Svenska
Gamereactor
artiklar

Pitstop: F1 2022 USA Grand Prix

Världens snabbaste motorsport är tillbaka i Austin, Texas och Mackan rapporterar kring helgens F1-festligheter i sedvanlig ordning. Nu kör vi!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det har varit två förvånansvärt intensiva veckor för sporten sedan vi besökte Japan och den klassiska banan Suzuka i början av oktober där Max Verstappen lyckades säkra sin andra världsmästartitel under lite lustiga omständigheter. Det huvudsakliga snacket har så klart handlar mycket kring Mick Schumachers vara eller icke vara inom Haas och huruvida han faktiskt har en framtid i stallet. Något stallchefen Günther Steiner klargjort helt hänger på hans på hans resultat under dessa sista loppen på säsongen. Och med både Giovinazzi och Hulkenberg väntande i manegen, redo att hoppa in och ta Micks plats så är det en hel del press som vilar på ynglingens axlar. Det handlar kort och gott om att vinna eller försvinna för sonen till en av eller kanske den mest erkända och berömda av förare som existerat inom Formel 1.

Men kanske mer än något annat har senaste tiden präglats av Red Bull och vad FIA påstår vara ett brott mot budgetreglerna från föregående år. Något som i skrivande stund inte exakt tydliggjorts men mycket pekar på att vi kommer få klarhet i situationen under helgen, och då även eventuella bestraffningar som kommer läggas på stallet. Ett delikat ämne och många tvivlar på FIA:s förmåga att sätta ner foten kring denna situation. Speciellt med tanke på hur inkonsekventa och bitvis otydliga organisationen varit i sitt beslutsfattande under hela säsongen, trots de efter 2022-kaoset utlovat stora förändringar och förbättringar. Något som helt klart inte riktigt blivit verklighet och frågan är egentligen inte om Formel 1 mått bättre av att distansera sig från FIA helt och köra sitt eget race. En sak är i varje fall säker och det är att det behövs mindre politisk drama i sporten.

Pitstop: F1 2022 USA Grand Prix
Ferrari är i bättre form än på länge, kan de knipa en seger denna helgen?

Resultat skall avgöras på banan, absolut inte i ett konferensrum timmar efter att ett lopp körts klart. Något som blev väldigt påtagligt när vi besökte Singapore för några veckor sedan och där uppstod otydligheter efter loppets slut huruvida Sergio Perez faktiskt skulle bli segraren eller inte, efter att han enligt FIA begått brott mot reglerna gällande distans till säkerhetsbilen. Vi får helt enkelt hoppas på att vi slipper mer av denna typ av onödigt drama under de sista loppen denna säsong, så vi istället bara kan njuta av lite härlig racing. Något Circuit of The Americas absolut kommer kunna ge oss, och det känns riktigt härligt att vara tillbaka i Texas längs den kuperade banan som dagen till ära blivit en smula uppgraderad jämfört med sist F1 besökte Austin. Framförallt är det så klart de horribla sausage-kerbsen som blivit bortplockade men en ansträngning har även gjorts för att jämna till asfalten på många ställen.

Detta är en annons:

Circuit of The Americas har varit notoriskt ojämn de senaste åren med flera otäcka gupp och svackor i asfalten, och med de nya bilarna hade det helt enkelt varit nästan ohållbart att köra där om de inte rättat till och jämnat ut skavankerna. Något som det ser ut som de faktiskt lyckats med till viss del nu efter att vi fått bevittna de två första rundorna av FP1 och FP2 där vi även fick se en rad nya ansikten debutera i F1-kärrorna. Logan Sargeant, Alex Palou, Theo Pourchaire och Robert Shwartzman, samtliga potentiella kandidater till säten i de olika stallen och mycket tyder på att Logan är den som kommer köra vid sidan av Alex Albon i Williams under 2023-säsongen. Om allt vill sig väl. Palou testade för McLaren, Shwartzman för Ferrari och Pourchaire för Alfa Romeo, och samtliga av dom gjorde en strålande debut fri från problem eller olyckor. Starka talanger och det är nog bara en tidsfråga innan vi ser samtliga av dom på fulltid i sporten.

Pitstop: F1 2022 USA Grand Prix
Max Verstappen är fortsatt favorit trots han redan är årets världsmästare.

