Halo Infinite

Halo Infinite Multiplayer

Vi har spelat Halo Infinites multiplayer sönder och samman sedan lanseringen och har nu satt ett betyg...

Det är den där kirurgiskt exakta känslan när jag siktar med Battle Rifle 75, intensiteten när jag hoppar över en halv bana sittandes bakom spakarna på en Ghost, trycket i att hoppa från ett högt berg och spränga ett helt lag med perfekt SP4NKR-raket samt det där överdrivna vanvettet när jag och medspelarna bredsladdar in framför motståndarens flagg för en snabb stöt innan de ens fattat vad som hänt. Det är precis det som gör Halo till Halo och detta har varit grundstenarna ända sedan Halo: Combat Evolved släpptes. Jag vågar påstå att jag var en av de första i Sverige att spela det när det begav sig, och det ledde till en förhoppningsvis livslång kärlekshistoria. Sedan dess har striderna utökats, fått fler finesser och det i grunden sömniga Halo-tempot har skruvats upp.

Halo Infinite
Skaffar du första säsongspasset får du direkt mer att låsa upp till din Spartan-krigare, men det är absolut inget krav.

Men efter att Bungie lämnade över serien till 343 Industries har den inte riktigt lyckats träffa rätt. Halo 4 hade problem med både kampanj och multiplayer där många - inte utan poänger - menade att inspirationen från Call of Duty var för stor. Detta medan Halo 5: Guardians hade en något bristfällig kampanj men ett genombriljant multiplayer, som många dock tyckte påminde för lite om Halo-grunderna genom ett mycket högre tempo.

Hur kampanjen är i Halo Infinite kommer vi tala om i en separat recension innan premiären, men för närvarande får vi bara berätta om multiplayer-delen. Redan tidigt berättade 343 Industries att Halo Infinite skulle bli en mjuk reboot. Alltså ett slags omstart. De flesta utgick nog från att det gällde singleplayer, men faktum är att jag även tror de menade multiplayer. För det här är det närmaste vi kommit Halo 3 sedan... Halo 3.

Halo Infinite
Hela spelvärlden andas klassisk Halo även i Multiplayer.

Det betyder i praktiken att 343 Industries äntligen har gjort sig av med menlösa vapen som saknade ett riktigt syfte, gjort banor som verkligen lämpar sig för spelsätten och dragit ner tempot väsentligt. Just sistnämnda är viktigt eftersom det ger den där smått unika Halo-känslan av att man blivit hårt beskjuten där motståndaren fått in riktigt fina träffar, men jag ändå lever och har chansen till en comeback. Det tar helt enkelt tid att döda en Spartan-krigare och det gäller att ligga på med vapen och granater för att sänka sin fiende, och ofta hinner en skadad motståndare komma så nära att det blir handgemäng som avgör utgången i en duell.

För tillfället finns möjlighet att spela fyra mot fyra, samt Big Team Battle som numera är tolv mot tolv. En Free For All-lista saknas alltså, vilket säkerligen kommer fixas tids nog, men ändå är värt att känna till. Båda listorna består av framslumpade spelsätt, vilket innebär att du inte kan välja att köra exempelvis enbart Team Slayer för tillfället. Även det något som säkerligen kommer tids nog, men begränsningen hamnar i dagsläget på minuskontot.

Halo Infinite
Att hoppa upp tre personer i en Warthog för att sprida vansinne (och frakta flaggor) är fortfarande definitionen av hur roliga fordon kan vara i förstapersonsskjutare.

Om vi bortser från begränsningen, har 343 Industries lyckligtvis satsat på säkra kort bland spelsätten så alla är riktigt bra. Det betyder i princip varianter på flaggfångande, Oddball, Strongholds, Total Control och såklart Slayer. Den som mest sticker ut är nykomlingen Stockpile där det gäller att frakta ett slags batterier till sin egen bas. De dräller dock av dessa och det gäller att vara snabb och hindra motståndaren från att komma över några. Det går även att stjäla motståndarnas batterier om de uslingarna lyckas installera några. Även detta är ett väldigt roligt spelsätt som uppmuntrar till lagarbete och en massa skjutande.

