I onsdags släpptes den då, säsong två av Call of Duty: Warzone 2.0 och medan spelarna flytt Activisions senaste kassakossa på grund av en rad mer eller mindre obegripliga problem, har intresset naturligtvis varit stort på förhand. Vad skulle tilläggas? Vad skulle komma att plockas bort? Nu har jag och hårdvaruskribent Fredrik Lindman tillbringat cirka 12 timmar med säsong två och jag känner mig skapligt redo för att plita ned några rappa tankar om vad jag gillar och vad jag inte gillar. Låt oss börja med minuskontot.
Minus:
Fortfarande väldigt buggigt
Det har varit uppenbart nu i ett antal år att tekniken bakom Call of Duty-spelen är förlegad och likt ett gammalt semitrasigt lapptäcke har det lappats och sytts ihop av alla möjliga sömmerskor under över 15 års tid, och det börjar nu märkas att grundpelarna krackelerar, sömmarna börjar spricka. IW-motorn är i grunden baserad på Id Tech men har skrivits om och uppgraderats för att passa Infinity Wars behov så många gånger nu att problemen liksom kommer som ett brev på posten. Det märks att det finns "technical debt" här som gör arbetet med buggar och glitchar i spelet är närmast omöjligt och varje gång Activision lagar en större bugg, verkar det dyka upp två nya.
Jag hade personligen hoppats (hårt) på att spelet skulle vara mer stabilt nu i säsong två men det är snarare tvärtom. Att chatta med sina tre kompisar i lobbyn medan Al Mazrah eller Ashika laddar in, är fortfarande precis lika problematiskt. Mickar tystas, ljudet försvinner, chatten stängs ned under tio sekunder mitt i laddningssekvensen och ibland (rätt ofta, tyvärr) auto-mutas alla i chatten och man måste då gå in i party-inställningarna och trycka "Unmute" på samtliga spelare. Tillkommer gör glitchiga hitboxar som mer ofta än vad som borde vara rimligt innebär att hela magasin flyger igenom fiendekroppar istället för att verkligen göra skada och spelet hänger sig fortfarande alldeles, alldeles för ofta. Oavsett om jag spelar det på min Omen 45L, Playstation 5 eller Xbox Series X händer det ungefär en gång per kväll att spelet fryser och vi slungas ut i lobbyn, eller att Warzone 2.0 hänger hela konsolen/datorn.
Minus:
Fortfarande väldigt obalanserat
Raven och Infinity Ward lovade ju inför releasen av säsong två att dra ned dödligheten på RPK:n och Fennec och även om "patch notes" hävdar att detta genomförts, så märks det inte särskilt mycket i spelet. Med rätt tuning och rätt "attachments" är dessa två vapen fortfarande överlägsna tillsammans med den nya automathagelbössan som gör denna trojka av meta-guns till en ganska sorglig historia. Jag förstår naturligtvis att det är svårt att se till så att alla vapen med alla möjliga kombinationer av tillägg och inställningar är exakt lika bra, men Raven och Infinity Ward måste bli mycket, mycket bättre på att lyssna på spelarna och likt Epic Games (med Fortnite) lägga in onlinebaserade röstningar där spelarna får tycka till. Idag känns det som om utvecklarna knappt spelar sitt eget spel och saknar kontakten med sina kunder då varenda kotte kör exakt samma enformiga vapenkombo, eftersom allt annat ger sämre chanser att överleva och samla kills.
Minus:
Grått och brunt, bara
Al Mazrah är en förbannat fin karta. En av de allra bäst designade open world-spelvärldar jag någonsin besökt och är alltid en lika njutbar plats att dyka ned i, helst tillsammans med tre goda vänner. Jag älskar Mazrah, innerligt, men med tanke på hur brunbeige hela den kartan är hade jag hoppats att High Moon Studios skulle ta tillfället i akt och krydda den nya kartan Ashika med lite mer färg, inte minst då de valt Japan som skådeplats. Jag hade hoppats på mer ljusrosa körsbärstråd, knallröda samurajstolpar, japanska björkar och vajande flaggor. Som det ser ut idag där nere på marken i Ashika är 98,9% av kartan grå. Jämngrå. Det ser ut som ett stenrös på en disigt dimmig, mulen höstdag - Och det är lite tråkigt kan jag tycka.
