Mario Strikers: Battle League Football

Mario Strikers: Battle League Football

Det har återigen blivit dags att dra på sig fotbollsskorna för Mario och hans vänner. Vi har spelat Mario Strikers: Battle League Football...

Det var på tok för länge sedan vi fick ett nytt Mario Strikers-spel. Vi har väntat alldeles för många år på att få möjlighet att dra på oss fotbollsskorna som Mario, Luigi, Peach och resten av gänget och ge oss ut på planen för att spela intensiv och fartfylld fotboll. Men den torkan är nu över eftersom Nintendo och Next Level Games är tillbaka med Mario Strikers: Battle League Football, ett spel som tar fasta på spelupplägget och förbättrar det med några välkomna nya funktioner, och som även erbjuder ett fullt utvecklat onlineläge. Jag har spelat och gjort mål de senaste dagarna och har nu summerat mina tankar om vad som serveras.

För dem som inte vet vad Mario Strikers är, så är det en bantad och mer lättsam version av fotboll. Varje lag består av fyra spelare från Marios värld, varav en är lagkapten. Du ska såklart använda manskapet för att passa, tackla, lobba och delta i en mängd olika cuper och andra matcher. Men eftersom det här är en Mario-titel är reglerna inte lika definierade som i vanlig fotboll, och här kan du därför använda föremål från frågetecken, tackla ganska brutalt när du vill och du kan använda ikoniska Hyper Strikes för kraftfulla och visuellt slående attacker mot motståndarens målvakt. Allt detta renderar en mycket fartfylld version av fotboll där du aldrig riktigt får chansen att andas, särskilt med tanke på att arenorna är kompakta och uppmuntrar dig att ta fram armbågarna - ofta bokstavligt talat.

Mario Strikers: Battle League FootballMario Strikers: Battle League Football
Det vankas lättsam fotboll som spelas fyra mot fyra.

Det här spelet skiljer sig dock från sin föregångare i de finare detaljerna. Detta inkluderar det tidigare nämnda nya tillägget av föremål som kan vända en match (till exempel svampar som ger din karaktär fartökning, eller en stjärna för att bli osårbar för tacklingar), men även sådant som att undvika attacker, laddade tacklingar och timing - för om du lär dig att perfekt tajma ditt spel kommer du att belönas med kraftfullare träffar och passningar mellan spelare som är mycket svårare att besegra på grund av att bollen rör sig i högre hastighet. Men med denna mängd nya spelmekaniker att ta hänsyn till, är Battle League Football en märkbart mycket mer komplex titel än tidigare delar i serien, och kommer att kräva mycket övning för att komma igång med de nya mekanismerna och mycket mer tid för att faktiskt bemästra dem.

Lägg därtill det faktum att det nu också finns anpassningar för dina karaktärer som gör att du kan ändra den utrustning de bär för att påverka deras statistik (du kan till exempel utrusta Bowser med Cannon Boots för bättre skottförmåga, eller Toad med en Chain Plate för att förbättra passningsspelet). Det verkar vara ett komplicerat system vid första anblicken, men ju mer jag spelar, desto mer börjar jag känna mig bekväm med det, och börjar skapa trupper med specifika inriktningar. Det är en välkommen funktion, som fungerar otroligt bra för att lägga till extra lager av djup, utan att vara alltför komplicerat.

Ynka tio spelare är verkligen i minsta laget.

När du väl låst in ditt lag kretsar huvuddelen av spelbarheten kring antingen onlinematcher (som jag kommer att beröra mer senare), eller Cup Battles, som är små turneringar med fyra lag där du spelar mot tre AI-kontrollerade laguppställningar. Detta är ett utmärkt sätt att komma igång med Battle League Football, och innehåller till och med ett svårare läge (mycket svårare för den delen), som låses upp när du vinner alla cuper på den vanliga svårighetsgraden. Du lär vilja delta i dessa turneringar eftersom de belönar dig med Coins som används för att köpa utrustning till var och en av dina karaktärer, och kommer till och med ge speciella, kraftfulla klädesplagg vid vissa tillfällen.

