We Were Here Forever

We Were Here Forever

Mackan har pusslat sig igenom Total Mayhem Games utsökta fjärde del i deras escape-room följetång.

Spel konstruerade helt runt en kooperativ upplevelse är verkligen inget som växer på träd, och speciellt inte som dessutom gör det så väl som We Were Here Forever. Spelets utvecklare Total Mayhem är inte nya inför konceptet och sedan fem år tillbaka har det holländska teamet arbetat med vad som nu är en tetralogi av spel med fokus på asymmetriska pussel. I rollen som en av två vilsekomna äventyrare är det upp till dig och en vän att navigera er genom den mellan tio och tolv timmar långa escape-room upplevelsen.

Konceptet må vara enkelt men Total Mayhem exekverar det hela otroligt väl och det är ytterst tydligt att det är en formel de hunnit bli bekväma med och slipat till perfektion över de tidigare utgivna titlarna i We Were Here-serien. Stämningsfullt och ostentativt stimulerande med iögonfallande omgivningar så fångar Total Mayhems senaste pusseläventyr på ett sällsamt absorberande vis och både fängslar samt hänför. Nej spelets största akilleshäl är ironiskt nog tillika även dess främsta begivenhet, att upplevelsen är strikt och exklusivt låst till att vara kooperativ.

We Were Here Forever
Det otäcka Castle Rock!

Att hitta en vapendragare villig att sitta igenom den tio till tolv timmar långa upplevelsen tillsammans och dessutom då också köpa en kopia av spelet är få förunnat. Det är tyvärr ett faktum jag är illa medveten om. Men i kölvattnen av Hazelights bejublade tvåspelarupplevelse It Takes Two kanske fler spelare nu vågar sig an genren eller allra minst omvärderar den med nya ögon. För We Were Here Forever har så otroligt mycket att erbjuda de äventyrare som väljer att ta sig an utmaningen.

I rollen som en av de två anonyma äventyrarna är ett uppdrag och mål att bryta er ut från fångenskapen i Castle Rock. En massiv fästning där varje rum bjuder på en ny och helt unik utmaning. Inledningsvis är ni helt separerade och kommunicerar till varandra via 80-tals inspirerade walkie-talkies där fokus handlar om att få den andre personen att förstå vad du ser och upplever i just ditt rum. Varje detalj är av vikt och saker som för dig kan verka irrelevanta kan vara av stor vikt för din medspelare.

We Were Here Forever
Stämningsfullt så det förslår!

Om du någon gång spelat eller upplevt ett escape-room på företagsfest eller annan tillställning kommer du omgående känna igen konceptet. Enbart tillsammans kan ni nå lösningarna och ta er vidare i slottet och svårighetsgraden på pusslen eskalerar definitivt ju längre ni tar er. Tacksamt nog finns där också ett inbyggt hjälpsystem som kan dela ut upp till tre ledtrådar per pussel vilket onekligen kan behövas emellanåt. För jag vill vara tydlig här, detta är inte ett enkelt spel.

Men även om svårighetsgraden definitivt konstant gör sig påmind så var det ytterst sällan under de timmar jag satt med spelet som undertecknad eller min medspelare upplevde någon direkt frustration. Variationen är strålande och känslan när man väl knäcker ett pussel och vägen fram öppnar upp sig är euforisk och svåröverträffad. "Bara ett rum till sen slutar vi för kvällen" var en välanvänd mening under mina omgångar med spelet och det är definitivt svårt att lägga ifrån sig, speciellt när man kommer in i rätt rytm och tankesätt.

We Were Here Forever
Får det lov att vara lite Bioshock?

Vi kan inte heller skippa över det faktum att spelet är visuellt slående med en helt makalöst vacker grafisk stil som gifter sig perfekt med spelets koncept och mystik. Sagolikt och förtrollande, ja rent av sällsamt träffsäker artdirection. Tillsammans med ett hemtrevligt och ombonat soundtrack och läckert omgivningsljud så är We Were Here Forever inget annat än en ren och skär fröjd både för öron och ögon och det är tydligt att Total Mayhem jobbat hårt med spelets miljöer som är genomgående läckra och uppslukande.

We Were Here Forever är en pusslig och rejält utmanande fullträff som bygger vidare på alla de bästa byggstenarna från de tidigare tre spelen i serien och tar escape-room upplevelsen till helt nya höjder. En otroligt underhållande och tillfredsställande kooperativt äventyr men som också kräver att du finner rätt medspelare som delar samma entusiasm och är villig att investera tiden som krävs för att knäcka Castle Rocks många pussel. Så missa inte detta visuella, stämningsfulla fyrverkeri av tankeprövningar. We Were Here Forever är ett av årets hittills med spännande och engagerande äventyr.

8 / 10
+
Ombonat, utmanande, atmosfäriskt, originellt, otroligt läckert designat