The Gray Man

The Gray Man (Netflix)

Vad får Netflix när de betalar ut 2,2 miljarder kronor till bröderna bakom Avengers: Infinity War samt Endgame? En uppblåst gegghög till spionfilm...

Det finns absolut ingenting med premissen i Netflix dyraste film någonsin (2,2 miljarder kronor) som vi inte sett 91 gånger förut. Nu behöver detta inte nödvändigtvis vara något negativt, vilket James Camerons Avatar var ett lysande bevis på, men här känns hela synopsis som idisslade rester som någon spytt upp och lagt fram på finporslinet.

Storyn i The Gray Man är baserad på boken med samma namn och precis som i 700 andra actionthrillers med spionage-tema handlar det om en CIA-agent som "rödmarkeras" och därmed ska avrättas. Agenten i fråga heter "6" och spelas av Ryan Gosling och naturligtvis sätter han hårt mot hårt och börjar slå ihjäl varenda liten kotte som sätter efter honom. Jason Bourne har gjort samma sak. James Bond likaså liksom Evelyn Salt, Jack Ryan, Ethan Hunt och James Reece (The Terminal List) för att bara nämna några. Goslings "gray"-agent är såklart superdödlig och medan de "vanliga" spionerna är dummare än en badrumstoffla är det som alltid bara en annan agent inom CIA som rår på honom, och får jobbet att med alla medel tillåtna jaga rätt på honom. Denna figur heter Lloyd Hansen, är en före detta partner till 6 (såklart) och spelas av Captain America-stjärnan Chris Evans i supertjusig snorbroms.

The Gray Man
Chris Evans är snygg i snorbroms men inget vidare i sin psychomördare-roll. Tyvärr.

The Gray Man är gjort av Marvel Studios "dream team" där bröderna Joe/Tony Russo (Civil War, Avengers: Infinity War, Avengers: Endgame) stått för regin medan MCU-duon Christopher Markus och Stephen McFeely (Captain America: The First Avenger, Thor: The Dark World, Captain America: Civil War och Avengers: Infinity War) skrivit manuset. Med Chris Evans i en av huvudrollerna samt stungtchefen från merparten av ovan nämna Marvel-rullar, känns det ofta som ett tvärsnitt ur en Marvel-film, minus de skinntighta spandex-kostymerna och det ultrakulörta, dagsljus-präglade fotot, då. Det man dock måste klargöra här är att det aldrig känns som om Russo-bröderna har rätt producent eller/och lägger ned sin själ i detta på samma sätt som de gjorde med framförallt Winter Soldier (Marvels bästa film) samt Civil War.

The Gray Man
Gosling däremot är Brando-cool i sin första riktiga action-storroll.

The Gray Man är uppblåst enformig, hutlöst förutsägbar och behandlar sina CIA-spioner som om de vore Captain America 2.0. De hoppar från hus, kastar sig från skenande tåg ovanpå biltak utan att erhålla så mycket som en skråma och beter sig ganska ofta som Vinnie Diesel i Fast 9, vilket gör att jag till skillnad från framförallt The Bourne Indentity aldrig riktigt tror på dem som levande, fungerande människor, något som gör att spänningsmomenten i själva actionpartierna aldrig blir något annat än hjärndött strösslande med pengar och tvivelaktiga datoreffekter. Fightingkoreagrafin och klippningen är dessutom inget vidare då det i de flesta av filmens slagsmål ser ut som om stuntmännen pausar och väntar på att bli träffade av knogmackorna snarare än den där följsamma, rappa, tighta dansen av stryk som finns framförallt i Russo-brödernas Captain America: Winter Soldier (lysande slagsmål).

En annan grej som känns märklig för mig är hur Russos valt en spattigt blaskig ton genom hela The Gray Man snarare än att försöka skapa något tight, mörkt och en smula retroflirtigt. Med Winter Soldier byggde de en superstilren 70-tals-spiontrhriller-känsla inuti en superhjältefilm och jag hade absolut hoppats att de skulle använda samma grepp och manér här, och blev därmed besviken. Ryan Gosling är bra, dock. Han är verkligen alltid, alltid bra. Gosling navigerar de dialogdrivna scenerna lika snyggt som han bankar sig igenom actionpartierna med en slags bekymmersfri coolhet som jag inte sett på vita duken sedan McQueen, Newman och Brando. Jag hoppas verkligen att han gör mer råkokt action nu framöver, för det passar honom som handen i handsken.

The Gray Man
Jazzskägget är lika märkligt som den stentvättade H&M-tröjan. Men hey! När blodet sprutar spelar stilen liten roll.

I slutändan är The Gray Man samma typ av snordyrt nonsens som Red Notice samt 6 Underground, bara med färre tramsiga improv-oneliners signerat Ryan Reynolds och mer överdrivna psychoskrik från en övertänd Evans. Det har släppts sämre filmer 2022 men inte särskilt många med samma bisarra prislapp som denna. Russo-bröderna har med Cherry samt denna bevisat med stor tydlighet att de verkligen behöver Kevin Feiges skoningslösa järnnäve på plats för att verkligen kunna prestera.

4 / 10
+
Ryan Gosling är verkligen alltid bra men allt annat i denna film stinker fränt av lastgammal kalsipp