Oaken

Oaken

I en desperat kamp för att rädda skogen och alla dess väsen mot ondska har Niclas tagit sig an Oaken...

I Oaken tar vi oss an rollen som The Lady och det är en ganska instabil värld vi möts av, det ser illa ut för skogen som vi lever i, en mörk kraft hotar att förvandla alla skogens olika andeväsen till urholkade versioner av dem själva. Det är alltså ganska akut läge och det är upp till dig att förhindra detta, under den farliga resan genom skogen gäller det sedan att samla på sig nya allierade och stärka upp sina trollformler för att besegra ondskan en gång för alla. En inte helt obekant historia alltså, men kampen mellan gott och ont kommer aldrig någonsin sina och lär alltid engagera och ge upphov till nya berättelser i olika tappningar.

Innan man kastas in i hetluften så väntar en liten tutorial för att man åtminstone ska lära sig grunderna, denna kan man skippa om man så önskar men jag rekommenderar starkt att man inte gör det. Det finns en hel del man behöver hålla reda på och kunna innan det blir allvar. Efter att ha spelat igenom denna så ställs man inför två spellägen och valet mellan att antingen spela Journey eller Relaxed. Väljer man Journey så kommer man att kunna låsa upp fler svårighetsgrader medans Relaxed är precis vad det låter som, en avslappnad spelupplevelse för de som primärt vill njuta av storyn eller bara slöspela. Journey-läget är som man kanske kan ana också betydligt mer oförlåtande än Relaxed, blir man besegrad två gånger på en bana så är det bara att börja om. Inte från allra första början då utan den aktuella banan man befinner sig på. Som tur är så är banorna ganska små så det är ytterst sällan det blir några evighetsmatcher ändå, utan det är snabba, intensiva och skoningslösa strider som väntar. Man antingen vinner snabbt eller förlorar snabbt och det höga tempot uppskattar jag definitivt.

Oaken
Oftast handlar det om att döda alla fiender för att klara banan, men ibland ska man även skydda icke spelbara karaktärer också till exempel.

Den största nackdelen med Oaken är att jag upplever det som lite onödigt rörigt, menyerna är röriga, gameplay är rörigt, det blir rätt plottrigt ute på slagfälten och det tar längre än nödvändigt att komma igång och faktiskt få något flyt i spelandet. Startsträckan är lite längre än vad jag kan känna är rimligt, men kanske beror detta på att jag inte har särskilt mycket rutin av den här typen av spel sedan innan. Kanske är då Oaken inte heller helt optimalt för nybörjare, eller så är det helt enkelt bara jag som är orimligt usel. Det kan åtminstone inte helt uteslutas.

OakenOakenOaken
I dessa hexagoner står man alltså och delar ut sina drag och förhoppningsvis vinner man.

Jag är ingen stor taktiker, det ska jag erkänna med en gång. Antagligen är det därför som jag ofta har problem, särskilt i inledningarna av den här typen av spel. Jag är en sådan som sällan eller aldrig pillar med spelsystem och dylikt i till exempel FIFA, utan jag bara kör på. Anfall är bästa försvar och jag spelar i regel alltid med en frenetisk, ettrig offensiv, mer taktik än så blir det mycket sällan. Ofta funkar det faktiskt rätt bra, men inte i Oakens. Här krävs lite mer eftertanke och även ett visst mått av defensivt tänk vilket är utmanande men nyttigt för mig. Det turbaserade upplägget är vanligtvis inget för mig heller då jag är alldeles för otålig och helst vill klå mina motståndare på snabbhet och skicklighet. Bara mata attacker tills fienderna faller är min melodi. Hela konceptet att turas om att attackera har aldrig riktigt tilltalat mig, det känns aningen förlegat om ni frågar mig, kanske är det en impopulär åsikt. Så det krävdes av mig att jag ställde om mentalt och tog mig an alltsammans med ett lite öppnare sinne, och när jag gjorde det då hade jag för det mesta kul med Oakens. Hur pass värdefulla alla kort man kan samla på sig under spelets gång får jag snart lära mig exempelvis. Oaken är en så kallad deckbuilder så det är förstås stort fokus på att lära sig att använda sina kort smart och effektivt. Det gäller att hålla sin lek och inte minst sin hand balanserad så att den är lagom, inte för stor och inte för liten. Det är även värt att tänka på att om man spelar ett kort en gång så blir det instabilt och spelar man samma kort två gånger i en omgång så blir det Exhausted eller utmattat som vi skulle sagt på svenska och kan då inte användas mer förrän i nästkommande kapitel så det är en god idé att inte slösa på sina bästa resurser redan i början. Det är också klokt att tänka på vart någonstans man väljer att ställa sina spelare då de i vissa fall resulterar i att man själv tar skada om man attackerar från "fel" håll, något jag fick lära mig den hårda vägen.

Oaken
Inlärningskurvan är ganska brant, något som är bra att veta ifall särskilt om man är nybörjare.

Det går definitivt inte att klaga på det visuella, det ger mig starka Ori-vibbar och även om det såklart aldrig riktigt når den magin så är det överlag riktigt tjusigt. Animationer i strid och när någon/något dör är snyggt gjorda, mekaniken är klockren och även karaktärsdesignen är charmig, det finns gott om personlighet överlag inklämt och det uppskattas alltid.

För att summera det så är Oaken kul, när man väl kommer in i det ordentligt och lär sig mekaniken, taktik och så vidare. Men jag upplever att inlärningskurvan är relativt brant och är man dessutom orutinerad eller om det rentav är första gången man tar sig an något i genren så kan det vara lite avskräckande och överväldigande. Det är som sagt en hel del att hålla reda på och det tar helt klart sin lilla tid att sätta sig in i allting. Huruvida det är värt det låter jag vara osagt, för mig var det åtminstone värt ett par timmar av frustration eftersom jag i det här fallet blev belönad för mitt tålamod, men det är definitivt inte ett spel som passar alla. Det är i grund och botten roligt men vägen dit kan vara ganska så frustrerande tyvärr.

7 / 10
+
Härlig grafik, utmanande men belönande, klockren spelmekanik