Svenska
Gamereactor
artiklar

Om jag vore chef för Halo Studios (och Bioware)

Artikelserien Boss Moves tuffar på och den här gången är det nykomlingen Alexander som lekt drömchef för fem av sina favoritutvecklare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Om jag vore chef för Halo Studios (och Bioware)

Om jag basade över Halo Studios
Halo Studios må redan ha fått en ny chef i och med Pierre Hintze när han tog över efter Bonnie Ross, men om istället jag var den som tog över hade jag passat på att anställa flera Bungie-veteraner som just nu saknar jobb, så som Joseph Staten, Paul Bertone, Jamie Griesemer och Martin O'Donnell. Dem två förstnämnda var hos 343 Industries en kort period i slutet av Halo Infinites utveckling men jag hade helt enkelt lockat tillbaka dem och dragit ett streck över en del oskiljaktigeter som varit och helt enkelt startat om. Särskilt med kompositören Marty O'Donnell. Dessutom hade jag sett till att nästa Halo tar vid där Halo: Infinite slutar, släppt samtliga spel i serien till Playstation och Nintendo för att bredda spelarbasen samt separerat framtida spel och släppt single player samt multiplayer frånskilt av varandra för att maximera potentialen hos båda.

Om jag vore chef för Halo Studios (och Bioware)

Om jag basade över Bioware
Det går inte att se det på något annat sätt än att nästa Mass Effect är Biowares sista chans som studio innan EA stänger ner dem. Efter misslyckande på misslyckande när det kommer till Mass Effect: Andromeda, Anthem och Dragon Age: The Veilguard står verkligen allt på spel och därför hade jag som ny chef över Bioware sett till att ta tillbaka det sista säkra kortet studion har för Mass Effect som serie, vilket är Commander Shepard. Dock hade hade det inte varit i nästa spel i serien utan i en prequel som backar bandet till början. Jag hade sett till att locka tillbaka Casey Hudson att leda denna prequel nu när han är på marknaden i och med att hans nya studio Humanoid Origin lades ned. Den nuvarande planerade nästa delen i serien hade jag sedermera skrotat medan det ännu är tidigt i utvecklingsstadiet. Skulle sedan en prequel till Mass Effect fungera och varit framgångsrikt hade jag återupplivat och gjort samma sak med Dragon Age också.

Detta är en annons:
Om jag vore chef för Halo Studios (och Bioware)

Om jag basade över Naughty Dog
Neil Druckmann må ha klättrat på karriärstegen i studion och välförtjänt fått rollen som dess president efter att ha börjat som designer redan under slutet av Jak and Daxter-tiden. Samma roll hade han under Uncharted men givetvis kommer han för alltid att vara mest ihågkommen för att skapat The Last of Us tillsammans med Bruce Straley. Vi kommer utan tvekan få se åtminstone ett spel till i serien men Naughty Dogs nästa spel är dock Intergalactic. Det spelet hade jag som dess chef dock lagt ner och istället direkt fokuserat på nästa The Last of Us direkt för att avsluta det som en trilogi. I bakgrunden hade jag även börjat bygga en remake av det första Uncharted samt en Uncharted-reboot, men istället för att avsluta utvecklingen på dessa spel hade jag lämnat över dem och hela serien till Bluepoint, att förvalta och sammanställa när dem är i ett tillräckligt bra skick. Bluepoint är mästare på detta och var bland annat ansvariga för Uncharted: The Nathan Drake Collection så man har erfarenhet av serien sedan tidigare.

Om jag vore chef för Halo Studios (och Bioware)

Om jag basade över The Coalition
Studion må ha fått en ny chef i och med Mike Crump hyfsat nyligen när Rod Ferguson lämnade under 2020, men om det istället var jag som tog över hade jag sett till att locka tillbaka Cliff Bleszinski, som själv har varit öppen för möjligheten under många år numera. Hittills har han inte hört någonting och även om han är spritt språngande galen numera, med konstiga utspel titt som tätt, så är han ändå ensam om att ha lagt grunderna till Gears of War som serie och ingen kan den bättre än honom. Gears of War 4 och Gears 5 må vara helt okej men Cliff behövs för att åtminstone ge serien chansen att återfinna magin igen. Dessutom hade jag skrotat Gears of War 6 och lockat tillbaka Steve Jablonsky som spelets kompositör till Gears of War: E-Day som jag låtit fortsätta utvecklingen och vara språngbrädan framåt för serien.

Detta är en annons:
Om jag vore chef för Halo Studios (och Bioware)

Om jag basade över EA Sports
Det nuvarande högsta hönset för EA, Andrew Wilson, var innan dess chef för EA Sports men har sedan hans befordran blivit ersatt av Cam Weber. I Cams position hade jag som ny chef gjort en hel del ändringar sett till hur studion går vidare med sina årliga spelsläpp genom att helt enkelt skrota den planen. Istället hade jag separerat online och offline-lägena ifrån varandra där något likt Ultimate Team hade haft lite mer rättighet att ha mikrotransaktioner genom att helt enkelt vara gratis att spela. Sedan hade jag byggt ut spellägena över många år istället för att trycka på reset-knappen med årliga releaser, där ens miktrotranasktioner inte förs vidare, utan tvingar spelare att börja om från början. När det kommer till spellägen offline likt karriärläget hade jag istället behandlat dem mer som traditionella släpp, men istället för att göra det varje år hade jag låtit det gå tre år mellan varje spel, som då kan lanseras med massor av nyheter. Jag hade dessutom enbart efterfrågat runt halva priset av ett fullprisspel eftersom online och offline som sagt har separerats. Däremellan dessa tre år som går mellan releaser hade jag uppdaterat spelen med truppuppdateringar och liknande som vanligt. Spelen med enbart offlinelägen hade givetvis släppts utan några mikrotransaktioner överhuvudtaget. När det kommer till Need for Speed hade jag tagit Criterion till hjälp att utveckla en remake av Need for Speed: Most Wanted och dessutom sett till NBA Live återupplivades från det döda.



Loading next content