Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide

Återigen dags att tukta zombies i ett nytt semesterparadis i Techlands regi. Jonas Mäki har genomlevt en déjà vu och satt betyg på Dead Island: Riptide...

Att jag ens tänker tanken är för mig verklighetsfrämmande. Men det här med zombies... börjar det inte kännas lite gjort? Och om man nu ändå ska bjuda på ett zombieäventyr, då får man faktiskt se till att ta i lite extra för att jag ska bli intresserad - det saknas nämligen inte alternativ bland dessa massmordsimulatorer. Därför blir jag med ens lite oroad när jag med tunga steg stiger i land på Palanai efter ett rejält båthaveri som involverar skrupelfria militärer.

Det enda med upplägget som känns riktigt läskigt är nämligen hur välbekant allt känns. Jag gillade visserligen Dead Island, men det betyder naturligtvis inte att jag vill ha samma chartersemester en gång till. Nå, det är som det är och mina badtoffleförsedda fossingar hinner knappt ens lämna stranden innan jag får stifta bekantskap med den första omgången odött patrask. Efter en serie dundersmockor hittar jag mitt första tillhygge, en sliten kniv som visar sig vara ungefär lika dödlig som en övermogen banan, och till råga på allt slits den lika snabbt också.

Dead Island: Riptide
Vatten spelar en betydligt större roll i Dead Island: Riptide än i föregångaren.

Just det här var något jag alltid hade problem med i det första Dead Island, att vapnen var så begränsade på grund av det överdrivna slitaget. Att hugga i ett köttigt zombiekranium med kofot borde rimligtvis inte göra den obrukbar. Fråga Gordon Freeman så får ni höra. Tydligen har Techland tänkt samma sak men valt att lösa problemet på annat sätt; redan tidigt i Dead Island: Riptide blir jag överöst med både puffror och ammunition. Och det behövs.

Techland försöker nämligen maskera hur lite som hänt sedan Dead Island med att vräka på med så mycket action att man inte hinner märka något. Och det fungerar. Nästan. Jag curb-stompar fiender på ett sätt som skulle göra självaste Marcus Fenix grön av avund och slåss till förbannelse, men det blir aldrig någonsin sådär engagerande som det borde vara. Nyheterna lyser med sin frånvaro, och att man får köra lite båt och tampas med mer vattenzombies förändrar liksom inte den saken.

Dead Island: Riptide
Menyerna är plottriga och inte särskilt intuitiva, men döljer ganska djupa möjligheter när man väl fått kläm på dem.

Man har alltså inte lagat det småtrasiga spelsystemet från föregångaren och att attackera fiender känns fortfarande lite för slumpartat. Träffade jag? Och isåfall var? Närstrid i förstapersonsspel är svårt, men med tanke på all feedback man fick efter Dead Island hade jag nog hoppats att man skulle åtgärda detta. Samma sak gäller spelkontrollen i övrigt som när det ibland vankas precisionshoppande á lá plattformsspel mellan staplade lådor på platser där det uppenbart är tänkt att man ska hoppa. Spelkontrollen vill liksom inte och det finns ingen precision att tala om, helt enkelt.

Ett av de största problemen med striderna är att man har en mätare som visar hur mycket ork man har kvar innan man helt enkelt inte kan krossa några fler zombiekranium på en stund. Det förhindrar att man spammar attacker för brinnande livet, vilket är rätt tänkt om spelet hade haft fullgod spelkontroll. Nu tvingas jag ofta vifta för allt vad kjoltygen håller eftersom precisionen som sagt inte finns där, varpå min figur blir utmattad och jag irriterad.

Dead Island: Riptide
Även om Riptide i stort sett är Dead Island med nya miljöer, har Techland hunnit putsa grafiken som fått ett märkbart lyft sedan förra zombiesemestern.

Rollspelselementen som fanns i det första spelet är kvar och utgör mycket av behållningen i Dead Island: Riptide. Överallt finns sidouppdrag och det går att snickra ihop egna vapen och uppgradera dem in absurdum. Ett roligt inslag som är lika roligt denna gång. Ett vapen man på något sätt ändå gjort själv är mer tillfredsställande att använda än ett genomsnittligt baseballträ.

Tyvärr är samtliga inblandade personer, både de man räddar, slåss mot och ens allierade fruktansvärt icke trovärdiga. De säger de mest sanslösa saker och gör det med urusla röstskådespelare. Det här gör att det aldrig känns spännande att försöka undsätta någon mö i nöd eller befria den där gubben som sitter fast på ett tak i ett hav av zombies. Och inte heller orkar jag bry mig om storyn eftersom den berättas så dåligt. Inte för att story är det viktigaste i ett zombiespel, men här försöker Techland ändå gravallvarligt förmedla en katastrof men med skrattretande usla medel. Det hade kunnat fungera om man istället siktat på att göra Dead Island: Riptide till en B-skräckis med glimten i ögat, men nu känns det bara B - på fel sätt.

