Phantasy Star Universe

Phantasy Star Universe

Segas klassiska rollspelsserie är tillbaka, och Jonas gör sig redo för ytterligare ett tusental timmar i Phantasy Stars digitala onlineuniversum

Redan 1987 debuterade Phantasy Star till Segas Mastersystem. Spelet var ett av de första med inbyggt minne som gjorde att man kunde spara sitt äventyr istället för att använda lösenord. Sedan Phantasy Star IV släpptes 1994 har ingen ny del i huvudserien släppts, utan numera är det endast onlinespel som gäller.

Men tyvärr missade alltför många Segas episka rymdsåpa Phantasy Star Online när det släpptes till Dreamcast. Den fantastiska lilla vita konsolen sålde långt sämre än den förtjänade, och en god spelidé höll på att gå förlorad. Senare gavs spelet ut till Gamecube och Xbox, men det var då för sent. Allt detta tänker Sega nu åtgärda med råge i Phantasy Star Universe som innehåller mycket mer av allt, fantastiska onlineupplevelser och ett fullödigt offlineäventyr.

I alla fall om man får tro Sega själva. Verkligheten är dock lite annorlunda för även om Phantasy Star Universe faktiskt är ett alldeles sagolikt läckert spel online, så är hela offlinegrejen bara att glömma. Det består av ett banalt äventyr med den dåligt läppsynkade och synnerligen störige 17-åringen Ethan Waber i huvudrollen som inte kommer att göra någon glad.

Nej, online är det som gäller. Då växer spelet ordentligt och blir en fantastisk upplevelse där man kan mingla med tusentals andra spelare på tre olika planeter i solsystemet Grarl. Dessutom finns en enorm rymdstation där man dels får ett eget rum, men också har utmärkta möjligheter att både skaffa förnödenheter samt göra nya bekantskaper.

Att spela Phantasy Star Universe påminner mycket om gamla Phantasy Star Online, eller för all del om Guild Wars för er som spelat det. Det är inte förrän man tagit sig ett tiotal timmar in i spelet som alla nyheter sedan föregångaren verkligen märks. Till exempel är spelet nu svårare, vilket gör taktik till en oumbärlig levnadsstrategi och att ha en magiker med helande förmågor i sin grupp är en absolut nödvändighet. Tack vare att man numera kan ha två vapen känns även striderna mer underhållande och skillnaderna mellan raserna är större. Dessutom kan den som vill numera byta yrke i spelet för att skapa en balanserad figur med många färdigheter.

Ett annat plus med Phantasy Star Universe kontra många andra onlinerollspel, även de till PC, är möjligheten att ge sin figur ett personligt utseende. Du väljer själv din kroppsform helt fritt, väljer mellan mängder av ansiktsattiraljer och justerar hår och liknande med den fulla RGB-skalan så ingen ska ha samma färg på håret som du har.

Solsystemet Grarls tre planeter erbjuder sköna miljöer att utforska med mörka grottor, uråldriga hemligheter och färgsprakande natur. Alla har de dessutom stora städer, var och en med unika möjligheter och butiker. Det gör att man måste resa omkring för att hålla sig ajour med sin utrustning. Uppdragen är också mer varierade denna gång och framför allt långt fler. Det gör att man inte behöver göra om samma sak på samma sätt som tidigare.

Spelmässigt är Phantasy Star Universe klart bättre än sin föregångare. Nu kan man blanda vapen på ett helt annat sätt, det går snabbare att växla mellan det man har i sin utrustning och möjligheterna att skräddarsy saker som man vill ha det är numera nästan oändligt. Det gör det roligare att pyssla om sin figur och det handlar inte om att bara klättra i nivå på samma sätt som tidigare. Ett exempel är att varje figur numera får ett eget rum, vilket egentligen bara tänkt för förvaring. Man kan dock släppa in kompisar där genom att dela med sig av koden dit, eller alla genom att inte ha någon kod. Det har många spelare nyttjat genom att öppna konstgallerior eller regelrätta butiker.

Tyvärr är inte allt frid och fröjd. Phantasy Star Universe började nämligen som ett Playstation 2-spel, vilket från början var tänkt att släppas 2004. Visserligen utannonserades en PC-version samtidigt, men Playstation 2-diton var helt klart i fokus. Två år har gått sedan dess och i denna bransch är det en smått oändlig tid. Men vad Sega än ägnat den tiden åt, så inte är det i alla fall det grafiska, för rent tekniskt är spelet mest troligt alltför primitivt till både PC och Xbox 360 för att tilltala de stora massorna.

99 kronor per månad kostar det att spela Phantasy Star Universe och då krävs inget Xbox Live Guld. Priset känns fullt motiverat när man ser vad spelet innehåller. Redan första veckan avverkade jag närmare 40 timmar, vilket är mer än de flesta andra spel kan erbjuda över huvud taget. Då har jag ändå bara skrapat på ytan i ett spel som lär underhålla mig kungligt lika länge som sin föregångare, där jag för länge sedan spräckt 2000-timmarsvallen. Undvik om du bara tänkt spela offline, men annars är det ett synnerligen köpvärt onlinerollspel och sådana växer sannerligen inte på träd till konsol.

Phantasy Star UniversePhantasy Star UniversePhantasy Star UniversePhantasy Star Universe
8 / 10
+