Skydome blandar MOBA med tower defense
Svenska
NYHET - SPONSRAT INNEHåLL

Skydome blandar MOBA med tower defense

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Gamigo US Inc. har nyligen släppt en ny trailer för sitt kommande tower defense-MOBA Skydome, en titel som erbjuder en kombination av unika funktioner som inte har utforskats ordentligt tidigare.

Skydome är utformat som ett kompetitivt 4v4-multiplayerspel där två lag tävlar mot varandra i en delad arena där det inte finns någon direkt PvP. Här ska du istället att försvara din bas från vågor av attackerande fiender, med hjälp av en rad byggbara torn, fällor och väggar för att sakta ner fiender och hjälpa till att slå ut dem. I det här avseendet är det i hög grad ett tower defense-spel, där spelarna måste samarbeta för att försvara sin bas från flera olika vägar som fienden tar, men eftersom det finns en rad olika Champions att välja, alla med unika förmågor och torn, är spelet också en MOBA.

Varje Champion har en lista över attacker, rörelser och Intervention-förmågor som är unika för dem, och var och en passar in i en definierad roll som speglar vad de kan tillföra laget. Vissa Champions utmärker sig genom att dela ut skada och varar bättre lämpade för att ta itu med de annalkande fienderna, medan andra, till exempel Support-klassen, har särskilt kraftfulla Intervention-förmågor för att regna förödelse över motståndarlagets byggnader och försvar - och på så sätt är det alltså kompetititvt.

För att få en förståelse för hur Skydome skiljer sig från sina konkurrenter hade Gamereactor nyligen möjlighet att delta i en guidad spelsession där vi fick ställa några frågor till Kinship om spelet.

Skydome

Till att börja med ställde vi frågan om tempot i en match och hur länge dessa brukar pågå. Kinships svar var: "För Skydome är det lite kortare. Den genomsnittliga matchtiden brukar ligga runt 18 minuter, och det kommer inte att finnas några matcher som varar längre än 25 minuter. När du kommer till den 20:e vågen kommer vi att spawna slutbossen, och när denna besegras förlorar fiendelaget."

Vi frågade också Kinship om utmaningen att komma in i Skydome, ett problem som ofta plågar spel i MOBA-genren. De berättade för oss: "Under utvecklingen hade vi en ribba för hur svårt spelet kunde vara samt hur utmanande och hur många saker spelaren skulle behöva hantera samtidigt, och vad vi tänkte är att vi har en slags imaginär budget. Det här är hur mycket vi vill ge spelaren som uppgift. Vad vi inte vill göra är att överväldiga spelaren med saker att lära sig, attribut och olika statistik. Allt vi kan utföra lite enklare vill vi därmed också göra. Fokus i Skydome ligger på samarbete, lagarbete och samordning, snarare än individuell strategi eller spelskicklighet."

Eftersom Skydome för närvarande befinner sig i sluten beta och släpps till Steam Early Access i juli, med planer på att lansera fullt ut under hösten, frågade vi Kinship om deras framtidsplaner för spelet. De svarade: "Mängden saker vi vill göra är oräkneliga. Färdplanen är redan superfull."

Skydome

Som en uppföljning till detta berörde vi även kosmetiska föremål och hur dessa kommer att integreras samt hur detta gör att Skydome kan skilja sig från konkurrenterna. "Vi vill göra Skydome-upplevelsen så balanserad som möjligt, så det finns ingen pay-to-win. När det gäller anpassning har vi en idé om säsongspass och säsongsevenemang, Halloween, jul och till och med några fristående skins. En sak som vi är väldigt, väldigt hypade över är vägganpassningen, för det är något som inte finns i något spel. Det finns inget liknande spel där man kan bygga väggar som vi gör."

Med planerna redan inställda på en lansering i höst, och en Early Access-period i juli, frågade vi Kinship om det finns några andra banor eller spellägen som planeras längre fram. De svarade: "För varje enskild bana har vi tre olika layouter, vilket skulle vara en förändring av topologin. Så, förändring av position, storlek på banorna. Det finns en bana för närvarande som bara har en väg, och du måste försvara den lite annorlunda. Det andra vi kommer att göra är att skapa spellägen. Dessa kommer huvudsakligen att vara för skojs skull, så att säga, men alltså inte kärnan eller huvudupplevelsen av Skydome."

Du kan anmäla dig till Skydomes slutna beta idag (på den här länken) för att kolla in det, innan det går in i Early Access-fasen nästa månad. För att få en ytterligare titt på vad Skydome kommer att bidra med kan du ta en titt på den senaste trailern för spelet ovan.

Skydome
SkydomeSkydome

Här på Gamereactor gör vi en eller flera informativa nyheter om en viss produkt med en betalande annonsör. Det betyder att nyheten här, som produceras tillsammans med Gamereactor, är sponsrad.

Relaterade texter

Skydome blandar MOBA med tower defense

Skydome blandar MOBA med tower defense

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Gamigo US Inc. har nyligen släppt en ny trailer för sitt kommande tower defense-MOBA Skydome, en titel som erbjuder en kombination av unika funktioner som inte har...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy