Windjammers 2

Windjammers 2

Glöm frisbeegolf. Windjammers 2 har visat Adam hur det ska kastas

Jag kan erkänna att jag helt och hållet missade det första Windjammer-spelet från 1994. Det var ett arkadspel för Neo Geo som agerade kombination mellan fightingspel och Pong. Unika och uttrycksfulla karaktärer med olika förmågor som kastar en frisbee fram och tillbaka i hopp om att göra mål eller få motståndet att inte hinna plocka disken som slungas fram och tillbaka. 28 år senare får vi en uppföljare med fler karaktärer och utökade funktioner. Men är det tillräckligt och håller det år 2022? Presentationen sticker ut direkt. Windjammers 2 är färgsprakande med en handritad design inspirerad av 90-talet. Animationerna är rappa och stilrena med en stil som känns direkt väldigt unik även idag och jag uppskattar entusiasmen som sprutar ut både genom min skärm och mina högtalare när jag slungar min turboladdade frisbee fram och tillbaka.

Windjammers 2Windjammers 2
Karaktärerna är inbjudande och spelet är snabbt!

Spelet kommer med 10 olika spelbara karaktärer som alla varierar i balansen mellan styrka och snabbhet. Styrka avgör hur hårt du kan skjuta disken och hur mycket du kanske trycks tillbaka när du fångar den medan snabbhet är såklart hur rapp du är i att ta dig över din spelplan. Varje karaktär har även en unik superattack som kan släppas lös när ens EX-mätar blir full. Dessa attacker känns väldigt överväldigande i början när en frisbee kan till synes teleportera sig från toppen till botten av planhalvan så jag inte hinner parera, men efter ett tag så lär jag mig ungefär hur de olika motståndarnas attacker fungerar och kan kontra de mer effektivt.

Men det är inte bara dessa superattacker som EX-mätaren låser upp, utan även mer laddade specialkast över huvud taget. Som en lobb där frisbeen spinner och kan rulla in i mål efteråt eller superspinns som snabbt snurrar över planen oberäknerligt. EX-mätaren kan även användas till försvar där vi kan utlösa den för att stoppa en annalkande frisbee och även parera en superattack om vi är snabba nog. Det finns gott om taktiska val och tekniker att lära sig i Windjammers 2 men det är tyvärr väldigt mycket upp till en själv att lära sig hur det fungerar.

Windjammers 2
Spelet hade kunnat ha ett lite bättre och mer engagerande inlärningsläge..

Spelet kommer utan ett inlärningsläge. Det finns meny för "hur spelar du" som helt kontextlöst går igenom knappkombinationerna med en ritad figur som försöker förklara vad som händer. Men det är väldigt abstrakt och inget som direkt sätter sig när jag bläddrar igenom. Ett träningsläge som finns i de flesta moderna fightingspelen där vi får träna på attacker och liknande hade varit att föredra. Windjammers 2 är inte så hemskt svårt att lära sig efter att jag satt mig och spelat lite, men till en början känns det väldigt svårt att förstå vad jag gör och varför saker händer.

Det vi gör i själva spelet är också ganska sparsmakat. Det finns ingen direkt story men det finns ett arkadläge med tre svårighetsgrader där jag kan kämpa mig igenom spelets karaktärer med en fin posering med en pokal i slutet. Mellan matcherna kan det även komma små bonusminispel som när jag ska fånga inkommande frisbees eller försöka kasta en så långt som möjligt. Det är inget avancerat men tillräckligt för att vi ska kunna sätta oss och träna upp lite reflexer och träna med de olika karaktärerna.

Windjammers 2Windjammers 2
Arkadläget och flerspelarläget är spelets innehåll, det är upp till er om det är tillräckligt. Eftersom det ingår med Game Pass, kostar det inget extra att testa dock.

Det är online som är spelets stora fokus. Med stöd för Crossplay (Xbox och PC) kan du möta spelare från hela världen. Antingen kör du lite avslappnat mot vem som helst online, eller rankat där du matchas mot likartade spelare och tar dig upp i rangerna. Båda spellägena känns responsiva nog och jag märkte inte märkvärd latens eller nätkodsproblem när jag spelade nåpra matcher. Vi kan också spela mot kompisar både lokalt och online om vi skulle känna för det.

Det är... ungefär det som finns i spelet. En handfull med karaktärer och banor med varierande design och hinder. Det är ett spel som lever på nostalgi och oerhört tajt spelmekanik. Designen är peppig och inbjudande, önskar bara att spelet kunde vara lite mer välkomnande med att utbilda mig om sina möjligheter. Men det är väl de enda nackdelarna jag kan tänka mig med Windjammers 2. Tunt på innehåll, medan själva spelet är djupt och oerhört engagerande när jag väl lärt mig vad det är som händer på spelplanen.

7 / 10
+
Oerhört tajt spelmekanik, inbjudande visuell design