Sandro Luiz de Paula är en 34-årig sydamerikan som älskar retroracing mer än livet själv. Out Run. Chase HQ. Top Gear Racing. Tre spel som det märks tydligt har stått som mall för Slipstream som dunkades ut till PC för ett par år sedan men först nu rullas ut till våra konsoler.
Jag minns mycket, mycket väl första gången jag fick syn på Out Run-arkadet på Färjan till Gotland. Jag var nio år gammal och hade väl på det stora hela aldrig sett något fränare i hela mitt liv. Min kära mormor såg med stor tydlighet hur fascinerad jag var och vräkte i femkronor i maskinen och kikade på när jag spelade igenom det, vilket för min del var min dåvarande största spelbaserade bedrift. Out Run var magiskt och Yu Suzukis ikoniska klassiker är spelet som Ansdor Studio baserat Slipstream på sett till upplägg. Pixelbaserade landsvägar skrollar förbi i rasande takt medan en stillastående sportkärra med taggiga kanter kränger runt i kurvorna. Gasar gör jag på A-knappen, bromsar på B vilket snedställer vrålåket och tillåter för bilen att åka på sladd. Drifting-animationen är gjord i två omgångar baserat på ynka två bildrutor vilket ser sådär larvigt gammaldags ut och gör det hela mycket enkelt. Allting känns helt digitalt och väldigt platt sett till spelmekanik. Antingen står bilen på sniskan. Klapp! Eller så går den rakt fram. Klapp! Att misslyckas här är i det närmaste omöjligt.
Precis som i Out Run voltar bilen ett par varv i luften innan den landar på hjulen igen och fortsätter framåt om man låter sladden bli för bred och sportkärran stöter i träd eller byggnader i väggrenen. Det enda som inte lånats rakt av från Segas klassiker är rivalbiten då varje bana bjuder på en tävling mot en specifik motståndarbil som via pixlade dialogrutor pratar med mig som förare, berättar hur snabb han/hons bil är, hur kass jag är eller vad han/hon ska äta till middag. Nu är dessa rivaler inte särskilt förstarka och racingen är vare sig utmanande eller tight vilket gör att upplägget snabbt blir enformigt. Men Slipstream är inte dåligt. Det är retroflirtigt charmigt och designmässigt bedårande men det håller väl inte för mer än kanske 25 minuters aktiv speltid innan utmaningarna är genomförda och det roliga slut.
Med tanke på att en enda person vars barndom präglades av den här typen av pixelbaserade landsvägsräzers gjort Slipstream känns det orättvist att vara alltför hård men i min värld borde detta vara ett gratisspel till Iphone.