Offroad Unchained

Offroad Unchained

Petter har rattar runt 32 stycken menlösa terrängkärror i Red Bulls menlösa racingfiasko...

Dirt Bike Unchained var inte bra. Snyggt! Riktigt snyggt rent grafiskt, men inte alls bra. Inte roligt. Tråkigt. Supertråkigt. Tråkspel. Bike Unchained var inte heller bra. Inte särskilt snyggt, till skillnad från den lortiga cykeln - och inte roligt, alls. Bike Unchained II då? Samma sak. Fult och trist. Vilket på det stora hela innebär att Red Bull Media House ska ha beröm för att de inte frångått sitt koncept och inte förändrat sin "vinnande" grundformel i och med nysläppta Offroad Unchained, som rullades ut under morgonen till Android och Ios.

Offroad UnchainedOffroad UnchainedOffroad Unchained
Lootlådor och mikrotransaktioner finns det gott om men det stör inte särskilt mycket av upplevelsen för den som vägrar trycka in riktiga pengar, och det är ju naturligtvis bra.

För det är ett riktigt tråkigt spel, det. Sådär sövande trist, så att blicken ganska snabbt redan under det första varvet börjar vandra från mobilskärmen och mot exempelvis en liten fläck på tapeten. Det är oftast roligare att stirra på en liten ljusbrun väggfläck än på det här spelet. Jag har hittat flera fläckar under veckan som gått, samt gruskorn på golvet och damm. Små tussar som legat på golvlisterna här på konoret. Jag ska städa bort dem alla i helgen men måste ju skriva om Offroad Unchained, först. Som är tråkigt, så tråkigt. Men ganska snyggt.

Offroad Unchained spelar sig själv. Det är till 99% självspelande och passar därmed utmärkt för de spelare som inte vill göra något själv, på egen hand, utan hellre startar igång och sen bara sitter och blänger på sin telefon, som en psykopat. Bilarna kör av sig själv, de svänger av sig själv och de hoppar av sig själv. Vill man sladda behöver man bara dra fingret från vänster till höger på skärmen och sen bevittna hur ens terrängfordon lägger upp perfekta, förinställda sladdar utan bekymmer eller risk för att hamna för brett eller för snålt mot kurvornas innerkant.

Dialogsekvenserna samt den självgående spelmekaniken är vedervärdig.

Det finns ett nitrosystem här och precis som i motorcrossspelet är även det automatiserat. Du samlar små ljusblå flaskor med lustgas under loppens gång som du sedan aktiverar genom att hoppa (och då sker det automatiskt) eller genom att dubbeldutta på skärmen. På det stora hela är Offroad Unchained gruvligt trist och i stort sett helt meningslöst eftersom det krävs absolut ingenting av den som kör. Jag förstår grejen dock, Red Bull tror att de kan nå en mycket bredare målgrupp om de gör sina spel äckligt snorenkla och självgående men jag tror ärligt talat att det i dagens spelklimat fungerar precis tvärtom. Ingen vill ha denna skit.

Grafiken är dock ganska snygg även om presentationen är tramsigt ful med geggiga dialogsekvenser och blaffiga knappar. Det finns gott om lootlådor samt mikroköp här men det mesta hålls på en rätt rimlig nivå ändå och förhindrar mig inte från att traggla vidare och låsa upp grejor utan att strössla med mina riktiga pengar. Offroad Unchained är ännu ett i raden av självgående, meningslösa, supersimpla och urtrista racingspel till våra mobiltelefoner och jag har redan avinstallerat det.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+