Minus:
Fullständig loadout-hysteri
Call of Duty MP handlar om loadouts. Det är spelseriens signum, jag förstår naturligtvis det och jag föreslår inte att Activision ska ta bort allt det där bara för att jag sitter här och skäller, men tillhandahåll ett spelläge i Battle Royale där vi som vill kan spela "bare bones" då, utan loadouts och helt utan perks. Bara loot-vapen, miljömedvetenhet, samarbetsfokus och movement-skicklighet. Bara. För om du idag kliver in i eldstrid mot en spelare med sin RPK/Fennec-loadout är du död, direkt. Om du själv bara kryper runt med musköterna som ligger i loot-kistorna på marken. Och det förstör mer än vad det förgyller, enligt mig.
Minus:
Fortfarande dåligt ljud
Call of Duty som spelserie har alltid lidit av dåligt ljud och riktigt kass akustikmotor och det gäller i allra högsta grad Warzone 2.0 som jag kan tycka är sämst hittills i spelserien. Visst finns det en del puffror som brakar och knallar på riktigt fint men just den aspekten som gör att man kan höra från vilket väderstreck en motspelare kommer från, är fortfarande lika bedrövligt dåligt som det var i säsong ett. Inte sällan står jag på exempelvis ett plåttak och blir nedsågad från 90 centimeters avstånd av en motspelare som alltså landat med sin fallskärm på plåten bakom mig och sen kutat upp, på plåttaket, och skjutit mig i ryggen. Utan att vare sig hans landning eller steg hörts, alls. Samma klena kvalitet gäller surround-panoreringarna och placeringen av ljudet som buggar lika ofta som chatten gör.
Dags för det jag tycker är positivt då men säsong två.
Plus:
Trippelväst från start
Att ladda direkt med fylld trippelväst är en strålande förändring och något som Activision borde ha kirrat redan i november förra året. Vi måste ju alla fortfarande ränna runt som svettiga sorkar och jaga plattor (som det finns alldeles för lite av på Ashika Island) men detta är en bra ändring, hur jag än vänder och vrider på det. Jag tycker såklart även om att kunna sprinta och fösa ned skottsäkra plåtar i västen samtidigt, utan att behöva stanna upp.
Plus:
Resurgence är strålande
Ashika är ju avsevärt mycket mindre än Rebirth Island och medan spelantalet som dyker ned är detsamma blir matcherna otroligt tighta, snabba och köttiga. Detta gillar jag, åtminstone som kontrast från den enorma Mazrah-kartan och det lugna tempot som gäller i Battle royale. Att spawna direkt så länge en av medlemmarna i ens "squad" är vid liv är också en lysande funktion i ett spelläge som överlag kompletterar Battle royale väldigt bra.
Plus:
Ett strålande vapensystem
Jag tycker och har tyckt från första början att systemet med att kunna trimma sina vapen är en väldigt lyckad grej som utvecklarna genomfört med god fingertoppskänsla. Detta förstärks ytterligare i säsong två med fler vapen och fler tuningmöjligheter som gör att man lär sig mer om vad som gör vad och hur det fungerar ute i krig. Jag tycker även att nya "Redeployment Pack" om man nyper att Stronghold är ett vettigt tillskott snarare än XL-ryggsäckar.
Plus:
Sprut-loot
Resurshanteringsgrejen med att tvingas stuva om och kika ned i varje loot-kista varje gång man skulle plocka upp något i säsong ett var... Ett onödigt och tidskrävande moment. I och med säsong två sprutar all loot upp ur kistorna när du trycker för att öppna dem och hamnar på backen framför dig, vilket är bättre. Det fungerar alltså precis som det gjorde i Warzone (1) och som det gör i exempelvis Fortnite och det är en förbättring, här.
Plus:
Inga gigantiska ryggsäckar
Att möta en spelare som dödat Juggern i Blacksiten och samlat på sig kanske sju stycken selfrez-kits som han/hon pulat ned i den ljusbruna XL-ryggsäcken var en absolut mardröm i säsong ett och gjorde spelet tradigt och obalanserat. Nu är ryggsäckarna borta och det är bra, det. Activision borde ha plockat bort dem och möjligheten att lagra selfrezzar redan i november, kan jag tycka.
Vad tycker du om Warzone 2.0 S2?