Men även om alla dessa nya och förbättrade funktioner är fantastiska, kan jag inte låta bli att lägga märke till några problem som stör gameplay. Till att börja med måste de som aldrig tänker lira online möta AI:s vrede, vilket är ett tveeggat svärd på flera olika sätt. På de lägre svårigheterna får du i princip ingen utmaning alls, och kommer att förinta motståndarna genom att göra 20+ mål under en turnering utan att släppa in mer än kanske max tre. Bristen på utmaning tar bort det roliga från spelet efter ett tag, men det är därför den högre svårigheten finns. Problemet här är att AI:n ökar exponentiellt i utmaning och det känns inte alls som en inlärningskurva, utan Mario Strikers: Battle League Football går från att vara för lätt till att bli på tok för svårt.

Mario Strikers: Battle League Football
Spelet är tyvärr onödigt komplicerat, vilket ger en hög tröskel.

Denna känsla förvärras av hur AI:n spelar, nämligen som en flytande, väloljat maskineri som förutser drag innan de har gjorts, och som gör det till en utmaning för dig att ens få känna på bollen. Allt detta gör det ännu mer frustrerande att AI:n på din sida inte ens verkar förstå fotbollens grundläggande begrepp och inte rör sig för att skapa utrymme, inte gör avgörande omedelbara tacklingar och viktigast av allt - och av en anledning som jag inte kan förstå - gör allt i sin makt för att undvika att plocka upp en Hyper Strike-orb (nödvändig för att kunna använda en Hyper Strike) till ditt lag.

Dessutom finns det inte mycket utanför de faktiska karaktärerna och anpassningen. Varje turnering är en dubbelelimineringsgrupp med fyra lag, och det finns aldrig någon förändring av detta. Det finns inte ens ett alternativ för att skapa egna turneringar, trots att jag inte kan föreställa mig att det skulle vara besvärligt att ge dessa möjligheter som onekligen hade gett mer extra djup. Det är inte ens så att Cup Battles-delen är särskilt lång, utan du kan spela en av de sex turneringarna per svårighetsgrad på cirka 20 minuter. Med sex turneringar som utgör en svårighetsgrad, ja... du ser ju själv.

Att göra mål är alltid lika tillfredsställande.

Men det är därför som onlineläget finns, för det är här du kan spela mot likasinnade och du kan till och med slå dig ihop med andra spelare om du så önskar. Onlineläget, oavsett om det är enkla snabbmatcher eller ligasystemet Strikers Club, ser ut att erbjuda ett sätt att hålla dig underhållen långt efter att Cups-läget klarats av. Och även om möjligheten att skapa klubbar för att enkelt dyka in i online-matcher och utmana dig själv med att klättra i graderna är en bonus, är det inte ett felfritt system på något sätt, och jag har stött på laggigt gameplay och till och med matchavbrott på grund av instabila anslutningar. När det fungerar, så fungerar det dock ganska bra och är stundtals väldigt roligt, men det ursäktar ändå inte bristen på innehåll.

Missförstå mig inte, jag älskar verkligen den snabba och flytande spelbarheten som Mario Strikers: Battle League Football erbjuder. Jag älskar anpassningen och hur det gör det möjligt att bygga lag som har vissa spelstilar. Det är dessutom en mycket snygg titel - men jag kan inte låta bli att lägga märke till de skriande problemen också. Om du älskar lättsam fotboll online - så är Mario Strikers: Battle League Football perfekt för dig. Om inte kommer nyhetens behag i den här titeln troligen att försvinna ganska snabbt.

7 / 10
+
Smidig spelbarhet, goda inställningsmöjligheter, fint onlinestöd, bra grafik, Hyper Strike är fränt