PUBG: New State

PUBG: New State

Året är 2051 och 100 skjutglada tomtar i märkliga frisyrer slåss om kontroll över den nya kartan Troi. Hegevall har satt gaddarna i nysläppta New State...

Det fanns såklart inte ens drömmar om att det skulle komma att bli ett av tidernas mest populära multiplayertitlar, när hemmamoddaren Brendan "PlayerUnknown" Greene för ett antal år sedan skapade sin första mod till Arma II, men precis som skapandet av Minecraft och Counter-Strike föddes PlayerUnknown's Battlegrounds ur en mans passion och entusiasm, och resten är som vi brukar säga - historia. Idag spelas PUBG av miljontals skjutglada gamers och Greene såväl som nuvarande ägarna PUBG Corporation har dragit in mången miljard i ren vinst på att sälja kosmetiskt mumbojumbo som skins och roliga hattar.

PUBG: New State
Print Valiant-frisyr samt tonårs-denim är såklart ett måste, alltid.

PUBG: New State är ingen expansion, ingen uppdatering utan ett helt nytt spel baserat på en idé om att föra Battle Royale-genren in i framtiden. Det släpptes förra veckan till Android och Ios (det är 100% mobilexklusivt) och har marknadsförts som nästa stora steg i PlayerUnknown's Battlegrounds-världen. New State-striderna äger rum på den nya kartan Troi och året är 2051. Världen befinner sig i något slags anarkistiskt slagläge och mitt i allt detta är det såklart så att 100 stycken mordiska tölpar i trumpetjeans och tuppkammar hoppar huvudstupa ur ett flygplan för att sekunder senare slåss om vem som står kvar sist, härren på täppan.

PUBG: New State
Rent grafiskt ser det verkligen ut som ett gammalt spel.

New State fungerar precis som det gamla spelet. Faktum är att det känns identiskt med PlayerUnknown's Battlegrounds Mobile. Gränssnittet är detsamma, upplägget och kartan skiljer sig i grunden väldigt lite från hur det ser ut i originalet. Jag har rätt ordentliga problem med att se vad det är som utgör det "futuristiska" här, eftersom husen, fordonen, vapnen, terrängen och karaktärerna ser ut precis som de alltid gjort. Och detta förvirrar till en början rätt ordentligt, inte minst med tanke på att utvecklarna visat upp Blade Runner/Robocop-aktig grafik som marknadsföringsmaterial inför spelsläppet. Falsk marknadsföring? Snudd-på... Det enda som känns annorlunda är att det finns ett slags rälsgående safehouse på Troi-kartan som man kan hoppa in i, om man hinner, för att sen glida runt och panga motståndare som febrilt kutar omkring i höggräset och bönar för sina liv.

PUBG: New State
Mängden knappar och ikoner som pryder skärmen är direkt sinnessjuk.

Rent spelmässigt är detta exakt som PlayerUnknown's Battlegrounds Mobile. Identiskt. Utvecklarna Krafton hade här chansen att snegla på genregiganten Call of Duty Mobile vars system för att sikta och skjuta vida överträffar allt vad PUBG Mobile och Fortnite (mobil) heter, men tyvärr skippade de en chans att undkomma det faktum att man här kämpar mot spelkontrollen lika mycket som man kämpar mot de 99 andra spelarna. Min Iphone 13 Pro Max-skärm är nedlusad av grafik, ikoner, text och information och var jag än trycker med mina bananklase-tummar så lyckas jag aktivera eller plocka fram skit som jag inte behöver. Detta 'är synd, och det sker även efter ett 30-tal spelade matcher inklusive flertal totalsegrar. Minus den punkten är spelmekaniken habil. New State är precis som originalet ingen neddummad, avsnoppat miniliten version av PC-spelet utan innehåller alla funktioner som finns i de andra versionerna och det måste såklart samtidigt applåderas.

PUBG: New State
PUBG: New State
Vinnare, vinnare - Kycklingmiddag! Prins Ulfen™ dominerar trots att han saknar skor.

Rent grafiskt har det inte heller hänt något sedan sist vilket såhär ett par år senare gör detta till ett riktigt fult spel, särskilt med tanke på omfånget och budgeten som Krafton haft att leka med här. Jag hade som sagt hoppats på något mycket mer dystopiskt rent designmässigt och klart mer polerad grafik med snyggare ljussättning rent tekniskt. Funktionellt är det dock, laddar snabbt och fungerar naturligtvis även på äldre mobiler och surfplattor. I grunden känns dock New State som en ny karta, bara. Som en tunn liten miniuppgradering till grundspelet som man enkelt bara hade kunnat kasta in i PUBG Mobile snarare än att skapa ett helt nytt spel. Roligt är det, fortfarande, men med tanke på hur överlägset Call of Duty Mobile är här båda uppläggsmässigt, mekaniskt och grafiskt - går det inte känna annat än att PUBG missat en chans att kuta ikapp.

6 / 10
+
Battle Royale är fortfarande roligt, mängder av olika vapen och goda uppgraderingsmöjligheter