Death's Gambit släpptes första gången till PC och Playstation 4 under hösten 2018, och det mörka pixeläventyret har sedan dess expanderat till fler format och finjusterats under tiden som gått. Nu har den den nya versionen kallat Death's Gambit: Afterlife slutligen nått Xbox-formatet, och vi har av den anledningen tagit reda på om det varit värt den långa väntan för de som endast har tillgång till Microsofts krysslådor.
Om du är intresserad av att veta vad Death Gambit är, och hur grundspelet såg ut under sin lansering föreslår vi att ni spanar in den gamle GR-räven Andre Wigerts mastiga recension via länken här. För i den här recensionen kommer vi nämligen främst prata om vad det är som är nytt och hur helheten ser ut, samt om det är värt ett köp för de som missade originalet när det begav sig. Har du redan spelet i fråga (till valfritt format) så kan vi redan nu säga grattis då Afterlife-expansionen finns tillgänglig som en gratis nedladdning.
Så, vad är nytt?
Med Afterlifes intåg så utökar grundspelet med runt 60% mer innehåll än vad som fanns runt release. Bland dessa tillägg hittar vi sedan nya banor, nya bossar och en mängd nya vapen, och då en av nackdelarna med originalet var just bristen på kvalitativa tillhyggen så levererar Afterlife en välbehövd lösning på den variationsbristen. Även saker som dåliga "Hitboxar" har korrigerats för att överensstämma bättre med det som sker på skärmen, och du kan även vid spelets start testa på alla olika klasser för att hitta en spelstil som passar dig innan äventyret tar sin början.
Allt handlar dock inte enbart om mer föremål och nya miljöer utan man har även valt att satsa på nya förmågor som gör ens framfart och utforskandet mer tillfredsställande. Som exempel har man valt att inkludera ett dubbelhopp och en möjlighet att färdas sidledes i luften vilket öppnar upp en hel del nya sätt att manövrera sig. Du kan exempelvis numera använda dig av snabba sidoförflyttningar för att undvika inkommande anfall, och dubbelhoppandet ger därtill spelet ett bättre fokus på utforskandet och drar tankarna till metroidvania-genren i en betydligt större utsträckning.
Även storyn har fått sig en del extra kärlek, och förutom mer utrymme för ett par återkommande karaktärer så finns här även ett par nya att förälska sig i. Utvecklarna White Rabbit har därtill försökt inkludera mer tydlighet i berättandet efter efterfrågningar från fans, och man har dessutom gjort det möjligt att låsa upp olika slut beroende på valen man gör under resans gång. Kort och gott är det mer story och förtydligande att vänta, och för de som sökte mer svar under sin första genomspelning finns här ett rakare fokus och mer innehåll att gotta ner sig i.
Slutligen är Death's Gambit: Afterlife ett ypperligt tillfälle att bekanta sig med detta tjusiga pixeläventyr för de som missade originalet när det släpptes för snart fyra år sedan (eller för de som vill doppa tårna en gång till). Den mörka estetiken, de grymma röstskådespelarna och den utmanande spelbarheten är intakt från förut och det mesta har sedan expanderat och polerats till det bättre. Grunden är visserligen densamma som innan, men ytan har utökats och inredningen är mer tilltalande vilket resulterar i en lite bättre upplevelse på det stora hela.