Tempot är något lägre här än i framför allt Halo 5: Guardians och sprinten känns inte riktigt lika rapp. Den änterhake som är så viktig i kampanjen är i multiplayer decimerad till ett föremål att plocka upp, och striderna känns därmed ganska precis som Halo ska kännas. Striderna blir snabbt oerhört intensiva längs de väldesignade banorna som bjuder på välavvägda choke-points där striderna alltid blir extra heta. Min personliga favorit är Bazaar med sin Halo 2-inspirerade design och ett upplägg som lämpar sig för i princip alla spelstilar, medan jag i Big Team Battle verkligen gillar den andliga Valhalla-ersättaren (Halo 3-bana) Fragmentation. Den har allt som behövs för verkligt klassiska Halo-strider med fordon, raketer, snipers, hemligheter att slåss om och gott och snirkligheter för närstrid. Banorna är dessutom så pass små att det aldrig tar lång tid att komma i hetluften. Oftast väntar kriget på dig bakom nästa hörn när du spawnat, vilket är ett skönt avbräck från konkurrenterna.

Halo Infinite
Det finns väldigt goda inställningsmöjligheter så du kan få spelkontroll, grafik och liknande precis som du vill ha det.

Det första Halo Infinite-eventet är också igång, nämligen Fracture: Tenrai. Här kan du låsa upp samurajliknande rustningsdelar i en spellista med framslumpade vapen. Det blir därmed en bra ingång att lära sig spelets alla puffror eftersom du under en normal match kommer ha fått prova på de flesta av dem. Jag vill dock också slå ett slag för det träningsläge som erbjuds, där du kan ställa in allt och träna mot botar. Även om jag själv kan ungefär allt värt att kunna om Halo-serien, så uppskattade jag att i lugn och ro kunna provskjuta alla vapen. Det bör också framhållas att det nu finns information om vapnen redan när du plockar upp dem från marken, som talar om vad de heter, hur de avfyras (bursts, halvautomatiska och så vidare) och på vilket avstånd de är effektiva. Mycket smart!

Inställningsmöjligheterna i Halo Infinite är fullkomligt magnifika. Det finns undersidor till undersidorna och själv har jag bland annat valt att spela med ett annat upplägg än Halos klassiska Red vs Blue. Jag hade nämligen lite svårt att se de röda motståndarna ibland när karaktärerna hade blå rustningar. Lyckligtvis finns massor av alternativ, inte minst en mycket rödare och tydligare färg - eller den ananasgula jag valde som får mina fiender att lysa som fyrbåkar längs banorna.

Halo Infinite
En klassiker som Oddball är alltid rolig, och överlag har 343 Industries satsat på säkra kort bland spelsätten.

Den enskilt största nyheten i Halo Infinites multiplayer är dock att det är free-to-play denna gång. Du kan alltså ladda ner och spela gratis till både PC och Xbox utan någon form av abonnemang. Det har i sig fört med sig en rad saker som en enormt stor användarbas, men även en ekonomi som baseras på säsongspass och mikrotransaktioner. Även om det lyckligtvis inte är pay-to-win, så känns det lite ovant att se en butik så hårt integrerad i ett Halo-spel. I slutändan är jag ändå positivt inställd till att det är free-to-play och jag tror att det kommer gynna Halo i längden.

Med det sagt så finns det ändå ett tydligt minus för mig med Halo Infinites multiplayer, och det är XP-systemet. Det har redan kritiserats hårt och fått en förändring till det bättre, men hur snabbt du levlar upp är fortfarande inte knutet till din grundprestation, utan till ett antal utmaningar som roteras varje dag och vecka. Det kan exempelvis handla om att döda fem fiender med en Mangler, i sig en rimlig grej. Men det kan få till konsekvens att dina lagkamrater kan springa omkring med en Mangler, som är ett närstridsvapen, även på de större banorna i jakt på dessa fem dräpta motståndare. Detta beteende har kostat mig matchen i ett par tillfällen, som den sniper som struntade i att ta över områden i Total Control i jakten på att få en Killing Spree, som var en av utmaningarna den dagen. Eftersom han (hon?) bara satt och campade i hembasen och filade på detta, blev vi en mindre som försökte hålla baserna i jakten på vinsten. Det här behöver verkligen ses över. Det blev bättre efter uppdateringen som gör att vi nu får XP efter varje spelad match, men det behövs mer förändring.

