Under tio års tid har Thrustmaster agerat officiell partner till Sony och Polyphony Digital och har med framförallt T-serien släppt ett antal Gran Turismo-rattar med tillhörande pedaler, för alla som velat köpa prylar som kalibrerats och optimerats för Kazunori Yamauchis hyperpopulära racingföljetong, direkt ur kartong. Nu står vi dock inför ett skifte, där tyska simracinggiganten Fanatec tar över och från och med nu står som den officiella partners i tillverkning av Gran Turismo-rattar plus pedaler, och detta kommer naturligtvis mer än lägligt då det hett efterlängtade Gran Turismo 7 släpps i början av mars, nästa år.
Fanatec Gran Turismo DD Pro är i grunden samma produkt som CSL DD, Fanatecs snorbilliga instegs-direct drive-rattbas som vi belönade med vårt allra högsta betyg tidigare i år. Det Fanatec har gjort här är att man bundlat rattbasen med de nya CSL-pedalerna samt låtit Gran Turismo-studion Polyphony Digital designa en kringla specifik för Gran Turismo Sport samt Gran Turismo 7, och resultatet är ett paket som för 6999 kronor är omöjligt att inte rekommendera.
CSL DD, själva rattbasen, är en direct drive-ratt (därav namnet, duh!) där styrstaget är en del av själva servomotorn som kyls via ett passivt system vilket gör att den är snudd-på helt ljudlös och dessutom aldrig särskilt varm, som många remdrivna rattar. Ur kartong presterar Gran Turismo DD Pro fem newtonmeter i ren kraft och för den som vill ha mer finns det precis som i fallet CSL DD ett "Boost kit" som ger rattbasen mer ström, och därmed låser upp 8nm-läget. För min del, som använt mig av Fanatecs direct drive-flaggskepp DD2 med 25 Nm i motorstyrka, är detta Boost Kit en absolut självklarhet. Ett måste. Köp till det, direkt.
Kringlan är som sagt designad av Gran Turismo-studion och liknar den som sitter på Gran Turismo Sport-ratten Thrustmaster T-GT och här trängs elva stycken knappar för att kunna navigera Playstation 4/5-menyerna samt alla menyer i Gran Turismo Sport samt Gran Turismo 7. Kringlan är i minsta laget kan jag känna, med sina 28 centimeter i totalbredd. Jag föredrar alltid rattar som mäter 32-33 centimeter så vida det inte handlar om renodlade Formel 1-replikor och till skillnad från aluminium-rattbasen (CSL DD) och metallpedalerna (CSL Pedals) känns det lite som om Gran Turismo-kringlan inte riktigt hör hemma här. Den delar av naturliga skäl inte samma designspråk som Fanatecs övriga, vanliga produkter, känns minkigt liten och för plottrig sett till knappar.
När det gäller CSL pedals är det utan tvekan det absolut mest prisvärda och kvalitativa du kan hitta i budgetkategorin, oavsett märke, typ eller tillverkare. Dessa pedaler kostar under tusenlappen om du köper dem löst och presterar bättre än allt vad Thrustmaster och Logitech heter vars pedaler är plasthistorier med på tok för svampig gaspedalkänsla och slapp, mjuk broms. Samma sak gäller dock här som i fallet med rattbasen, där jag absolut råder dig till att lägga 1200 kronor extra på Load Cell-uppgraderingen, som förvandlar CSL Pedals-bromsen från en ganska medioker historia till något som kan tävla med pedaler upp till fem gånger så dyra. Gaspedalen är kanonfin ur kartong men bromsen behöver verkligen Load Cell-uppgraderingen och när det gäller den extrapedalen, har jag verkligen ingenting att anmärka på. Den är superstyv, precis som i en riktig tävlingsbil, den pallar 60 kilos tryck och utklassar bromspedalen som medföljer den alldeles för högt prissatta Thrustmaster T-GT II.
En av de självklara fördelarna med att köpa en ratt plus pedaler i ett paket av den här typen som kalibrerats specifikt för ett visst spel, är ju att det stämmer riktigt, riktigt väl direkt ur kartong tillsammans med det tilltänkta spelet. Att hoppa in i Gran Turismo Sport (på Playstation 5, i mitt fall), koppla in dessa grejor och dundra igång direkt, är lika enkelt som det låter och om jag jämfört körupplevelsen här, med denna kombination av påkostade simracingprylar, med hur jag upplever samma spel med den 1800 kronor dyrare Thrustmaster T-GT, råder det absolut noll tvekan om att Fanatecs prylar erbjuder en långt, långt bättre körkänsla. Direct drive-teknologin innebär att ratten svarar snabbare, jan kan plocka upp sladdar och kast mycket rappare, jag känner vad bilens däck gör med en annan typ av noggrannhet samt upplösning och det är både enklare att bli snabb runt kurvorna med denna rattbas samt pedaler och roligare.