Efter att ha tagit över Raymans värld så invaderar kaninerna Jorden och naturligtvis blir det den franske plattformshjältens uppgift att rädda vår planet från morotsmumsarna.
Det är fredag på Leipzig Games Convention. Det vilar en lite avslagen känsla över hela mässlokalen, det är lugnare och det känns som om många redan har åkt hem. Första möten har jag med Epics frispråkige Mark Rein hos Midway, men Rein gör lite som han vill och den här morgonen tog han en sovmorgon. Det innebar att jag, Andreas (GRTV) och Petter (Mårtensson) rörde oss mot Ubisofts monter där Petter skulle se Far Cry 2 och vi andra skulle spana in End War. Överallt i montern sprang folk omkring med ljusblå tröjor som det stod Bunnies Creed på. På baksidan syntes en kanin som klätt ut sig till Altaïr i Assassin's Creed. En sån ska vi bara ha, tänkte Gamereactor-trojkan.
Vi hade lite tid över till de inplanerade visningarna så vi begav oss till Rayman's Raving Rabbids-rummet. Vi greppade varsin Wii-fjärr när en fransk Ubisoft-anställd kom in i rummet och erbjöds sig att demonstrera spelet. Nu var vi fyra och spelet kunde börja.
Vår franske vän (iklädd Bunnies Creed-tröja) förklarade storyn (kaniner kommer till Jorden, Rayman måste stoppa dem) och började sedan navigera menysystemet. Till skillnad från det första spelet så är alla mini-spelen upplåsta från början. Mini-spelen är utspridda över olika kontinenter och genom att klicka på resebyrån i huvudmenyn så kan Rayman skräddarsy sin egen resa med valfria mini-spel.
Det går även att spara sina val så att man med tre, fyra klick kan ta sig direkt till ett skräddarsytt spelschema när polarna kommer förbi och då kan även ställa in hur lång tid resan maximalt får ta. Även poängsystemet kan du variera, standard är åtta poäng för ettan i varje gren, sex för tvåan, fyra för trean och två poäng för fyran, men du kan även köra enligt kaninsystemet där ettan får åtta poäng, tvåan noll poäng, trean fyra och fyran två poäng. Nog snackat om menyer och upplägg. Det är ju de galna mini-spelen som är själva poängen.
Det första mini-spelet som fransmannen visar oss är "schack". "Okey, for this you need to concentrate really hard and think." säger fransmännen. Han visar hur vi ska placera nunchakun och fjärrkontrollen mot våra tinningar och pressa.
Där står vi som fyra fån och pressar plast mot tinningarna. "Player four is doing really well" hojtar fransosen. Det är jag som är spelare fyra och jag tänker att kanske går det bra för att jag har ett smalt huvud...
"I'm sorry guys. That game was totally random. But it is fun too see everyone pressing the controllers against their heads."
Vi har gått på skämtet alla tre. Där står vi med röda tinningar helt i onödan. Jävla fransos!
Dags för nästa mini-spel på resan. Den här gången gör vi ett besök hos Ubisofts Shanghai-studion där kaninerna sitter vid varsin dator. Genom att skaka fjärrkontrollen upp och ner frenetiskt hoppar kaninerna på sina stolar och skriker varpå spelaren belönas med poäng. Men det gäller att sitta fint när chefen dyker upp och han kan dyka upp ur ett skåp eller takventil eller ja, lite varstans. Det här visade sig vara ett mini-spel som jag var ganska bra på varför den franske instruktören beslutade sig för att sabotera genom att stöta till mig precis som chefen tittade fram.
"That is how we play it in the office."
Merde! Men jag lyckades ändå vinna grenen. Sämre gick det för mina kollegor som fick käftsmällar av chefen titt som tätt. I nästa gren var det däremot Andreas som dominerade. Här satt våra kaniner i varsin biostol och när lyset var släckt gällde det att hålla fjärrkontrollen mot örat som en mobiltelefon så att kaninerna började tjattra i sina mobiler. Då samlade man även poäng, men när siluetten av biovakten syntes i projektorrummet gällde det att lägga ner luren och började sms:a till resten av kaninerna, den som hann trycka mest på A-knappen skickar iväg sms till de andra som därmed får varsin snyting av biovakten som gör att de inte kan samla poäng direkt när lyset släcks. Vakten kommer allt tätare och det blir galen konkurrens om att hinna skicka iväg sms.
Tiden går snabbt när man har roligt och vi fick hasta iväg till våra inplanerade visningar. Rayman Raving Rabbids 2 kommer att bjuda på ungefär lika många mini-spel som föregångaren, men nu är de allra flesta tänkta att spelas fyra spelare samtidigt (istället för att man turas om) och det är mer fokus på att göra det till ett så lyckat partyspel som möjligt.
Nu undrar ni säkert om historien fick något lyckligt slut. Jodå, efter att Andreas jagat rätt på den tyske PR-mannen som ansvarade för tröjorna så lyckades vi efter Far Cry 2- och End War-visningarna få våra tröjor. Segern var vår!