hårdvarurecensioner

Oneplus Nord 3

För 5500 kronor får du här en telefon som utan problem springer ikapp fjolårets flaggskepp set till ren prestanda och det tycker Petter är larvigt prisvärt...

Även om jag verkligen gillar Oneplus flaggskeppstelefoner och anser att den Hasselblad-utrustade Oneplus 11 är fortsatt superb, är det i deras "mid price"-segment som du hittar deras bästa produkter. CE är deras budgetserie medan Nord är deras mellanpris-serie och den nya modellen heter Nord 3 och släpptes i Sverige för ett par veckor sedan. Jag har använt den i en månad nu och känner mig mer än redo att tycka till, dela ut betyg och i slutändan rekommendera dig att kika närmare på denna lur, om du är på jakt efter en mobil med topprestanda till ett mellanpris.

Oneplus Nord 3
Mintgrön och högblank eller sotsvart och rekordmatt.

Oneplus Nord 3 är en stor telefon med en stor skärm (6,74") utan att kännas som en stor telefon. Designen känns tight och väl genomtänkt och jämfört med den senaste Nord CE-modellen är den tunnare och har tightare kanter runt skärmen vilket märks samma sekund som jag packade upp den ur kartongen. Den är ursnygg, känns påkostad, är täckt av Gorilla Glass 5 och har en ram i aluminium som tillsammans med lysande ytfinish och superläcker kamera gör detta till en av marknadens tjusigaste telefoner. Vi har testat den gröna som är högblank och den är superläcker även om jag anser att den matta, svarta, är ännu trevligare att vila ögonen på.

Oneplus Nord 3 huserar Mediateks Dimensity 9000-chip och prestandamässigt är den absolut i klass med 2022 års flaggskeppstelefoner såsom Oneplus 10 Pro samt Google Pixel 7. med 16GB arbetsminne och riktigt bra kylning är detta en prestandabest sett till vad den faktiskt kostar och under alla mina spelsessioner har Nord 3 aldrig knorrat en endaste gång och jag har upplevt noll procent lagg eller grafiska bekymmer. 6,74-tumsskärmen körs i 1080p, 120Hz och tack vare Amoled-panelen erbjuder den 1,450 nits i ljusstyrka och är därmed alldeles superb, rakt igenom. Färgerna är superfina, skärpan, kontrasten och svärtan helt utomordentlig. Det finns även stöd för Dolby Atmos i Oneplus nya ljudchip och denna telefon låter bättre när man kikar på trailers eller spelar utan hörlurar än alla andra mellanpris-mobiler som jag testat.

Oneplus Nord 3
Detta är världens just nu snyggaste telefon och säg inget (!) förrän du håller den i handen. Inte ett ord!

Batteritid är numer inget som jag någonsin hakar upp mig på längre då jag tror att vi alla vet att dagens smartphones har batterikapacitet för en hel dag och sedan måste laddas under natten. För min del är det idag en självklarhet och aldrig något som jag ser som ett problem. Nord 3 har ett batteri på 5000mAh vilket innebär att du utan problem kan spela grafiktunga Android-spel i timmar, kika på videos samt surfa likt en svettig vilde utan att tvingas ladda förrän det är dags att natta, och Oneplus ultrakvicka Supervooc-laddning är fortsatt bäst i klassen.

Kamerorna är bra också även om de inte kan tävla med storkameran i Oneplus 11. Den övre kameran huserar en 50Mp IMX890-sensor medan den understa innehåller en 8Mp-sensor med ultrawide-optik. Bilderna som jag tagit samt videosnuttarna som jag filmat är av toppklass och även om min Iphone 14 Pro Max tar bättre bilder och bättre videos, kostar den mer än tre gånger så mycket, vilket gör att Nord 3 i slutändan är imponerande kapabel, även här. Oneplus tenderar att överexponera bilder i dunkelt ljus eller i mörker vilket jag hoppas att de adresserar framöver men överlag är nattbilderna riktigt fina.

Jag försöker hitta något negativt att skriva om Nord 3 men har kommit fram till att det är svårt, svårare än vad det brukar vara. Zoom-funktionen i kameran är inte den bästa men utöver det har jag inget nedrigt att säga här och tänker därmed kora detta till den bästa mellanpristelefonen just nu för du får toppprestanda här i ett supersnyggt paket för 5500 kronor.

9 / 10
+
Marknadens tjusigaste mobildesign, fantastisk skärm, grymt fin prestanda, bra kylning, bra kamera, superb snabbladdning