En gång i tiden så utvecklades Halo-serien av Bungie, men efter att mästerverket Halo: Reach hade skeppats iväg lämnade den blivande Destiny-studion Microsoft och Mästarchefen för att istället söka nya betesmarker tillsammans med Activision. Halo-följetongen behövde således en ny utvecklare runt 2010 och valet föll i slutändan på den nykomponerade studion 343 Industries, men det var dessförinnan långt från glasklart att den älskade spelserien skulle skötas av ett internt team inom Bill Gates monsterföretag. I en intervju med IGN berättar nämligen nuvarande Halo-bossen Bonnie Ross att Microsoft såg över möjligheten att låta en tredjepartsutvecklare tackla Ringvärldarnas öde, och den som var närmast att landa kontraktet var Borderlands-snickrarna borta hos Gearbox Software.
Gearbox var nämligen redan bekanta med att arbeta med Halo då de stod bakom PC-porten av Halo: Combat Evolved, och med succén Borderlands från 2009 i ryggen var ett samarbete inte allt för långt borta. Uppgörelsen uteblev dock som bekant och Microsoft valde slutligen att skapa 343 Industries som sedan dess har släppt Halo 4, Halo: The Master Chief Collection, Halo 5: Guardians samt att de arbetar i detta nu på Halo Infinite. För Gearboxs del så släppte man Borderlands 2 år 2012 och blandade sedan den kompotten med mindre smickrande insatser som Duke Nukem Forever, Aliens: Colonial Marines och Battleborn.
Tänk va världen kunde sett annorlunda ut.
Tack Destructoid