Svenska
Gamereactor
nyheter

Räkna med dröser av NFT:s i Ubisofts framtida spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det går fort i hockey brukar man säga men det är inte bara på is det kan svänga snabbare än man hinner säga metaverse. Vi har tidigare skrivit om branschens nya buzzword, NFT, ett illa dolt sätt att förvandla spel till marknadsplatser. Efter en ordentlig kritikerstorm riktad mot Ubisoft och deras planer för att introducera sin nya blockchain-baserade teknologi, Quartz så meddelade GSC Game World att Stalker 2 inte kommer att innehålla NFT:s, något de bara några dagar tidigare hade gått ut med att det de facto skulle ha. Nu försäkrade de att det absolut inte kommer att hända. Men den som en gång skrivit kontrakt med djävulen bryter sällan sin överenskommelse, det vet vi sedan gammalt så det återstår förstås att se hur det blir med den saken. Ubisofts VD, Yves Guillemot har dock inga planer på att pudla. I stället hade han en Q&A över video i veckan för att lugna utvecklare som inte alls gillade riktningen dit företaget verkar styra. De är förstås oroliga över att deras jobb, som de valt för att de älskar att utveckla spel nu ligger i farozonen. Inte över att få sparken, Ubisoft går bättre än någonsin men för att själen dör, skapandeprocessen som är bränslet i varje utvecklares blod. Ett meningsfullt och givande arbete som innefattar ett skapande av minnesvärda karaktärer och imponerande världar. Berättelser som engagerar, roar och chockar. Något att lämna åt eftervärlden. En yrkesheder och en stolthet över att ha byggt något andra människor uppskattar för dess kreativitet. Allt det där riskerar nu att i stället bli något så simpelt och livlöst som en virtuell marknadsplats för att köpa och sälja tillgångar.

Enligt deltagare i mötet var inte svaren från företagsledaren särskilt tillfredsställande. Han svarade aldrig konkret på några frågor utan gav endast vaga svar, ofta baserade på diverse trendande branschuttryck såsom web 3.0 och metaverse. Ungefär på samma sätt som att jag själv inte kunde närvara på ett enda möte det här året utan att höra ordet agil. Ord ledare svänger sig med utan att ofta ens veta innebörden. Enligt uppgift kunde alltså inte frågorna utvecklarna hade besvaras med varken web 3.0 eller metaverse. Med tanke på att videon om Ubisofts nya affärsmodell Quartz snabbt fick över 40 000 tummar ner på YouTube och att Kotaku redan strax innan tillkännagivandet rapporterade om hur missnöjd personalen var med beslutet, något som i sin tur resulterade i hundratals kritiska kommentarer på företagets interna sociala plattform, MANA så kan man tycka att ärendet borde ha tagits på större allvar. Så här löd några av kommentarerna:

"I'm here to make games and promote fun and entertainment and I don't see how this is going in that direction, it's just another way to milk money."
"I still don't really understand the 'problem' being solved here. Is it really worth the negative publicity this will cause?"
"How can you look at private property, speculation, artificial scarcity, and egoism, then say 'yes this is good, I want that, let's put it in art?'"
"I normally try to stay positive on our announcements but this one is upsetting,"

Det hela startade med tre NFT:er i Ghost Recon Breakpoint, där en av dem dessutom krävde att spelare hade puttat in över 600 timmar i spelet för att ens kunna göra anspråk på föremålet, som i detta fallet var en hjälm. YouTube-kritikern SkillUp basunerade ut sitt missnöje med följande svidande svada: "600 hours to earn an NFT! Now crypto bros will just afk bot to farm hours so they can collect their shitty helmet. Ubi wins because they can book these metrics as 'increased MAUs' (monthly active users), even though it's all pumped up by this garbage."

Axios rapporterade tidigare i veckan att spelare redan då hade börjat att sälja sina tokens på tredjeparts-plattformar för summor mellan hundratals och tusentals Dollar och även om föremålen kan bäras och användas som andra kosmetiska utsmyckningar så påverkar de inte ens gameplay. I stället skall de ses som rena troféer, samlarobjekt för early adopters och hardcore-fans av Breakpoint.

Vi är långt ifrån underhållning, skrev den franska fackförening som representerar Ubisoft Paris i en kritisk bloggpost som tydligt beskriver hur spelglädje sätts åt sidan till förmån för business. Enligt dem har ledarskapet tagit rygg på Quentin Tarantino som nyligen hoppat på NFT-tåget. Tarantinos NFT:er, som är baserade på hans film Pulp Fiction från 1994 är för närvarande låsta i en juridisk tvist med filmens ursprungliga distributör, Miramax. Men det stoppar inte Ubisoft från att fortsätta lobba för blockchain. Enligt Guillemot själv så är NFT i Ghost Recon bara början. Ubisoft har redan långt gångna planer för att introducera blockchain-teknologin i andra spel i framtiden och enligt Nicolas Pouard, Vice President på Ubisofts Strategic Innovation Lab så är kryptovaluta en game changer i industrin men bara om den används på rätt sätt. Först då kan vi nå dess sanna potential anser han. En åsikt många på företaget uppenbarligen inte håller med om.

Räkna med dröser av NFT:s i Ubisofts framtida spel


Loading next content