I ett ovanligt öppenhjärtligt uttalande berättar Jan-Erik Sjövall, animation director för spelserien Prince of Persia, om anledningen till varför spelarna överger spelserien till förmån för God of War-serien. Han menar att det handlar om visuella skillnader spelserierna emellan. I Prince of Persia är till exempel dödsanimationerna nedtonade och Jan-Erik menar att spelarnas lust efter blod kan vara en av anledningarna till att Prince of Persia inte längre säljer lika bra.
Han fortsätter berätta att frågeformulär visat att spelare som tidigare spelat Prince of Persia men gått över till God of War inte vill gå tillbaka. De saknar en tillräckligt hög svårighetsgrad. Sjövall berättar att kommande Forgotten Sands kommer att gå tillbaka till spelseriens rötter: mer våld och högre svårighetsgrad.
Men Ubisoft är inte sugna på att kopiera blod och våldsamheter bara för att det gett God of War bra försäljningssiffror. Istället vill Ubisoft fortsätta satsa på intressanta strider med fokus på akrobatik, helhetsintrycket och historieberättandet.
Hur vill ni läsare se Prince of Persia utvecklas?