Astria Ascending

Astria Ascending

Niclas har basat över ett gäng demi-gudar i Astria Ascending och försökt rädda världen...

2021 har varit ett ganska starkt år för japanska rollspel hittills, utöver att Microsoft nyligen utannonserat att man ska storsatsa på genren så har vi fått ta del av en hel del riktigt fina titlar i år och chanserna är mycket goda att 2022 blir ännu bättre. Senast i raden är Astria Ascending, ett nytt turbaserat japanskt rollspel där ens uppgift än en gång är att rädda världen från ondska.

Man får axla rollen som Ulan som är boss för ett kompani av demi-gudar och det är även med Ulan som man utforskar världen, hittar fiender att slåss emot och pratar med andra icke spelbara karaktärer i den supersnygga världen. Till ens förfogande finns då också hennes kompani bestående av åtta karaktärer eller demi-gudar precis som Ulan själv, de har alla olika egenskaper och kommer hjälpa till i striderna. De är alltså inte spelbara i några andra avseenden av spelet, något jag kan känna är lite synd då det hade varit intressant att utforska Orchanon med andra egenskaper och kanske låsa upp potentiellt dolda områden som Ulan inte kan komma åt exempelvis.

Astria Ascending
Det finns totalt 8 spelbara karaktärer man kan nyttja i strid men endast 4 kan nyttjas åt gången.

Astria Ascending är snyggt, det är stundtals till och med riktigt snyggt. Bandesignen är ljuvligt färgstark men tyvärr finns det inte så mycket utrymme att utforska som jag hade önskat, det är också tämligen rörigt på sina håll och det är rätt lätt att gå fel. Det bjuds även på en hel del plattformande vilket jag gillar och tidigt in så får man tillgång till ett användbart litet verktyg vid namn Zodiac Ring, med denna så kan man låsa upp nya områden och på så vis exempelvis hitta lite skatter, lums (valutan man handlar vapen och andra uppgraderingar för) och vapen, men mer än nåt annat i det här spelet så hittar man fiender. Det fullkomligt kryllar av dem och visst, det är via strider man samlar på sig erfarenhetspoäng och kan stärka sitt kompani av gudar men då striderna ofta är så otroligt sega och monotona så blir det lätt att man hoppar över mer och mer när tillfälle ges. Det är även med Zodiac Ring som man öppnar portaler och som en liten bonus kan man även frysa fienderna tillfälligt och helt enkelt hoppa över dem om man känner att man inte orkar slåss.

Det är som tidigare nämnt turbaserat och även om man har åtta karaktärer till sitt förfogande med olika egenskaper så blir det ganska snabbt tämligen repetitivt. Det går också bara att använda fyra av dem samtidigt i strid men det känns dock fullt rimligt, det hade blivit aningen rörigt med alla åtta som ska turas om att attackera. Det är mycket nötande och stånkande och det tar inte särskilt lång tid innan man tröttnar på det. Svårighetsgraden känns också väldigt obalanserad då flera av fiender och framför allt bossar man stöter på tidigt i spelet är avsevärt starkare än ens gäng av demi-gudar. Jag har inte nödvändigtvis något emot hög svårighetsgrad inledningsvis, jag är en ganska van Dark Souls-spelare men det blir snabbt ganska frustrerande att få börja om gång efter annan, särskilt då med det turbaserade upplägget som redan känns segt och oinspirerat. Combatsystemet förtjänar dock sin beskärda del av beröm då det är riktigt bra utformat, det känns tydligt redan från början och det är väldigt lätt att komma in i det hela och börja slåss.

Astria AscendingAstria AscendingAstria Ascending
Astria Ascending är ett väldigt snyggt spel men tyvärr hävdar det sig inte riktigt i övriga avseenden.

Karaktärerna är snyggt designade och jag gillar konceptet med dessa demi-gudar i grunden, men det faller tyvärr ganska platt då jag tycker de helt saknar personlighet och utstrålning. Kanske beror det på det redan tunna manuset och dialogen, kanske på det stela och stundtals rent ut sagt dåliga röstskådespeleriet eller kanske är det en kombination av dessa faktorer som gör att det känns så. Flera av röstskådespelarna låter som om de läser innantill i bästa fall och de varelser som grymtar och i vissa fall stönar fram repliker eller ljud ska vi inte ens prata om, det är nästintill pinsamt dåligt. Det är lite åt Jar-Jar Binks-hållet och det säger väl egentligen allt ni behöver veta.

Astria Ascending
Svårighetsgraden är minst sagt ojämn även om bossfighterna stundtals är roliga.

Storymässigt är det inget utöver det vanliga heller, det är väldigt klyschigt och i korta drag så är det återigen någon stereotyp skurk som vill förstöra världen som vi känner till den för sina egna själviska anledningar. Nog för att det fungerar ganska bra allt som oftast, men i Astria Ascendings fall blir det i slutändan lite väl klyschigt och krystat. Det bjuds även på en del sidouppdrag och pussel utöver huvuduppdraget. Det är inget som på något vis sticker ut det heller tyvärr, det är de klassiska hämta-saker-och-lämna-tillbaka-uppdragen till största delen vilket jag tycker är lika synd varje gång jag råkar på dem, det är tämligen uttjatat vid det här laget. Pusslen är dock en annan historia, de är inte sällan kreativt utformade med lagom utmaning och vissa fastnade jag på längre än jag vill medge innan jag tog mig vidare. Stort plus för pusslen alltså, det hade jag gladeligen sett mer av.

Astria Ascending skiner på sina håll men på det stora hela så är det dessvärre ganska mediokert, det är förvisso otroligt snyggt så det är väldigt synd att spelet inte alls lyfter på övriga punkter. Är man ett stort fan av japanska rollspel så kan det kanske vara värt en genomspelning men för de allra flesta skulle jag säga att det här är en titel man gott kan skippa. Det finns gott om japanska rollspel som är mycket bättre än Astria Ascending så detta känns mest som en axelryckning i sammanhanget. Synd kan jag känna då potentialen att göra något mer storartat definitivt fanns där.

Astria Ascending
6 / 10
+