PowerWash Simulator

PowerWash Simulator

Vi har högtryckstvättat allt från flygplan till villor och rymdfarkoster i märkligt beroendeframkallande PowerWash Simulator...

Det finns något alldeles vansinnigt harmoniskt med att högtryckstvätta en bil. Rulla in på OKQ8 i 'gör det själv'-hallen och spolar av kärran. Man liksom verkligen ser hur ett lager av skit flyger all världens väg, medan bilen sakta återfår sin riktiga färg medan fågelskit och gegga bara glider av.

Just det här är grundpremissen för den till synes ganska märkliga simulatorn PowerWash Simulator. Ett spel helt tillägnat just högtryckstvättande. Och jag skriver "helt" av en anledning, för utvecklaren FuturLab har verkligen inte försökt göra något annat än att finslipa kärnupplevelsen. Det har resulterat i ett väldigt fokuserat spel som helt och håller förkastar sådant som story, dialoger och till och med musik. Här lirar du kort och gott en person som bedriver högtryckstvätt, som får åta sig jobb efter jobb, vilket i sin tur ger allt bättre utrustning som du sedan kan använda för ännu större tvättprojekt.

PowerWash Simulator
Du startar från grunden innan du kan gå vidare till mer besvärliga objekt.

Det som börjar med ett enkelt tvättjobb hemma i garaget där något fiskat upp en skåpbil från botten av en sjö (som dock redan har dina firmadekaler tryckta på sidorna under skiten), övergår så småningom till mer avancerade projekt. Innan du vet ordet av får du allt fler munstycken och bättre rengöringsmedel, vilket i sin tur gör att du kan ta dig an betydligt mer avancerade objekt än den skåpbil du inledde din karriär med.

Själva spelandet är egentligen oerhört grundläggande enkelt. Du går omkring som i en förstapersonsskjutare med analogspakarna (även om precisionen självklart inte kan jämföras med Halo och liknande), sprutar vatten med R-triggern och kan även huka dig eller ligga ned för att komma åt lågt sittande smuts. Det finns även en hoppknapp samt möjlighet att springa, samt knappar för att skifta munstycken och medel. Du kan även trycka höger på styrkorset för att snabbt få se vart det gömmer sig pixelstora smutsfläckar du missat.

PowerWash Simulator
Att se skiten försvinna och rena ytor framträda slutar aldrig kännas belönande.

Utöver det handlar det i stora drag om att cirkulera de projekt du arbetar på och rengöra dem från topp till botten. Spelet är egentligen aldrig svårt (du kan som sagt kolla vart det finns smuts kvar), utan bygger mest på det mycket, mycket harmoniska i att höra högtryckssprutan arbeta och se smutsen rinna av medan de klarare färgerna framträder. Några egentliga andra ljudeffekter finns som sagt inte, så det slår mig ganska snabbt hur ovanligt det är att spela ett spel som faktiskt bara är helt tyst utöver ljudeffekterna från det jag väljer att göra.

PowerWash Simulator är dessutom hyggligt snyggt på det visset att det är genomarbetat och aldrig känns ofärdigt på något sätt. Det är hela tiden lätt att se vad som är vad med välmodellerade och väldesignade objekt, och vattnet rinner elegant av de ytor jag rengjort. Presentationen är dessutom föredömligt tydligt där menyerna hela tiden är glasklara och så intuitiva som de överhuvudtaget kan bli.

PowerWash Simulator
En del områden är så vansinnigt stora att de är roligare att spela med en vän.

Redan när jag recenserade Gunk tidigare i våras, slogs jag av hur kul det är att städa bort skit, något som ju även var ganska roligt i Super Mario Sunshine. Och precis som i simulatorn Lawn Mowing Simulator, så ger dess gameplay en rejäl känsla av tillfredsställelse, ungefär som att jag faktiskt varit duktig och åstadkommit något av värde. Det här gör att jag timme efter timme kan sitta och spola av trädgårdar, lekplatser, tågset och mycket annat. Särskilt mycket simulator är det egentligen ej, men det hindrar inte mig från att ha roligt såklart och jag brassar på av hjärtats lust utan minsta hänsyn till vattenbrister och eventuell realism i ett par av rengöringsuppdragen (vilka jag dock tycker är de sämre delarna i spelet, det är roligare med mer relaterbart städande).

Det som verkligen lyfter anrättningen för mig är möjligheten att spela co-op. I synnerhet riktigt stora platser, som ett nöjesfält, blir roligare att tvätta om du har någon med dig. Det känns nästan löjligt ibland när jag ser vad som ska fixas till och sätter igång högtryckstvätten i vad som framstår som att skura Liseberg med en tandborste.

PowerWash Simulator
Realismen står inte i fokus medan du går fram med din högtryckstvätt.

PowerWash Simulator är ett svårt spel att betygssätta för mig, å ena sidan kan jag inte påstå att det någonsin är sådär vansinnigt roligt, å andra sidan kan jag heller inte sluta spela och har investerat oresonligt många timmar i det. Det är dock ett synnerligen mastigt spel med massor att erbjuda och vi är flera personer på redaktionen som investerat ett 40-tal timmar i digital högtryckstvätt. Betyget får stanna på en sjua, för roligare än så blir det aldrig, men jag tycker ändå det är något du absolut bör testa och chansen är ganska god att du kommer att fastna.

7 / 10
+
Originellt koncept, starkt vanebildande, mycket att tvätta, bra spelkänsla, bra presentation