Pourchaire kommenterade själv sina första varv i F1-bilen och sa följande. "It was amazing, best hour of my life... amazing track, I was discovering this track, and the car as well - wow! It's a lot of emotions right now. So, so happy, and I am happy to help the team as well - to work, they did some tests - and it's all good. So, everyone is happy. It's a good start to the weekend. It was a good session. We did quite a lot of laps. There was a red flag at the beginning so it compromised a bit the start of the session, but yeah, all good. Good laps; did some mistakes - I tried to push the limits and I tried to understand some things... all the settings on the steering wheel, I come from F2 so it's a lot different. But it's a good experience". Pourchaire lär dock få vänta minst ett år till innan han potentiellt kommer kunna sitta i en F1-bil på heltid. Bottas är under långtidskontrakt och Zhou Guanyu ser inte ut att vara på väg ut heller. Inte den närmaste framtiden i varje fall.

Även Logan som gjorde sin debut i Nicholas Latifis bil hade mycket positivt att säga. "I think the main goal coming into today was just to learn as much as possible. And I did feel like I did pick up on a lot. Very different from what I honestly expected, but in a good way. A lot of potential to still pick up on and improve on but I think it was a good start, and I'm happy with how it went." Så nu gäller det bara för Logan att samla ihop de där sista poängen på sin superlicens, det sista egentliga hindret för honom, för mycket tyder på att det blir han som kommer ta över Latifis säte i Williams under 2023-säsongen. En amerikansk förare hade antagligen gett stallet en hel del välbehövliga nya sponsorer också, speciellt med tanke på sportens massivt ökade popularitet i staterna. Men frånsett dessa nykomlingar var träningspassen förvånansvärt lugna och fria från incidenter. Det var egentligen bara Giovinazzi som stod för dramat då han lyckades sätta sin Haas i väggen under första sessionen. Något som knappast ökar hans chanser till Haas-sätet inför 2023.

Detta är en annons:
Pitstop: F1 2022 USA Grand Prix
Theo Pourchaire är en av helgens debutanter.

Ferrari var de som tidigt satte tempot längs Circuit of The Americas och Carlos Sainz hamnade snabbt i rätt rytm och där finns en hel del optimism kring italienarna så här i slutskedet. De har haft ett minst sagt tumultartat år men det är tydligt att där faktiskt skett positiva förändringar de senaste loppen och de tidigare så många och stundtals märkliga misstagen har varit färre. Men hur mycket än Sainz och Leclerc än försöker så kvarstår faktum att Red Bull är fortsatta favoriter även här i USA. Verstappen lär knappast lätta på gasen bara för att han säkrat årets titel och konstruktörsmästerskapet är fortfarande inte avgjort, något som Red Bull så klart också vill säkra. Huruvida det faktiskt kommer ske här i Texas återstår att se och Sergio Perez kommer bli tvungen att starta en bit bak på grund av utbytta delar på bilen. Så mycket hänger nu (som vanligt) på att Verstappen lyckas knipa segern och säkra de där smaskiga poängen åt stallet. Det ska dock sägas att straffet till trots kommer antagligen Perez lyckas kriga sig upp på podiet denna helgen.

Mercedes anlände till USA med en handfull uppdateringar på sin bil, däribland nytt golv samt ny fram och bakvinge. Något som efter FP1 och FP2 ser ut att fungerat bra för dom men där är fortfarande ett rejält gap till fronten och att de skulle kunna tävla med Red Bull och Ferrari är uteslutet. Istället befinner de sig återigen i ingenmansland mellan andra och fjärde plats med ett konkret övertag mot närmsta konkurrenten Alpine men inte kraft nog för att kunna kriga i fronten. Förhoppningsvis ger Mercedes upp på zero-pod konceptet till nästa säsong, för det hade varit trevligt att se dom tillbaka i striden längst fram. Både Alpine och McLaren ser ut att kunna vara starka denna helg och striden mellan de två stallen är en av höjdpunkterna att följa under dessa sista lopp och efter en lång formsvacka har faktiskt Daniel Ricciardo presterat förhållandevis ok under den sista tiden. Vi får hålla tummarna för att det håller i sig även här i USA, en plats vi vet sedan tidigare att han verkligen älskar.

Pitstop: F1 2022 USA Grand Prix
Kommer Kevin Magnussen och Mick Schumacher vara fortsatta stallkompisar 2023?