Halo Infinite
Känslan av kontroll är helt perfekt och tempot är aningen lägre än hos konkurrenterna samt att det tar längre tid att döda sin motståndare. Precis som det ska vara i Halo.

Ett annat minus jag vill lyfta fram är närstriderna. Även om de fungerar bättre än mycket annat, så är det ett sämre system här än i tidigare delar i serien och något 343 Industries skulle behöva kika på snarast. Det går nämligen att gå igenom varandra i Halo Infinite, vilket mellan varven leder till att motståndare som slår dig i ansiktet framifrån kan få det registrerat som ett nackslag - och det är lika med omedelbar död. Med riktig kollisionsprogrammering ska detta inte kunna hända.

På tal om Mangler, så är det ett av flera nya vapen i spelet. En slags brutal handkanon med bra tryck i och som dessutom är rent förödande att slåss med. Det finns flera nykomlingar, medan andra vapen setts över och känns nya. Min personliga favorit av tillskotten är VK78 Commando. Den påminner om DMR, vilken alltid känts som en sämre variant av Battle Rifle. VK78 har dock automateld, vilket gör den användbar både på håll och i närstrid. Den har dock en skoningslös rekyl för att balansera upp. En annan favorit är Skewer. Ett slags Brute-sniper/raketgevär som designmässigt för tankarna till Retro Lancer från Gears of War-serien. Den skjuter bara skjuter ett skott och laddas om ohyggligt långsamt. Träffar du, är det dock nästan alltid god natt, vare sig ditt mål är en person eller ett fordon. Jag vill även hylla MK50 Sidekick som fortsätter Halo-traditionen med pistoler som faktiskt är att räkna med och är sanslöst dödliga även på långt håll.

Halo Infinite
Redan som beta är multiplayer-delen klart mer finslipad än både Call of Duty: Vanguard och Battlefield 2042.

Vapenljuden i Halo Infinite är genomgående otroligt bra. Efter de väldigt tama ljuden från Call of Duty: Vanguard och Battlefield 2042, känns det välkommet att äntligen känna avfyrande skott och explosioner ända in i ryggmärgen. Minst lika bra är miljöljuden och framförallt akustiken. Såhär bra har Halo aldrig låtit. Även grafiskt är det genomgående väldigt snyggt med läckra texturer, bra flyt och snygga effekter. Inte heller nätkoden är det minsta fel på, och det gör att vi bisarrt nog nu har fått tre konkurrerande förstapersonsskjutare inom loppet av en månad där de två som säljs till fullpris (ovan nämnda Vanguard och 2042) fungerar sämst tekniskt, medan det som är helt gratis fungerar märkbart mycket bättre.

Multiplayer i Halo Infinite är kort sagt en fröjd att spela redan nu och vetskapen om att det kommer bli ännu bättre med mer innehåll allt eftersom gör att jag redan ni vågar påstå att detta lär bli det spel jag spenderar mest tid med under 2022. 343 Industries har lyckats med konststycket att få Halo Infinite att kännas nytt och fräscht så fler ska kunna upptäcka serien, och samtidigt backa bandet på det sätt äldre fans önskat. Även om jag hade önskat ett bättre level-system och en separat spellista för Team Slayer, så är det bagateller i sammanhanget. Halo Infinites multiplayer är helt enkelt ett spel som erbjuder allt det som gör Halo så underbart, bättre förpackat än någonsin förr.

Halo Infinite multiplayer kallas officiellt fortfarande en beta och släpps formellt den 8 december. Om något viktigt förändras i samband med detta kommer vi givetvis uppdatera text och eventuellt betyg. Vi påminner även om vår Halo Infinite-turnering som du såklart ska vara med i, surfa över hit för mer information.

9 / 10
+
Otroligt bra spelkänsla, överlägsen nätkod, suveräna banor, välbalanserade vapen, förstklassiga inställningsmöjligheter, roliga spellägen, väldigt snyggt, gratis att ladda ner och spela