Dead Island: Riptide
Att dekapitera zombies ensam är inte ens häften så roligt som kollektiva halshuggningar online.

En av de få saker Techland ändå försökt lägga till är ett tower defence-liknande koncept där man ska försvara baser mot zombieattacker genom att snickra upp hönsnät och försinka patrasket nog mycket för att man ska hinna dräpa dem innan alla kommer på en gång. Men förutom att kuta omkring som en skottspole för att hämta material och sätta upp det, tillför det egentligen ingenting. Nej, jag är farligt nära att sätta ett underkänt betyg på Dead Island: Riptide, när jag äntligen får chansen att spela med mina internationella kollegor.

Plötsligt får min till synes menlösa förmåga att gör mer skada när jag hugger zombies bakifrån en annan dimension. Tidigare har jag nästan aldrig lyckats då de alla jagat mig, men nu går de på mina kamrater och jag kan glad i hågen utöva konsten med dolkstötar i ryggen på ett väldigt handgripligt sätt. Fler kollegor som hunnit ungefär lika långt får automatiskt frågan om de inte vill hoppa in vårat spel och vara med och döda, vilket de gör med ett enkelt knapptryck.

Dead Island: Riptide
Vilka fiender ni än möter när ni spelar co-op, även om en har level 29 och en har 12, så anpassas svårighetsgrad och loot efter level.

Det här gör Techland bra och även om lootandet och strykutdelandet aldrig blir lika roligt som i Borderlands 2, så känns det plötsligt betydligt mer givande när vi tillsammans tacklar alla de co-op-utmaningar Techland kastar mot oss. Nätkoden som ofta brukar vara det problematiska fungerar hur galant som helst, faktiskt rent av bättre än själva spelkoden som tyvärr har lite fler buggar än vad som är OK. Ett problem som även Dead Island för övrigt led av.

Därmed blir det plötsligt kul att överleva terrorn på Palanai och för vår del har äventyret slutat med många sena nätter när vi långt in på småtimmarna tränger längre och längre in för att få veta hur den inte helt välskrivna storyn slutar. Co-op är kort sagt Dead Island: Riptides stora räddning, men inte ens den kan få mig att tycka annat än att det här borde ha varit DLC till Dead Island istället för ett eget fullprisspel.

Man måste verkligen älska Dead Island för att det ska kännas helt värt att satsa på Riptide. Annars är det vettigare att satsa på Left 4 Dead om det är zombieaction som lockar, alternativt Borderlands 2 och det är co-op och lootande som är dragplåstret. Dead Island: Riptide är helt enkelt ett spel du bör vänta med tills du hittar det i reabacken.

6 / 10
+
Välfungerande onlinestöd, tjusig grafik, bra rollspelsinslag, innehållsrikt
-
Usla röstskådespelare, oexakt spelkontroll, känns mer som DLC än ett spel

Petter Hegevall
Zombieinvasion i semesterparadiset eller Jesper Karlsson på firmafest... Samma sak. Riptide är mer av det goda men det goda var inte särskilt gott till att börja med. Styltigt, korkat och enformigt. Det känns dessutom ganska precis som ett expansionspaket och jag blir sömnig och uttråkad redan efter den första timmen. 5/10

• Themassmonster
    OBS: Mina recensioner är inte menade att vara professionella likt en spelrecensent utan på ett kortfattat enkelt sätt ge en bild av spelet och... 9/10
  • Henric Pettersson
    Ännu en gång har jag varit ute och slaktat zombies även att det börjar bli en så överdrivet tjatig trend att göra det nu. Jag gillade Dead... 5/10

Dead Island: RiptideScore

Dead Island: Riptide

5
Vinn maffigt Dead Island: Riptide-paket

Vinn maffigt Dead Island: Riptide-paket

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Lust att vinna Dead Island: Riptide till Playstation 3, DLC-koder till spelet samt en Collector's Edition-statyett? Då bör du kasta dig över Gamereactors och Wendros...

Inga Techland-spel på väg till Wii U

Inga Techland-spel på väg till Wii U

Idag är det sorgens dag för alla som sett fram emot att få spela Dead Island eller Call of Juarez till Wii U. För något sådant kommer det inte att bli tal om, och heller inte inom den närmsta framtiden...

6
Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide