Strategic Command: American Civil War

Strategic Command: American Civil War

Patrik har funderat på om han ska slåss för Nordstaterna, Sydstaterna eller kanske Frankrike i detta krigsspel av den gamla skolan...

Ett ökänt Inbördeskrig, pansarklädda fartyg och massor med krutrök möter mig under de inledande timmarna. Strategic Command är en långvarig serie av strategispel som valt att fokusera på amerikanska inbördeskriget denna gång. Precis som i andra iterationer av serien är fokuset på ett strategiskt och en organisatorisk nivå. På gott och ont har allt annat än själva konflikten skalats bort. Det finns små textrutor då-och då som ger information, men det märks att detta är skapat för historieintresserade. Min upplevelse var också att det ger mer om du har läst om konflikten. Spelet har inte för avsikt att lära dig om personerna eller orsakerna bakom konflikten. Under kampanjernas gång får du ofta val som bygger på korrekta historiska händelser. Författaren bakom dessa har gjort ett bra jobb även med det icke-historiska valen. Ett exempel kan vara vilken väg förstärkningar ska ta.

Strategic Command: American Civil War är ett omgångsbaserat krigsspel inom strategigenren. Det är en form av strategispel som var väldigt populära och växte sig stora i digital form under 1980-1990-talet. Tänk dig ett rum med generaler med långa pinnar som flyttar pjäser på ett bräde. Det är från sådant detta utvecklades från. Till skillnad från realtidsstrategigenren så handlade dessa om att simulera riktiga konflikter på en storskalig nivå. Oftast var de omgångsbaserade men som Paradox visat med Hearts of Iron går det även att göra subgenren rättvisa i realtid med pausfunktion. Jag älskar båda formerna även om det omgångsbaserade upplägget är mer nostalgiskt för mig. Även visuellt ser det ut som något från tidiga 2000-talet. Jag kan acceptera lite daterad grafik trots att det hänt mycket bland konkurrensen. Det viktigaste är komplexiteten, spelmässiga och hur roande detta är. På alla dessa punkter anser jag att det lyckas.

Strategic Command: American Civil WarStrategic Command: American Civil War
Du kan välja att använda natosymboler eller figurer.

När jag startade min första kampanj fick jag välja mellan några olika startpunkter. Jag ville inte börja 1861 utan föredrog att börja 1862 när brädet är utvecklat. Det är inget fel att starta tidigare men jag tycker att strategispel av denna typ gör sig bättre med pjäser på brädet. Startar du tidigt finns det få enheter och kriget har inte kommit i gång. Detta skapar mycket väntetid även om det finns fördelar med att bygga upp dina styrkor själv och driva fram historiska skeenden eller sådana, som aldrig skedde. Det som är bra att saker tar tid, skapar du ett regemente tar den ett visst antal veckor eller månader att sätta ihop (motsvaras av en eller ett par omgångar). Till din hjälp kan du föra diplomati, flytta runt styrkor, forska och lite annat. Det låter inte så komplext på ytan, men när du tittar på dessa i detalj finns ett speldjup. Det innebär att detta har en inlärningskurva att bemästra.

Brädet du spelar på är en karta av USA i storleken 296 x 224 rutor vilket är ganska stort för genren. Denna karta är indelad dessa rutor. Varje sådan kan hysa en militär enhet. Högt gräs, järnvägar, städer, is eller öken påverkar dina truppers förmågor. Varje ruta kan innehålla någon eller flera av dessa. Du ansvarar inte för byggandet av saker men kan utnyttja terrängen med exempelvis järnvägar eller floder. Du kan också lura in fienden på dålig terräng vilket gynnar dig. Detta simuleras under huven av spelmotorn och är drivande i hur framgångsrik du är. Kan du inte utnyttja omgivningarna i dessa spel kommer du ha en dålig dag. Jag upptäckte snabbt vikten av kavalleri och ballonger för att minska risken för bakhåll. En annan viktig förmåga jag hade stor nytta av var att använda fartyg via floder för att attackera fästningar, städer, transporträtter och mycket annat. Bemästrar du detta finns det goda möjligheter att kriget slutar ett par månader tidigare. För att vinna behöver du kontrollera ett visst antal städer och sänka fiendens stridsvilja.

Strategic Command: American Civil War
När du zoomar tillräckligt långt upp kan du få en överblick.

Forskning och diplomati spelar en lite avskalad roll. De har en stor påverkan på din kampanj men är inte riktigt lika formbara och interaktiva som exempelvis i Europa Universalis eller Crusader Kings. De är helt acceptabla på grund av att färre val, kompenseras med viktigare val. Ett bra exempel på detta är diplomatin där Nordstaterna gärna vill hålla främmande makter utanför kriget. Sydstaterna däremot kan via diplomatin få europeiska stormakter att gå in i kriget på deras sida. Det förs även ett krig i diplomatin mellan bådande fraktionerna. Du kan också via diplomati få stater att bryta sig loss eller stanna kvar. Det finns även olika stammar av urinvånare som kan övertygas om att på olika sätt delta på någon sida. Alla redskap skapar spelrum även om verktygen är lite trubbiga och oberäkneliga. Det går att bryta ner till speciella poäng du kan använda i diplomatin och forskningen vilket är en form av mekanismer som är vedertagna i genren. Du kan inte spamma diplomati eller låsa upp all forskning på en gång utan det tar lite tid.

