Trek to Yomi

Trek to Yomi

Gamereactor England har satt tänderna i indiespelet proppat av japanska demoner och svärd...

Trek to Yomi berättar historien om Hirokis resa för att uppfylla ett löfte om att skydda sitt folk. Men det här är inte en enkel beskyddarsaga eftersom Hirokis resa kommer att tvinga honom att konfrontera sina egna demoner och finna styrka inom sig när allt verkar hopplöst, allt för att upprätthålla detta löfte.

Utan att förstöra för mycket kommer förmodligen alla som har en förkärlek till japansk kultur och japanska legender att märka att spelets namn Trek to Yomi i princip bekräftar att Hiroki måste resa till och genom de dödas land för att nå sitt slutmål. Det är ungefär vad du kan förvänta dig av det här spelet. Det är en berättelse som blickar in i Hirokis hela liv, och tar itu med en betydande tid i hans ungdom, innan han hoppar fram till vuxenlivet, där Hiroki förväntas genomföra denna överväldigande resa, efter en fruktansvärd händelse som innebar att många av hans nära och kära dog. Det är minst sagt tungt och känslomässigt komplext, vilket är vad du vill ha från ett spel som syftar till att underhålla på samma sätt som en klassisk Akira Kurosaws samurajrullar.

Trek to Yomi

Och detta är en viktig aspekt eftersom det sipprar in i allt som Trek to Yomi är och försöker vara. Det här är ett spel som är designat för att få din käke att falla till marken med sina filmiska och hisnande vyer. Den grundläggande designen av Trek to Yomi, som ofta är ett 2.5D-spel, lägger ytterligare tonvikt på konststilen och det visuella. Allt ses från ett perspektiv som inte alls ligger över Hirokis axel. eller genom hans ögon - det spelas från ett utzoomat perspektiv där Hiroki helt enkelt är fokuspunkten och det mesta ser oftast ut som en vacker målning. Och det kan vara en konstig sak att säga, men allt är vettigt när man spelar, eftersom kameravinklarna används på ett sådant sätt att varje duell har en gravitationsnivå, att varje ny plats får dig att vilja utforska och reda ut dess mysterier, och på samma sätt, för att lägga till allt detta och trots att det bara är en svartvit titel, används kameravinklarna för att verkligen framhäva elegansen på varje nivå och plats.

Trek to YomiTrek to Yomi

Du måste leda Hiroki igenom horder av hemska banditer och Yomi-spawn som står i din väg . För det mesta innebär detta att du använder din katana för att blockera, parera och utföra en mängd olika slag och kombinationer som är idealiska för att hacka ner motståndare i snabba och effektiva åtgärder. Du kan verkligen luta dig in i den här aspekten och studera kombinationerna för att bli en mästare av svärdet (något som är mycket mer nödvändigt för de högre svårigheterna), men för de som bara vill njuta av historien och uppleva striden utan att det är överväldigande utmanande, är de lägre svårigheterna klockrent balanserade.

Det finns en del utforskande här och hur mycket jag än gillar det här spelet är det den biten som är svagast. Utforskningen i sig känns tråkig och meningslös, bortsett från att ta tag i ammunition, det vill säga, eftersom samlarföremålen tillför mycket lite till den totala upplevelsen, och hälso-/uthållighetsuppgraderingarna har en del uppenbara brister. Samlarföremålen gör inte mycket för spelets övergripande kunskap och berättelse, och är riktigt tråkiga att leta efter.

Och sedan hanteras uppgraderingarna på ett sådant sätt att det känns som att de inte riktigt gör Hiroki effektivare. Hälsouppgraderingar lägger till ytterligare en sektion till din hälsofält, vilket gör dig mer motståndskraftig, men med tanke på att fiender kan ta bort flera sektioner med en ynka attack, förändras inte det faktum att du fortfarande kan dödas av tre träffar. När det gäller uthållighet, ju mer du får, desto snabbare verkar det ta slut, eftersom Hiroki verkar bli utmattad när hälften av uthållighetsmätaren tömts, vilket betyder att det inte finns någon större fördel med att ha mer eftersom du i slutändan verkar tröttna snabbare.

Det finns en tydlig brist på incitament är, att uppmuntra mig som spelare att utforska eller avvika från den mest uppenbara vägen framåt, eftersom det enda andra man kan hitta är den mycket, mycket enstaka möjligheten att eliminera flera fiender samtidigt genom att manipulera miljön. Men i slutändan är detta en mindre skönhetsfläck i den fullstora Trek to Yomi-upplevelsen, som mestadels är en mycket raffinerad och minnesvärd sådan. Du kan absolut ta dig genom berättelsen på cirka 3-4 timmar, med utforskning inkluderad, men de få timmarna serverar en mycket uppslukande och engagerande berättarupplevelse, en som kombineras utmanande strider som fångar essensen av samurajernas svärdskamp. Trek to Yomi är ett av de bättre indiespelen vi har sett hittills i år. Trots sina mindre problem och korta längd är det unikt och verkligen fängslande, och av den anledningen kan jag inte låta bli att rekommendera det här spelet.

8 / 10
+
Visuellt slående, superb design, läckert kamerarbete, komplext och utmanande stridssystem, härligt berättande