 5

Forza Horizon 5: Hot Wheels

Valle har satt tänderna i den senaste expansionen till hyperpopulära arkadpartyt Forza Horizon 5 och är riktigt belåten...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det var vissa som blev besvikna när Forza Horizon 5:s första expansion visade sig vara Hot Wheels. "Det har ju redan gjorts" och "Slut på idéer?" såg jag folk skriva på nätet. Men det var samtidigt en stor succé i den tredje delen i serien och efter ett snabbt dopp i Lego-världen i Forza Horizon 4 valde Playground Games att gå tillbaka till det väletablerade leksaksmärket med färgglada platsbanor.

Forza Horizon 5
Färgglada plastbanor. Nostalgi.

Det kommer givetvis vara mer av samma vid en första anblick, men bakom fasaden finns några relativt stora förändringar. Den största är att det är uppbyggt i ett sorts nivåsystem. Vi börjar, naturligtvis, på den lägsta nivån vilket gör att alla bilar bättre än B-klass inte går att köra. Efter att ha kört ett visst antal race och samlat ihop tillräckligt många poäng låses A-klass upp och det går nu att köra dessa bilar. Detta betyder att vi inte kan köra bilar vi tidigare låst upp i huvudspelet om de har en bättre klass än vad du är tillåten att köra. Personligen gillar jag det. Det ger en större möjlighet att köra lite andra bilar än att bara direkt hoppa in i den snabbaste i listan. Nog för att det finns många bilar att välja mellan nu, men det känns roligast att köra med de bilar som kommer med Hot Wheels-expansionen. Det är mer lekfullt på nåt sätt. Tyvärr är det ingen stor uppställning de kommer med. Det finns tio nya bilar totalt, från klassiker som Deora II till nya Baja Bone Shaker. Jag hade gärna sett fler bilar, speciellt eftersom Hot Wheels har gjort mer än 800 modeller och 11 000 variationer.

Forza Horizon 5Forza Horizon 5
Genom att klara tävlingar och annat låses nästa nivå upp med fler saker att göra.
Detta är en annons:

Siffrorna där i slutet får vi lära oss under den nya berättelsedelen. Den fungerar som de andra i huvudspelet där vi väljer ett kapitel, försöker nå målsättningen och får nån sorts berättelse under tiden. Här känns det mer som ett reklaminslag för Hot Wheels. Det rabblas upp siffror och modeller och hur bra och fint allt är, från dåtid till nutid. Det är rätt svagt, men det är väl förståeligt att det finns med. Och vi får lite historia om bilarna vi låser upp, så alltid nåt. Men precis som i huvudspelet misslyckas de helt med att skapa intressanta karaktärer. Den nya karaktären, som jag glömt namnet på... en sekund... Haley, heter hon tydligen... är så intetsägande att jag glömde bort henne så snart jag var klar med berättelsen. Helt upphetsad av Hot Wheels är hon däremot, på ett sånt där läskigt sätt. Som en av de personerna som vill gifta sig med saker istället för människor.

Forza Horizon 5
Loopar, hopp och ringar av eld. Det är Hot Wheels det.

Världen är den här gången uppbyggd på tre öar; en snöig bergvärld, en tropiskt blöt ö och en torrare och mer sandfylld ravin. Världen är både större och högre än vad den var i Forza Horizon 3:s expansion vilket gör upplevelsen av fart kanon. Speciellt med hjälp av de nya bandelarna. Det finns magnetdelar som suger fast bilen och som kan luta hit eller dit eller upp eller ner. Där finns också isdelar som är extra halkiga och boosters som skjuter iväg bilen i extrema hastigheter. Min personliga favorit är dock delarna som är uppfyllda som en vattenrutschkana. Det är löjligt kul att köra ner för dessa banor. Som om jag tagit min bil och kört i Flume Ride på Liseberg. Alla dessa bitar hjälper också upplevelsen när vi får köra på något riktigt coolt ställe för första gången, som rakt ner i en vulkan eller i en spiral där en drake väntar bakom hörnet. Ja visst, det ska så klart finnas några galna monster, annars är det ju inte Hot Wheels.

Forza Horizon 5
Tyvärr finns det bara tio nya bilar. Men drakar, det finns det.
Detta är en annons:

Efter sisådär tio timmar är nog många klara med att låsa upp alla tävlingar och liknande och därefter finns det egentligen inte så mycket att göra. Jag hade gärna sett några lagtävlingar som det finns i grundspelet. Tänk att försöka fånga en motståndare på dessa banor. Det hade varit störtkul. Men så är det tyvärr inte. Det går dock att köra lopp mot andra. Det som jag tror kan ge den här expansionen mer liv är Eventlab där vi kan ladda upp våra egenskapade banor. Det finns redan några riktigt bra skapelser och med tanke på hur många galna och kreativa personer det finns där ute bör det fortsätta dyka upp roliga banor att köra. Och det hjälper ju såklart att spelet fortfarande ser ljuvligt ut. Grundspelet var riktigt vackert och det här är inget undantag. Det finns fortfarande vädereffekter som skiljer sig mellan de olika öarna, möjlighet att köra både i dagsljus och på natten, eld, snö, sand med mer och allting ser fint ut.

Forza Horizon 5
Den personliga favoritnyheten är bandelarna som är utformade som vattenrutschkanor.

Vad vi har här är Forza Horizon 5 i Hot Wheels-kläder, eller tvärtom. Medan ett spel som Hot Wheels Unleashed möjligtvis gav en mer "realistisk" leksakskänsla där bilarna var små jämfört med rummen de var i får vi här mer av samma från grundspelet, med en extra dos av skoj. För skoj är det. Och för alla som någonsin lekt med denna typ av leksaksbilar och banor som barn är det riktig nostalgi. Min tvååring måste växa upp snart, så jag får en ursäkt att leka med Hot Wheels igen, för efter den här expansionen är suget tillbaka.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Barnsligt kul, större än Forza Horizon 3:s expansion med nya bandelar, fortfarande ljuvligt vackert, nostalgikänslan på topp
-
Berättelsen är rätt intetsägande, för få nya bilar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content