Medan det kan verka högst naturligt att uppdatera ett spel som är flera år gammalt med ett fräschare och mer modernt alternativ, så har live-service spel bevisat att det inte alltid är en sömlös och enkel process. Det tog Destiny 2 flera år att nå ett skick som Destiny-fans var nöjda med, Smite 2 har har kämpat med att få fans att lämna orginalet bakom sig och man kan argumentera för att trots sitt spelarantal så har Overwatch 2 aldrig varit lika populärt som Overwatch var när det var det som mest. Nu står Ubisoft och Rainbow Six: Siege inför samma dilemma. I år firar Siege 10 år - och medan detta kommer att innebära det typiska med nya säsonger, kartor, operatörer och allt annat så kommer det också vara ankomsten för en helt ny Siege-upplevelse. En uppföljare som Ubisoft inte vill benämna som Siege 2.
Det går under titeln Rainbow Six: Siege X. Medans namnet kanske får en del av er att tro att det är en slags lustig spinoff eller en enklare version, så är det inget av det. Detta är Siege 2 som Ubisoft inte vill att man tänker på som Siege 2 och det är både spännande men också lite oroande.
Innan jag startar med förändringarna vill jag bara göra det tydligt att Siege X är Rainbow Six: Siege. Det taktiska FPS-spelet som fortfarande är en gyllene standard för denna delen av genren finns kvar här. Du har mål att erövra eller försvara, varierande verktyg och vapen för att få jobbet gjort, rörelser och saker att förstöra som gör att du kan ta dig an det på en mängd vis. Samt ett tight utmanande action som kan vara krävande men som när man bemästrar vapnen känns helt unikt. Siege X har allt det där men drar upp Siege-upplevelsen på ett vis som uppföljare tenderar att göra.
Vare sig det handlar om förbättrad grafik, snyggare effekter, större möjlighet att förstöra omgivningen, mer alternativ, förbättrade menyer, bättre prestanda, nya spelmekaniker som orginalet fortfarande saknar... Siege X har allt detta och lite till. Originalet från 2015 har känts och sett gammalt ut i flera år medan denna titeln - om än inte bländande vackert - är ett stort kliv uppåt. Men saken är den att få spelare kör Siege för att få en enastående spelupplevelse. Vill man ha det finns det mängder av rollspel och single-player upplevelser att välja mellan. Om man däremot vill ha en spännande och tävlingsinriktad krigsupplevelse i multiplayer så är Siege grejen.
Siege X tar temat vidare med att dra upp allt detta till max. Du kan nu förstöra rör för att lämna efter dig spår av eld och förstörelse på kartorna, eller skjuta en brandsläckare för att disorientera med rök. Du kan springa medan du firar dig i ett rep och äntligen även ta dig runt byggnaders hörn istället för att behöva kliva ur och starta om processen. Ljudet har blivit förbättrat så att det är enklare att lokalisera fienderna enbart via ljud och du kan även se din skugga i första person-perspektivet för att märka ifall den avslöjar ditt gömställe. Det kan verka som simpla saker men detta är alla ting som ett multiplayer-spel under den första halvan av livscykeln för Xbox One och Playstation 4 ofta saknade.
Medan det finns lovande små inslag som kommer att få Siege-spelare världen över att dregla, så verkar Ubisoft förstå att dess formel är fantastisk som den är. Detta innebär att gränssnittet i Siege X är väldigt likt, nästan exakt, och alla karaktärerna gör det som vi är vana att se dem göra. Det finns inget nytt system för "perks" eller "artefacts" som förändrar hur de spelas. Ubisoft behåller formeln så bekant de kan samtidigt som de gör många nödvändiga förändringar för att få detta att kännas relevant under 2020-talet.
Innan jag går genom hur spelare tar sig från Siege till Siege X, så låt mig uppmärksamma ett av de riktigt stora tilläggen: Dual Front. Detta är ett nytt spelläge exklusivt till Siege X. Det ställer två lag med sex spelare (Japp, sex och inte fem) mot varandra i ett spelläge som konstant förändras. Varje lag får samma objektiv att klara av, men motsatta, vilket menar att du har både punkter att attackera och försvara. Dual Front är som en dragkamp på flera vis, så det första laget som erövrar de nödvändiga poängerna vinner. Du kanske tror att en aggressiv attack är lösningen här, att skjuta sig till vinsten men ett solitt försvar kan köpa dig viktiga minuter att göra mer genomtänkta attacker och inte bara skjuta sig fram och lämna döda kroppar efter sig. I Dual Front existerar också respawning så när du dör får du vänta runt 30 sekunder innan du kan återgå till all action, och du kan byta operatör under tiden. Detta innebär ett mer förlåtande spelläge samtidigt som det bevarar utmaningen och komplexiteten i Siege.
Ibland tillkommer det uppgifter här också, som att rädda gisslan, men sättet att vinna förblir samma: arbeta sig genom kartan och öppna upp och fånga fiendens viktigaste försvarspunkter. Det är ett spelläge som som jag personligen inte tycker har samma magi som det traditionella och hänsynslösa Siege, men jag ser ändå potentialen. Speciellt för att engagera en större spelarbas som vill ha någonting mellan de simplare team deathmatch och de tuffa rankade matcherna. Av detta skälet kommer Dual Front ha en framtid i Siege X och jag ser fram emot hur Ubisoft kommer att utveckla det.
Hur för då Ubisoft över spelare från Siege till Siege X? Det hela är väldigt enkelt. Om du har Siege så kommer du åt hela Siege X på respektive plattform. Allting du har låst upp förs över. Alla dina operatörer, alla dina framsteg, skins och åtkomsten till alla spellägen. Om du inte har det så är den goda nyheten att Siege X delvis är free free-to-play. En del av spelet är tillgängligt men om du vill ha hela Siege X-upplevelsen så behöver du köpa det. I grunden är detta Ubisofts vis att behålla sin existerande spelarbas men också låta Siege X bli den perfekta startpunkten för nya fans. Något som också har förbättrats med ett förbättrat system för att mer effektiv lära spelarna hur det fungerar. I övrigt kommer Siege X fortfarande ha en liknande live-service struktur. Ubisoft lovar att det första året kommer att kretsa kring att lägga till nya godsaker, men mestadels kommer det handla om att överföra existerande innehåll till denna nya version. Vi kan se fram emot tre stycken uppdaterade kartor per månad, samt också en ny eller återvändande operatör per månad. Tillsammans med allt det typiska av battle passes, event och andra saker vi vanligtvis får. När det kommer till de nya "moderna" kartorna som finns tillgängliga från start så kan vi förvänta oss Clubhouse, Chalet, Bank, Kafe och Border där varje karta har nya, uppgraderade och uppdaterade delar.
Det viktigaste att ta med sig här är dock inte ifall Ubisoft plan är klar och sammanhängande, för från utsidan och det lilla jag fick ta del av, så är det glasklart att så är fallet. Det viktiga är istället denna evolution från Siege till Siexge X kommer att ske smidigt och utan massa tekniska problem. Fans måste se detta som ett positivt steg framåt för Siege-serien och om det krånglar vid lansering så kommer det kämpa med att få spelarna på sin sida. Vi lär oss från historien och vi behöver bara titta på Overwatch 2 och Destiny 2, och andra uppföljare för att se hur osäker denna typ av förändring är. Så medan jag själv var generellt imponerad och intresserad över att få se vad framtiden innehåller för spelet, så är det vad fansen tycker som är det enda som spelar roll för denna typ av spel.