Haas behöver imponera denna helgen och pressen kommer vara påtaglig både för stallets personal likväl som förarna. För visst tusan hade det varit helg magnifikt om både Kevin Magnussen och Mick hade kunnat få poäng under morgondagen? Sannolikheten är så klart inte speciellt stor och Haas-bilen är inte längre en av de snabbaste, definitivt inte så som den var i början av säsongen i varje fall. Där finns också problemet kring instabiliteten i stallet med ovissheten om vem som kommer sitta i det andra förarsätet vid sidan av Kevin under nästa säsong, vilket knappast kan vara speciellt gynnsamt för kämparglöden. Varken för Mick eller för hans tekniker. Och säga vad man vill om hans tidigare incidenter, grabben har kört betydligt bättre under andra halvan av året och borde ha fler poäng till sitt namn än vad som är fallet. Tyvärr har både otur likväl som dåliga strategiska beslut från stallet spelat in i bilden och berövat honom på värdefulla placeringar.

Så nu gäller det, inga incidenter, inga kassa beslut. Bara kör för tusan och visa vad ni går för inför den jublande hemmapubliken. Haas behöver varje pinne de kan få i den just nu otroligt tajta striden med Aston Martin och AlphaTauri om de värdefulla placeringarna i konstruktörsmästerskapet. Förhoppningsvis får även beslutsfattarna inom Haas ordning på sina tankar snart så de kan leverera ett konkret besked kring framtiden. Med sin nya titelsponsor Moneygram har de i varje fall fått in en hög med väldigt välbehövliga pengar och om de nu bara kan garantera Mick ett bättre, mer långvarigt kontrakt och säkra stabiliteten. Då tror jag att det faktiskt kan ske väldigt positiva förändringar i resultaten. Kevin själv har berömt Mick flera gånger den senaste tiden och sa följande i en intervju med F1 nyligen. "Lately, he's been super hard to beat, for me. I think, with the way he's driving right now, he definitely deserves a place on the grid. But again, it's totally out of my hands, and I can only sort of just wish him well."

Pitstop: F1 2022 USA Grand Prix
Krutgubben Fernando dundrar vidare.

Förhoppningsvis får vi lite mer tydlighet i de olika stallens formfaktor efter Free Practice 3 senare ikväll och kvalet går av stapeln natten mot söndag för de som orkar sitta uppe så sent. Något undertecknad självfallet kommer göra. Själva loppet går av stapeln sent på söndag kväll och jag tippar på ännu en seger för Max Verstappen som i dagsläget har möjlighet att ta hem rekordet för flest vinster under en säsong. Något som helt klart varit en extra fjäder i hatten för honom, och något han helt klart förtjänar. Firandet på Suzuka blev som sagt väldigt märkvärdigt och det kändes lite trist att inte få höra Christiana Horner tjuta sitt sedvanliga ".. you're a world champion" över radio. En smula uddlöst faktiskt och på sätt och vis berövade det Max lite av det magiska ögonblicket. Klassiskt FIA-klanteri med andra ord och man borde i all ärlighet sluta bli förvånad vid detta laget.

Andraplatsen tro jag denna gång kommer knipas av Sergio Perez som jag tror kommer jaga ikapp och köra om de båda Ferrari-bilarna trots att han nu tvingas starta en bit bak. Tredjeplatsen ger jag till Lewis Hamilton denna gången. För trots Ferrari varit solida de senaste loppen så har jag det på känn att loppet i USA inte helt kommer gå som de önskar. En vild gissning helt enkelt baserat på magkänsla, så får vi se hur väl det fallet ut mer slutreslutatet imorgon. Kalkonen blir väl tyvärr i sedvanlig ordning Haas, hur gärna jag än vill se dom lyckas i år så har det blivit tydligt att helt enkelt inte har förmågan eller teamet till det ännu. Vidare tippar jag även på att det blir Alpine som drar det längsta strået i striden mellan dom och McLaren, framförallt är det ju den gamla räven Fernando Alonso som det inte verkar vara någon hejd på just nu. Helt otroligt vilken krutgubbe han är.

Vad är dina tankar inför loppet i USA och vad tror du om Haas och vem som faktiskt blir deras andraförare under nästa år?



Loading next content