Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Off The Grid

Off The Grid

District 9 / Chappie-gubben Neil Blomkamp och hans nya spelstudio har rullat ut en early access-version av det hypade battle royale-spelet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den tysk-ukrainska spelstudion Gunzilla har aldrig tidigare släppt ett spel. Inte ett. Trots detta har det pratats väldigt mycket om debutspelet Off the Grid av primärt en anledning; Det är rent konceptuellt framtaget av District 9-regissören Neil Blomkamp som står som "medgrundare" och "kreativ chef". Vilket syns tydligt. Off the Grid påminner rent estetiskt väldigt mycket om Elysium med tonen och dialogen hämtad ur Chappie. Attityd, står i fokus här. Gunzilla vill utmärka sig med en klart mer ungdomligt käftig attityd än vad andra spel i subgenren erbjuder.

Off The Grid
Presentationen är superambitiöst Hollywood-snygg och inledningsvis klockren men det blir snabbt riktigt tjatigt att spelets speaker skriker "Cum on you fuckin pussy-ass limp dicks, run for fucks sake - the grid is closing" cirka 400 gånger per match.

Att utveckla och marknadsföra battle royale-action idag måste dock vara en mardröm. Motståndet är ju som vi alla vet mördande tufft. PlayerUnknown's Battlegrounds, Apex Legends, Fortnite, Call of Duty: Warzone regerar battle royale-genren idag och det märks direkt att Gunzilla inte försökt frångå grundkonceptet i primärt Warzone allt för mycket. Deras "egna" idéer är snarare gimmickbaserade alternativ till de detaljer, manér och system som primärt Warzone baseras på. Du har inga "perks" i Off the Grid, istället har du robotarmar/ben som kan uppgraderas. Med dessa kan du springa snabbare, kasta granater längre, upptäcka fiender tidigare, hoppa högre och kasta änterhakar - Vilket i grunden är ungefär samma sak som perks, men omstöpt.

Off The Grid
Menyerna, indelningen, loadout-systemet och allt där i mellan påminner otroligt mycket om Warzone.
Detta är en annons:

Detsamma gäller för hur looten fungerar tillsammans med din skottsäkra väst. Lådorna ser ut som de gör i Warzone, looten hoppar ur lådorna när jag öppnar dem på exakt samma sätt som i Warzone och jag stoppar armorplates i min skottsäkra väst efter att ha blivit skadeskjuten, på exakt samma sätt som i Activisions gigant. Off the Grid spelas dock inte i ett förstapersonsperspektiv utan i tredjeperson, som i Fortnite, vilket jag förmodar var ett grundläggande beslut för att tillåta spelarna se sina egna robotlemmar.

Off The Grid
Det finns inga fallskärmar eller "gliders" i Off the Grid, istället flyger du in med din raketryggsäck.

Off the Grid är baserat på Unreal Engine 5 och det har på förhand pratats mycket om grafiken, som såhär i "early access" behöver en hel del jobb för att nå den nivå som i trailers (på förhand) utlovat, om vi säger så. Spelvälden är detaljerad och sådär Elysium-scifi-snygg med en mix rent estetiskt mellan elegant skönhet och raserad slum/förstörelse. Problemet är bara att det hackar och hostar som en trasig diabildsprojektor och till Playstation 5 ska du vara väldigt nöjd om du lyckas spela i mer än 12 bildrutor per sekund. Tillkommer gör det faktum att ljussättningen och då primärt skuggorna skalas ned superhårt i konsolversionen vilket gör att spelvärlden ser blek och kontrastlös ut jämfört med samtliga trailers. Gunzilla kommer helt enkelt att behöva lägga ett år på att aggressivt tokpolera och optimera den grafiska biten för att detta ska kunna fungera som det var tänkt.

Off The Grid
Unreal-grafiken är kraftigt nedskalad, taggigt kantig och blek eftersom den skalas ned för att mäkta med. Trots detta flyter Off the Grid till PS5 i cirka 10-15 bilder per sekund.
Detta är en annons:

Utöver grafikbekymren är det för egen del svårt att gilla hur själva eldstriderna och spelkänslan ter sig. "Gunplay"-biten känns icke-responsiv, klumpig och seg på ett vis som inte stämmer överens med vare sig spelvärlden eller vapnen som finns i lootlådorna. Det finns inget klipp i skjutdonen, det känns aldrig riktigt som om jag verkligen avfyrar ett vapen och det känns aldrig som om jag träffar mina motspelare, när jag väl gör det. Här har Gunzilla verkligen massor med jobb kvar att göra för att det här spelet ska kunna konkurrera med Fortnite, Apex samt Warzone.

Off The GridOff The Grid
Mycket ska till för att Gunzillas hypade debuttitel ska kunna hävda sig i en konkurrenstung subgenre.

Off the Grid är förvisso enbart släppt i "early access"-form men det går trots att det därmed inte är färdigt komma från att så gott som varenda spel idag rullas ut alldeles, alldeles för tidigt. Gunzilla borde naturligtvis väntat till våren innan de brassade ut detta och då kunnat skicka på oss en mer polerat tight och snygg produkt än det hafsverk som nu råder. Finns det potential här? Absolut. Tveklöst. Men vägen till spelet som vi blev lovade på förhand kommer enligt mina gissningar att vara lång och mödosam.

Relaterade texter

Off The Grid

Off The Grid

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Hegevall

District 9 / Chappie-gubben Neil Blomkamp och hans nya spelstudio har rullat ut en early access-version av det hypade battle royale-spelet...

5 Snabba: Off The Grid

5 Snabba: Off The Grid

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Hegevall

Gamescom 2023 är slut och där visades det såklart upp mängder av stekheta titlar. Vi har en samling förhandstittar redo att rullas ut och den första handlar om District 9-regissörens kommande actionspel...



Loading next content