Expeditions: Rome

Expeditions: Rome

Skrivbordsgeneralen Patrik har packat med sig sitt garum för en ny expedition till romarriket...

Det finns få talesätt som ekar lika bekant som "Alla vägar bär till Rom". Min första tanke när jag startade upp Expeditions: Rome var att det skulle vara ett lite kortare äventyr med samma charm som föregångarna Expedition: Conquistador och Vikings. Jag blev positivt överraskad när spelet inte bara började intressant utan bjöd på runt 40-timmar underhållning. Även om namnet antyder en särskild stad får du inte besöka den på en gång. Äventyret börjar som de flesta rollspel. Du är en mindre betydande person som du skapar själv. Mycket av din karaktär formar du som spelare men lite är förskrivit. Du tillhör en rik familj som precis blivit mördad, modern lyckas skicka i väg dig på ett fartyg långt bort. Inställningarna är hyfsade och möjligheterna att anpassa din karaktär är bra. Det dröjer inte länge innan du dras in i krig och konflikter.

Expeditions: Rome
Karaktärsskapandet är robust.

Precis som i föregångarna handlar expeditions om att utforska och det gör du på en kampanjkarta. Du flyttar dig, dina kamrater till olika punkter av intresse. Under äventyrets gång får du kontroll över en legion och andra styrkor. Dessa kommer du att använda för att erövra städer och områden för den romerska republiken. Du kommer också se dess förvandling i bakgrunden och kända karaktärer som växer fram. Du möter en yngre Julius Ceasar tidigt i spelet som ett exempel. I verkligheten skulle han gå på flera expeditioner och göra sig känd som en fantastisk general. Han är också känd för sitt återtåg till Rom där han utnämnde sig till diktator. I detta spel fasas han ut tidigt och det är du som vandrar genom flera områden. Vi får besöka delar av nuvarande Turkiet, Nordafrika och Frankrike under vårt erövringståg där varje region är en egen akt.

Expeditions: Rome
Världen presenteras med mysig grafik.

Under resans gång har du kompanjoner med dig som hjälper dig att navigera världen. Några exempel är en gladiator, lönnmördare och krigare som gått och blivit filosof. Dessa karaktärer påverkas inte bara av berättelsen utan också av dina val. Jag gillade att dialogvalen hade en påverkan på berättelsen och hur scenariona du sedan slåss i ser ut. Du kan om du är bra på dialog få enklare strider eller undvika dessa fullständigt. Dina karaktärer formar också relationer till dig beroende på dina handlingar vilket är typiskt för genren. Jsg gillade karaktärerna även om de inte alltid var så pass djupa som jag hoppades på. Filosofen som följer med redan från start var helt klart favoriten. En gammal krigare som nu försöker inta rollen som mentor och lärare. Det ska sägas att ingen av karaktärerna var en direkt besvikelse.

Expeditions: Rome
Du har flera svårighetsgrader att prova beroende på din skicklighet i genren. Det går därför utmärkt att skräddarsy efter egen skicklighet.

Jag nämnde inledningsvis att du kan kriga med din legion på kampanjkartan. Detta fungerar som ett minispel där du kan påverka stridens utgång på en rörlig karta över dina och fiendens styrkor. Det är nästan helt självspelande och du får en överblick som påminner lite om Paradox strategispel med stridssystemet från Endless Space. Du kan exempelvis välja när dina styrkor ska storma fienden eller när de ska försvara sig och det dränerar fiendens styrkor som mäts i siffror. Jag förstår såklart att detta är ett budgetbeslut och att strider som i Total War inte var möjligt. Samtidigt anser jag att dessa strider inte riktigt ger mig kontrollen jag önskar över trupperna. Jag kan inte bortse från att det gör samma misstag som Pillars of Eternity II gjorde med sina båtstrider. Striderna du och dina kompanjoner deltar i är däremot mycket bättre. Om du hamnar i en strid där din karaktär deltar flyttas du ner på ett slagfält där du manövrerar och dödar fienden i ett taktiskt omgångsbaserat läge. Det är inte riktigt like djupt som i Divinity Original Sins II eller Pillar of Eternity men det underhåller. Din klass som du valde i början kommer här till nytta och du kan strida på många olika sätt. Svårighetsgraden var lite ojämn på grund av korkad AI men det kändes sällan orättvist eller för enkelt.

Expeditions: Rome
När du strider med din legion ser det ut såhär. Systemet är underutvecklat och saknar djup.

Dialogen håller förvånansvärt bra kvalitet och musiken är bra. Även många historiska detaljer är förvånansvärt välrepresenterade här. Det finns såklart missar och utvecklarna tar sig friheter med historieskrivningen. Jag skulle inte dela ut några priser i någon kategori men för serien är det ett kliv upp. Ljuden är även de passande om än lite sparsamma. Grafiken gör sitt och användargränssnittet är enkelt att navigera. Det finns väldigt lite här att klaga på. Under mina många timmar med spelet hade jag inga spelförstörande buggar eller problem att klara av innehåll. En vanlig problematik eller bugg i rollspel vid släpp är att vissa uppdrag inte går att klara av innan det blir uppdaterade. Jag hade kunnat önska lite fler inställningar för själva användargränssnittet men i övrigt är jag nöjd med utbudet.

Expeditions: Rome har vissa problem som för många strider och lite avsaknad av djup spelmässigt. Det existerar någonstans mellan ett modernt rollspel och de gamla klassiska isometriska spelen. Med över 40-timmars speltid finns det alltid något att göra. Om du inte leder styrkor eller deltar personligt i viktiga strider kan du också bygga upp dina befästningar. Valen du gör bestämmer också både utgången på striderna och om karaktärer allierar sig med dig. Du kan locka en smed ganska tidigt att följa med på din expedition om du uppfyller hans krav. Letar du efter något revolutionerande finns det inte här. Däremot finns en ganska underskattad spelserie som jag gillat i många år. Denna expedition är helt klart värd att ta sig an om du suktar efter ett lättsammare rollspel av historisk karaktär.

Expeditions: Rome
Laddningsscenerna är fint illustrerade.
8 / 10