Air Twister

Air Twister

Gubben bakom Shenmue, Out Run samt Virtua Fighter satsar på mobilspel och trots att Hegevall dyrkar honom, har han det svårt att hitta några egentliga förtjänster i Air Twister...

Före detta Sega-producenten Yu Suzuki är en av spelvärldens främsta, genom alla tider. Den gubben står bakom bland annat titlar som Out Run, After Burner, Virtua Racing, Daytona USA, Virtua Fighter, Shenmue och Sega Rally vilket per definitiv gör honom till en regelrätt husgud här hemma i det Hegevallska Residenset. Jag har aldrig träffat Yu Suzuki vilket efter över 100 spelpressresor under 25 långa år som speljournalist, är en av mina stora sorger rent jobbmässigt.

Air Twister
Space Harrier 2022...

När Yu Suzukis egen spelstudio Ys Net under 2019 släppte Shenmue III stod det dock klart att tiden sprungit från Yu, vars syn på spelmediet i allmänhet och intressant interaktivitet i synnerhet kändes hopplöst, hopplöst förlegad. När han nu dunkar ut studions första mobilspel, Air Twister, står det klart att samma problem gäller även här.

Air Twister är släppt exklusivt för Apple Arcade och omnämns av studion själv som en andlig uppföljare till Sega-klassikern Space Harrier från 1985. Jag minns med stor tydlighet hur lite jag gillade Space Harrier under den förlovade 16-bits-eran då jag fick med det på köpet med min Mega Drive, och gav det 1000 chanser. Det var i slutändan ett riktigt skitspel även om den flippade fantasin som designen andades var märkvärdig på sitt sätt.

Air Twister
Måsar, gäss, örnar, enorma svampar och gigantiska mördarkrabbor är att vänta.

Air Twister kretsar kring en ung dam vid namn Princess Arch som tillsammans med en gås tvingas stå upp mot ondskan som försöker förgöra deras värld. Rent mekaniskt är det exakt samma spel som Space Harrier. Arch åker på räls och det gäller för dig att dra med fingret över skärmen för att på så sätt markera flertalet fiendebollar på samma gång, som sedan skjuts ned per automatik. Utmaningen ligger i att träffa fiendebollarna innan de spyr ur sig glödande ljusrosa diskar som annars träffar prinsessan som då skjuter ur sig ett gällt smärtvrål. Att klara hela rubbet tar cirka 21 minuter och varenda bana är lika urflippat märklig som Space Harrier en gång var.

Att Ys Net försöker hitta tillbaka till grundformeln som satte Yu Suzuki på kartan som speldesigner är väl i grunden nobelt och kanske till och med intressant, för allt gammalt är nytt inom denna bransch - något som de senaste fem åren verkligen bevisat. Men Air Twister är inte särskilt mycket "spel" sett till hur mycket jag som spelare får vara med och påverka och utmaningen i grundkonceptet är låg och poänglöst slapp, precis som hela mekaniken. Att åka runt svävande i luften och tok-swipe:a alla de metallbollar som dyker upp på skärmen är så urbota dödstrist att jag verkligen fått kämpa för att hålla mig vaken under de 21 minuter som äventyret varar.

Air Twister
Swipe:a, tills fingret trillar av.

Grafiken är godkänd, designen är ett virrvarr av dåliga idéer och den Queen-doftande rockopera-musiken passar inte alls. Det är efter Shenmue III och detta bara att inse att tiden kutat från gamle Suzuki vars spelproduktioner idag mest bara påminner om dåliga fan-projekt.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+