Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Radiant Elusion

Radiant Elusion

Vi har testat svenskutvecklade plattformsspelet Radiant Elusion som omedelbart får PS1-nostalgin att kicka in...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

När Filip Ekström startade upp Somatoform i Karlstad var han säker på att han ville göra en korsbefruktning av Jumping Flash som släpptes till Playstation 1995 och boken Capitalist Realism av Mark Fisher. Detta resulterade i spelet Radiant Elusion som varit under utveckling sedan oktober förra året. Nu har Samatoform släppt en demo av spelet som är fritt att testa på för alla PC-användare.

HQ
Radiant Elusion

Redan när spelet startas upp förstår vi vad Filip menar när han nämner Jumping Flash som en tydlig inspirationskälla med genial pixlad 3D-grafik som får en att kastas tillbaka i tiden till tjock-TV och Playstation. Radiant Elusion är ett plattformsspel det relativt enkla konceptet att ta sig från punkt A till punkt B. Vägen dit är dock givetvis inte så enkel utan kan vara knepig och kräver att du finslipar på din förmåga att bemästra de olika förmågorna du är utrustad med. Dessutom finns vissa pussel inbyggda där du måste ta en omväg för att lägga beslag på en nyckel som sedan öppnar upp en ny passage som tar dig till nya höjder.

Vi har testat på version 1.1 vilket inte ska förstås som den slutgiltiga produkten och det finns fortfarande utrymme för att polera delar av spelet. I denna versionen är två av tio nivåer spelbara och ger en tydlig bild av vad spelet faktiskt erbjuder, samtidigt som Somatoform är tydlig med att poängtera att den slutgiltiga produkten kommer att innehålla fler förmågor som förändrar ditt sätt att spela Radiant Elusion på. I denna version får man omedelbart tillgång till förmågan att rusa framåt i luften vilket är nödvändigt för att nå fram till avsatser långt bort, och lite senare ges även förmågan att kunna dubbelhoppa. Bara under sessionen med demon (som tog oss cirka 30 minuter att spela) uppstod en känsla av tillfredsställelse när utvecklaren introducerar nya förmågor som får Radiant Elusion att blomma ut och får det att kännas fräscht ända fram till slutet. I den slutgiltiga versionen kommer fyra upplåsbara förmågor att presenteras som kommer förbättra rörelsemönstret.

Radiant Elusion
Detta är en annons:

För de yngre, eller de som inte känner till Jumping Flash, går det att likna rörelsemönstret i Radiant Elusion vid hur Doom: Eternal eller Ghostrunner spelas. Här finns dock inga fiender eller vapen så misstolka det inte som ett actionspel, men rörelsemönstret är kvickt och adrenalinhöjande. Här finns plattor som katapulterar dig iväg genom den läckra värld och med hjälp av det snabba rörelsemönstret behöver du snabbt ta dog till nästa avsats för att inte falla ned till marken. Tursamt nog är spelet flitigt utrustat med sparpunkter så du aldrig behöver oroa dig för att behöva börja om på nytt. Något som känns extra snyggt är att kameran även gungar lite när man rör på sig för att få det att verkligen se ut som om du rör dig från protagonistens vy.

Ännu en sak som Somatoform gör riktigt bra är hur bra skräddarsytt spelet är för olika spelstilar. På de olika nivåerna finns olika dödsskallar utplacerade för dig att plocka upp för den som vill samla allt. Detta är dock helt frivilligt, så vill man hellre vara så snabb som möjligt kan man frestas av att försöka nå slutet av en nivå på snabbast möjliga tid. Vare sig du gillar att utforska eller köra speedrunning, erbjuder Radiant Elusion något för alla. En spelhub kommer dessutom finnas i den färdiga produkten som låter dig återbesöka tidigare nivåer men med dina nya upplåsta krafter i behåll. Vad som kittlar lite extra för den som verkligen vill krama ut allt ur spelet är att du kan samla på dig så kallade golden engines på varje nivå som ofta kräver något utmanande av dig. Lyckas du samla alla, kommer du nå en annars låst nivå som verkligen kommer testa det du lärt dig.

Rörelsemönstret och hur själva spelet spelas känns verkligen perfekt, men det jag framför allt faller pladask för i Radiant Elusion är hur fränt det känns estetiskt. Det känns som att ett VHS-filter ligger över skärmen och när grafiken ser så där pixlig ut som den gjorde under konsolgenerationen som introducerade 3D-miljöer, blir man så där vansinnigt nostalgisk att man myser konstant. Jag gillar även att informationen i spelet ges av en kvinna på japanska som tillför det där lilla extra. Musiken är dessutom gjord av Filips bror, Hampus Ekström, och är svår att inte ryckas med i.

Radiant Elusion
Detta är en annons:

Vad jag hoppas att Somatoform slipar lite extra på innan spelet har premiär är att texten på nivåerna ibland smälter in med omgivningen vilket lätt gör att man missar något, eller att det blir lite svårt att läsa. Annars känns Radiant Elusion som ett otroligt lovande spel och med tanke på att det är utvecklat av en enda person i Sverige känns det extra roligt och spännande att uppmärksamma detta. Demon kan du själv testa på i länken i artikelns första stycket och redan nu går spelet att lägga till i sin önskelista på Steam.

Relaterade texter

Radiant Elusion

Radiant Elusion

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Henric Pettersson

Vi har testat svenskutvecklade plattformsspelet Radiant Elusion som omedelbart får PS1-nostalgin att kicka in...



Loading next content