Jag blev snabbt förtjust i alla situationer som bröt mot den historiska. Några saker som kan hända är att Spanien deltar eller att den andra franska interventionen i Mexiko blir en startpunkt på ett inträde i inbördeskriget. En av startpunkterna låter dig spela ett scenario där Storbritannien erkänt sydstaterna vilket påverkar kampanjen avsevärt. Jag spelade som unionen i en av mina kampanjer och hade misslyckats med att stoppa Frankrike från att landsätta styrkor. Det gjorde konflikten avsevärt mycket svårare då dessa externa nationer har ruggigt kraftfulla styrkor om de används mot dig. Det är sådant som gör dessa spel lite extra spännande. Vad skulle hända om detta skedde? Är en fråga som går att testa och fundera lite på. Tyvärr är inte allting bra med denna titel och jag har några synpunkter.

Strategic Command: American Civil War
Forskningen är simpel men har betydelse för vad du kan ha på slagfältet och hur bra dina soldater presterar.

Jag tycker att användargränssnittet kunde varit lite bättre. Det är inte riktigt så illa som spel i genren tyvärr kan erbjuda men inte heller bäst i klassen. Det krävs inte mycket letande för att hitta relevant statistisk och information, men jag kan sakna lite förklaringsrutor för vissa kommandon. Striderna saknar en taktisk dimension vilket minskar din roll som befälhavare. Du kan inte placera flera enheter i varje ruta och som följd flyttas tyngdvikten mot det strategiska. Det fäller inte spelet, men det finns potential för nya spelmässiga inslag för att göra striderna mer intressanta. Jag upplever att på grund av mindre kontroll och spelmässiga inslag skapas strider, som påminner mer om första världskriget än de från inbördeskriget.

Spelet bjuder även på lite långa laddningstider men min största irritation är zoomfunktionaliteten. Jag har svårt att hitta ett perfekt läge, som är både avläsbart och användbart för att hantera skalan vi spelar på. Till skillnad från Hearts of Iron 4 där du har en smidig zoom, som verkligen tar dig in och ut hoppar den i detta spel. Tyvärr är detta ett problem som flera spel i genren har. Det är svårt att skapa stora avstånd med rätt läsbarhet. Jag har viss förståelse över att det är krångligt för utvecklarna att hitta rätt. I detta spel är den för nära vilket skapar problem med helhetsbilden eller för långt borta så att det är svårt att avläsa situationen.

Strategic Command: American Civil War
När du bygger fartyg eller rekryterar soldater hamnar det i en kalender. Det gör det tydligt när något är färdigt vilket hjälper dig att planera.

Gillar du inte att spela själv finns ett flerspelarläge. Du har PBEM++ system och ett klassiskt Hotseat. Förstnämnda påminner lite om hur spel spelade förr i världen. Du får epost när motståndaren gjort sitt drag och kan sedan göra ditt. Hotseat fungerar på det sättet att du spelar på en dator. Om du har en vän hemma kan båda spela via samma maskin. Ni turas då om att spela när det är respektive persons tur. Jag har inte hunnit spela så mycket av PBEM++ metoden men av det jag spelat fungerar båda relativt fläckfritt.

Jag känner mig nöjd med min tid med American Civil War. Utvecklarna bakom Strategic Command följetongen har lång erfarenhet och det syns. Spelen är inte riktigt nivåmässigt eller simuleringsmässigt för komplexa. Snarare är det ett mellanting i sin genre. Jag tror även nya som har tid och vilja skulle klara av detta. Tyvärr kanske många skräms bort av daterad grafik och brist på effektarbete. Det är också en upplevelse där det mänskliga och det berättande skalats bort för det spelmässiga. Du får inte en upplevelse som i Ultimate General Civil War där det mänskliga dramat och soldaterna möts i blodiga skärmytslingar. Det är mer Hearts of Iron än Crusader Kings jämförelsemässigt.

Det finns något speciellt med att styra en konflikt på den strategiska/organisatoriska nivån. Om du klarar en lite ansiktslös upplevelse finns det mycket att hämta här. Det ger alltid mycket att få se och interagera med kända historiska händelser. Är du en sådan som avfärdar detta och vill ha mer komplexitet, så finns alltid Gary Grigsby's War Between The States som ett alternativ. Även om jag gillar War Between the States lite mer för sin extra dimension av simulering och lite fler taktiska beslut. kan du inte gå fel här. Det är inte en perfekt simulering av inbördeskriget, men den underhåller och är inte lika svår att komma i gång med, som andra produkter i den här ibland svåråtkomliga genren strategispel.

Strategic Command: American Civil War
Händelser med titeln beslut kan leda till spännande skiljelinjer från historia till trovärdig, vad om-fiktion.
7 / 10